Oslo viser de fossile biler vintervejen

Lex Norge: Elbiler skal være billigere at købe end de fossilt drevne alternativer, billige i drift og praktiske at bruge.

Når man bevæger sig rundt i Oslos gader springer elbiler som Nissan LEAF, VW e-Golf, Tesla, BMW i3 og KIA Soul nærmest i øjnene. Oslo er verdens elbil-hovedstad og Norge verdens største massemarked for elbiler, og der er ikke noget, der tyder på, at udviklingen stopper ved de 170.000 el- og pluginhybridbiler, der kører på de norske veje nu.

– I år er 46,4 procent af ny-salget i Oslo elbiler og pluginhybrider, konstaterer projektlederen for Oslo Kommunes elbilsatsning, Sture Portvik, og tilføjer, at de flotte salgstal gælder hele Norge: Selv Finnmark helt oppe mod nord har flere elbiler pr. indbygger end Californien og Danmark.

I Norge er der nu over 125.000 ’rene’ elbiler, og ifølge Sture Portvik er der mange politiske forklaringer på positionen som foregangsland. Både stat og kommuner har begunstiget elektrisk drevet transport, men særligt tre pointer bliver fremhævet i den powerpoint-præsentation, som Sture Portvik få dage før har afviklet på et elbil-møde i Dubai, og som han nu genbruger overfor en gruppe nordiske journalister.

Billige at købe
– Hvis elbiler skal have succes, skal de for det første være billigst, siger han og viser et billede af en e-Golf. I Norge er den billigere end en VW Golf på benzin, mens den elektriske udgave i Sverige er dobbelt så dyr som den fossilt drevne udgave.

I Danmark er prisforskellen også til benzinbilens fordel. En e-Golf koster ca. 300.000 kr. efter det seneste forlig om afgifter i Folketinget, mens de traditionelle udgaver i runde tal koster mellem 200.000 og 275.000 kr.

– Grønne skatter fungerer. Politik betyder noget, fastslår Sture Portvik.

Færre afgifter er lig med færre indtægter til staten, men Stortinget er fortsat indstillet på at satse på elbiler. Sture Portvik nævner, at det offentlige dermed også sparer penge som følge af reducerede sundhedsomkostninger som følge af mindre luftforurening fra kørsel på benzin og diesel.

Billige at benytte
Den statslige velvilje overfor elbiler er i Oslo Kommune bakket op med en stribe initiativer på baggrund af et bredt forlig fra 2008, hvor politikerne vedtog en ti-punkts-plan for CO2-reduktioner. For at nå målet om at reducere udledningerne med 50 procent i 2020 og 95 procent i 2030 sammenlignet med 1990-niveau understøtter Oslo Kommune elbiler og kollektiv transport med markante initiativer.

– Elbiler skal være billige at bruge, siger Sture Portvik og understreger sin anden hovedpointe med en række nye slides.

Elektricitet er billigt i Norge, der ikke kender Danmarks høje elafgifter, men den billige drift standser ikke med det. I Oslo må elbiler holde gratis på kommunale parkeringspladser, køre gratis gennem bom-ringen omkring hovedstaden, bruge busbaner, sejle gratis med færger, køre gratis i tunneller osv.

I takt med at elbilerne vinder frem, justeres nogle af virkemidlerne, så nu skal der for eksempel være en passager med, hvis elbilister skal køre gratis via busbanerne ind i centrum bag bom-ringen.

Bekvemme at anvende
Kombinationen af billige elbiler, billig drift og – som den tredje hovedpointe – bekvemmelighed har skabt det norske elbil-eventyr.

– Det skal være praktisk have en elbil, så det for eksempel er let at finde en parkeringsplads både ved boliger og job. Vi har nu 1.200 ladepunkter i forbindelse med kommunale parkeringspladser, men det er for lidt, siger Sture Portvik og nævner, at det praktiske også skal gælde for fritiden. Som en forsmag på fremtiden er der ved IKEA i nabokommunen Asker blevet afviklet verdens største drive-in filmforevisning for elbiler. Nordmænd i 142 elbiler så film og spiste popcorn.

I København har overborgmester Frank Jensen (S) netop luftet et forslag om at forbyde nye dieselbiler fra 2019, og også i mange andre storbyer er diesel under pres på grund af forurening med svovl, kvælstofilte og partikler. I Oslo blev der fra kl. 6-22 den 17. januar 2017 indført forbud mod kørsel med diselbiler på kommunale veje.

–  Det var dramatisk, men det vigtigste er nok den psykologiske effekt i forhold tilkøb af den næste bil, vurderer Sture Portvik.

Fra rækkeviddeangst til ladeangst
Oslo-området repræsenterer nu et potent marked for elbiler og pluginhybrider, og det giver udfordringer. Trods opbygning af et ambitiøst norsk ladenetværk med 9.000 ladepunkter er ’rækkeviddeangst’ fortsat en barriere for køb af en elbil, men nu opererer nordmændene også med begrebet ’ladeangst’. Med andre ord: Kan man være sikker på, at der er ledig stander?

Tilbage i 2008 var der i Oslo én ladestander pr. elbil, men nu skal man i den grad deles om pladserne, og Oslo Kommune slås ihærdigt med at få flere pladser både i P-huse (bl.a. under Akershus-fæstningen), i forbindelse med større nybyggerier og ved eksisterende etageejendomme.

Som en del af det EU-støttede SEEV4-City bliver der i Oslo i samarbejde med Amsterdam opført et Center of Excellence for professionelle transportbrugere – fx elvarevogne og -taxaer – i forbindelse med p-huset Vulcan, der allerede har 100 ladepladser med semihurtigere opladere på 22 kW. Samtidig vil der flere steder i byen om få måneder blive mulighed for at lade op med en effekt på 150 kW, og der er planer om 350 kW om få år.

Oslo Kommunes rødgrønne flertal har netop fremlagt budget for 2018, og der er lagt op til at øge indsatsen for elbiler markant. 200 nye ladepunkter om året er for lidt, når der findes 5.000 elbiler i Stor-Oslo, så udrulningen af infrastruktur vil blive speedet op.

– Vi får flere og hurtigere ladestandere, siger Sture Portvik, der også regner med, at indsatsen overfor boligselskaber vil blive intensiveret. Omkring 60 procent af hovedstadens indbyggere bor i lejlighed, så der ligger en kæmpe opgave i at løse deres lade-udfordringer, erkender han.

Oslo Kommune arbejder også med incitamenter, så al opladning af elbiler ikke sker på samme tid under kogespidsen ved 18-tiden. Flere norske elnetselskaber begynder nemlig at vånde sig under presset fra de ekstra belastninger. 

Europas miljøhovedstad i 2019
Oslo bliver Europas miljøhovedstad i 2019, så verdens øjne vil i ekstrem grad blive rettet mod de resultater klimaetaten og elbilsekretariatet – sammen med borgerne og business får skabt i første omgang i forhold til 50 procents-målet for 2020. Et nationalt forbud mod oliefyring fra 2020 hjælper lidt til, men transportområdet er som ansvarlig for ca. 65 procent af CO2-udledningerne akilleshælen.
Kommunen har brudt transportudledningerne ned i dele, og privatbilerne står for 43 procent af CO2-udledningerne. Mere overraskende er måske de følgende pladser: Anlægsmaskiner (21 procent), lastbiler (18 procent), varevogne (12 procent), kollektiv transport (4 procent) og taxaer (2 procent).

Udover at lokke med fordele for el-transport forsøger Oslo Kommune også at promovere gåben, cyklisme og kollektiv transport, ligesom kommunen benytter sine muligheder for via grønne udbud at kræve fossilfri transport ved anlægsarbejde.

Foto: elbil.no