Kampen om den elektriske folkevogn er skudt i gang

For nylig præsenterede Nissan en opgraderet version af deres topsælgende elbil, Leaf. Nu kæmper de etablerede bilgiganter – og opkomlingen Tesla – om, hvem der løber med titlen som den elektriske mellemklassens mester.

Det var et show bestemt ikke uden staffage, da Nissans administrerende direktør Hiroto Saikawa fremviste det nyeste skud på elbil-stammen i Japan. Den nyeste Nissan Leaf har fået et fornyet look og et væld af nye funktioner. Men måske endnu vigtigere: motor og batteri er blevet større, så 2018-modellen nu kan køre op til 400 km.

- Nissan er stolt af at være en pioner inden for elbiler. Lanceringen af den nye Nissan Leaf kommer på et tidspunkt, hvor hele verden skifter til elbilens æra, fortalte Hiroto Saikawa til de særligt inviterede bilforhandlere og pressefolk.

Med den nye model melder Nissan sig i konkurrencen om at levere ”den elektriske folkevogn”, det vil sige en bil i mellemsegmentet, der i både pris og teknik appellerer til massemarkedet. Sidste år lancerede amerikanske Chevrolet deres længe ventede elbil, Bolt, i samme segment, og i juli i år begyndte Tesla at levere den nye Model 3 i samme segment til de første kunder.

- Det er helt tydeligt, at konkurrencen skærpes og, at bilproducenterne tager kapløbet meget seriøst. De ser elbilmarkedet som vind-eller-forsvind og sætter enorme kræfter ind på at udvikle nye, billigere og bedre elbiler for at vinde markedsandele, mener Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Også de europæiske producenter har meldt sig på banen. Eksempelvis kommer Renault Zoe i dag med en rækkevidde på op til 400 km. BMW har lanceret elbilen i3 med et større batteri og op til 300 km. rækkevidde. Det samme gør el-udgaven af den klassiske VW Golf, som kommer med en væsentligt større batteripakke i 2019.

- Det er første gang vi begynder at se mellemklasse-elbiler i prislejet omkring 2-300.000 kroner, der kan køre 3-400 km på en opladning. fortæller Lærke Flader og fortsætter:

- Elbilen er i den samme udvikling som vores smartphones var. Fra at være et luksusprodukt med den første iPhone, er det nu et produkt langt de fleste har. Sådan går det også med elbiler. Derfor er det også vigtigt, at vi i Danmark indretter bilafgifterne, så de understøtter udviklingen og ikke straffer ny teknologi.

Den nye Nissan Leaf kan bestilles i Danmark fra januar 2018. Prisen efter afgifter i Danmark kendes endnu ikke.