På tur med Olli – den selvkørende bus

Medlemmer af Dansk Elbil Alliance fik et unikt indblik i fremtidens autonome og elektriske transport på test-tur med minibussen Olli.

I hagl og slud skal Olli ud…og blive en værdifuld erfaring rigere. Vi otte forsøgskaniner svajer et øjeblik faretruende, da bremserne i den elektriske og ratløse minibus hugger i midt i en uventet haglbyge, og vi går fra otte km/t til nul.

- Det er formentlig haglene, der gør at sensorerne har svært ved at aflæse ruten. Derfor slår de fra, som de jo også skal gøre, hvis Olli kommer i tvivl om noget i forhold til det kort, der er indlæst i computeren, fortæller vores back-up-chauffør med joystikket Kenneth Jensen, projektleder i Autonomous Mobility.

Og opbremsningen er jo betryggende nok her i de selvkørende bilers spæde start. Det er da også helt andre perspektiver Dansk Elbil Alliance hæfter sig ved, her inden loven efter planen ændres til sommer og baner vej for tilladelser til egentlige forsøg med selvkørende teknologi på offentlig vej.

- Det gælder jo netop om at høste så mange erfaringer som muligt nu. Jeg synes, det er fantastisk, at et så banebrydende køretøj bliver testet på dansk jord som et af de første steder i verden, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance efter prøveturen på en afmærket bane i et hjørne af DTU’s campus i Lyngby.

Bilsælgere på farefuld færd
Fremtidens fleksible transport kommer på mange måder kommer til at adskille sig fra det vi kender i dag: For eksempel ved at køretøjer deles langt mere.

- Vi skal lave mobilitetsløsninger; det vil sige finde ud af hvordan vi kommer fra A til B i fremtiden. Vi tror ikke, at man kommer til at eje sin egen bil på sigt, fortæller forretningsudvikler Jacob Münter fra Autonomous Mobility, der markedsfører bussen i Norden.

Virksomheden ejes af Semler, der ellers importerer ganske almindelige Volkswagen og Audi-biler.

- I vores moderselskab, der jo lever af at sælge biler på traditionel vis, tror de ikke rigtig på os endnu. Og hvis vi tager fejl, er alt jo også godt, og forretningen kan fortsætte som normalt. Men hvis vi nu har ret, kan det blive ret vigtigt at have kompetencer på det her område, siger han.

20 procent 3D-printet
Olli’en er da også kun det første produkt på hylden hos firmaet, der håber på flere inden længe. Det kan også være droner eller skibe; faktisk alt så længe det er autonomt, forklarer Jacob Münter.

En anden interessant feature ved Olli er, at omkring en femtedel af den er 3D-printet. Det gælder blandt andet skærmene ved hjulene og beskyttelseslister inde i minibussen. Opladningen foregår på en times tid med 18 kV og giver en rækkevidde på cirka 100 km eller 7-8 timers drift afhængigt af hastigheden, terræn mv.

Adm. direktør Peter Sorgenfrei fra Autonomous Mobility forventer at kunne sælge et par hundrede Olli’er om året inden for nogle år og håber ligeledes på at kunne etablere produktion i Danmark.

Se indslag i 21 Søndag om Olli med transportminister Ole Birk Olesen

Læs mere om Olli