Regeringen afviser at fastfryse elbilsafgift på trods af 68 mio. ubrugte kroner

I dag mødtes partierne bag aftalen om elbilsafgifter for at evaluere ordningen. Trods et brat fald i salget af elbiler, 68 millioner ubrugte kroner i aftalen og snak om grøn optimisme, så var regeringen ikke med på at fastfryse afgifterne. Brandærgerligt, lyder det fra Dansk Elbil Alliance. Et nyt møde er aftalt i januar.

Elbilsalget i 2016 har ligget langt under regeringens forventninger i aftalen om elbiler fra oktober sidste år. Regeringen forventede, at der ville blive solgt 1.800 elbiler i 2016 – indtil nu er der solgt 1.040.
Dansk Elbil Alliance har på den baggrund beregnet, at der er 68 millioner kroner fra aftalen, som ikke bliver brugt i 2016.

– Med afgiftsaftalen var der lagt et måltal ind for salget af elbiler for netop at understøtte elbilmarkedet. Vi er langt fra målet. Derfor gik de Radikale og Socialdemokratiet i dag til forhandling om, hvordan vi skulle løse problemet. Det har regeringen tilsyneladende endnu ikke noget bud på, på trods af at der er penge i aftalen til at lette elbilafgifterne. Det er brandærgerligt, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Hun mener, at der er hårdt brug for en håndsrækning til elbilerne, eftersom salget stort set er gået i stå.

– Vi står med en branche, der har investeret flere milliarder i opbygning af et marked. Den nye regering har samtidig lagt op til en grøn optimisme, som har givet håb i elbilbranchen om, at man ønsker elbiler i Danmark. Det er derfor ærgerligt, at de ingenting gør, første gang de får chancen for at vise det, siger Lærke Flader.

Der er aftalt et nyt møde mellem regeringen, Socialdemokraterne og de Radikale i midten af januar, hvor elbilafgifterne igen skal diskuteres. Dansk Elbil Alliance håber, at fornuften sejrer, og regeringen i det mindste vil udskyde afgiftsstigningerne, når en udskydelse kan finansieres inden for aftalen.

– Jeg kan forstå, at parterne skal mødes i januar, hvor man skal diskutere afgifter på elbiler igen. Jeg håber, at man her kan blive enige om en fastfrysning, for uden den er jeg bange for, at der vil blive solgt endnu færre elbiler i 2017, end der gjorde i 2016, siger Lærke Flader.