I dag mødtes partierne bag aftalen om elbilsafgifter for at evaluere ordningen. Trods et brat fald i salget af elbiler, 68 millioner ubrugte kroner i aftalen og snak om grøn optimisme, så var regeringen ikke med på at fastfryse afgifterne. Brandærgerligt, lyder det fra Dansk Elbil Alliance. Et nyt møde er aftalt i januar.

Den nye V-K-LA-regering viser gode takter i det netop fremlagte regeringsgrundlag. Skal målet om fossil uafhængighed i 2050 nås, kræver det fokus på elektrificering af transporten.

Med finansloven sænker regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative registreringsafgiften, mens afgiften på elbiler til nytår endnu engang bliver sat op. Det vil dæmpe det i forvejen beskedne elbilsalg i Danmark – og det sætter en bremse på en grønnere transport, som er nødvendig for at indfri det politiske ønske om et fossil uafhængigt Danmark. Dansk Elbil Alliance har længe opfordret Folketinget til at lave en større reform af registreringsafgiften, som er den bedste måde at sænke transportens CO2-udledning.

Dansk Elbil Alliance påpeger, at ’Danmark holder for rødt’ og opfordrer danske politikere til at skabe vækst og arbejdspladser i en globalt orienteret bilbranche, der vil blive vendt på hovedet de næste år.

Fossilfri transport i Danmark kræver en grundlæggende reform af registreringsafgiften, så biler beskattes efter deres CO2-udledning og ikke deres pris. Men selv uden en stor reform kan vi nå langt med mindre initiativer. Sådan lyder det fra Dansk Elbil Alliance, der i dag holder årsmøde og fremlægger syv mindre men konkrete forslag til politikerne, som kan betyde rigtig meget for elbilsalget.