Syv forslag kan hjælpe elbilerne på vej

Fossilfri transport i Danmark kræver en grundlæggende reform af registreringsafgiften, så biler beskattes efter deres CO2-udledning og ikke deres pris. Men selv uden en stor reform kan vi nå langt med mindre initiativer. Sådan lyder det fra Dansk Elbil Alliance, der i dag holder årsmøde og fremlægger syv mindre men konkrete forslag til politikerne, som kan betyde rigtig meget for elbilsalget.

Mindre støj, renere luft, mindre CO2-udledning og større uafhængighed af fossile brændsler. Fordelene ved at benytte elektricitet i transportsektoren er mange. Alligevel er salget af elbiler stort set gået i stå i Danmark i 2016, efter der kom registreringsafgift på biler.

Men med de syv konkrete tiltag fra Dansk Elbil Alliance kan elbilsalget få et tiltrængt rygstød, mens vi venter på en grundlæggende reform af registreringsafgiften.

De syv forslag til mindre forbedringer for elbiler er blevet forelagt politikere og embedsmænd og er også på dagsordenen, når Dansk Elbil Alliance i dag holder Årsmøde. Det fortæller branchechef Lærke Flader:

– En grundlæggende reform af registreringsafgifterne er ikke lige om hjørnet, så vi vil gerne vise, at man også kan nå et stykke vej med mindre initiativer. Det handler om alt fra at sænke beskatningen på grønne firmabiler til at giver tilskud til ladestandere og bilkøb.

De syv forslag er:

  1. Vent med indfasning af afgifter
  2. Fortsat fritagelse for elafgift
  3. Lavere firmabilskat for grønne biler
  4. Tilskud til bilkøb
  5. Tilskud til ladestandere
  6. ”Multimedieskat” for opladning på arbejdspladsen
  7. Kollektiv transport fritaget for elafgift

Lærke Flader fremhæver, at Tyskland fra juli 2016 har indført et tilskud på 30.000 kroner ved køb af elbil, ligesom man i Frankrig har øget tilskuddet til køb af en elbil, hvis man samtidig skrotter en dieselbil.

– Europa buldrer derud af, men lige nu går den fremtid uden om Danmark. Samtidig kan vi se, at producenterne kommer med flere og flere elbilsmodeller, og rækkevidden er markant længere end tidligere. Så teknologien og mulighederne for at få den stadigt grønnere el ind i transporten er til stede i dag. Vi skal i Danmark have bedre rammer til at kunne udnytte det, siger Lærke Flader.