Ny aftale fra elbilbranchen sikrer bedre ladenetværk til danskerne

Pressemeddelelse
Opladning af elbil

Foto: Adam Sund

Danske elbilister får nu markant lettere ved at lade elbilen op i det offentlige rum. Det er resultatet af en ny brancheaftale mellem alle store aktører, der opstiller ladestandere i det offentlige rum.

Med denne fælles aftale bliver det lettere at være elbilist i Danmark. Aftalen sikrer meget mere ladeinfrastruktur i hele landet, og at forbrugerne nemt kan lade ved alle ladestandere uanset kundeforhold, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Undersøgelser viser, at netop praktikken omkring at oplade sin elbil udgør en barriere for mange, der overvejer at skifte til en elbil. Det er derfor helt afgørende, at det er nemt og enkelt for alle at bruge det eksisterende ladenetværk, uanset hvilken operatør man er kunde hos, samt at der er nok ladestandere til at servicere de mange elbiler, som fremtiden byder på.

Hos FDM, bilejernes interesseorganisation for over 254.000 husstande i Danmark, er man glade for, at branchen har fokus på, at den enkelte kunde nemt og enkelt skal kunne oplade sin elbil:

Det er glædeligt, at branchen nu fjerner barrierer og gør det nemmere at være elbilist med fokus på mange flere ladestandere og med nem og åben adgang til ladenetværket, siger chefkonsulent hos FDM Ilyas Dogru.

DE STÅR BAG BRANCHEAFTALEN
  • AURA Energi
  • Clever
  • DTU
  • EON
  • EVBox
  • Flexcharge
  • Ionity
  • Lidl Danmark
  • Power Fuel
  • Sargo
  • Spirii
  • ZAPP mobility

 Aftalen bakkes op af FDM.

Aktørerne bag aftalen har gensidigt forpligtet sig til at være klar med denne løsning medio 2021.   

Det er desuden branchens ambition, at branchen opsætter 1.000 lynladere, 2.000 hurtigladere og 20.000 normalladere i 2025. 100 af de 1.000 lynladere bliver målrettet områder uden mange elbiler, dvs. uden for de store byer og ikke langs motorveje. For at nå i mål med ambitionen er der brug for et godt samarbejde med kommunerne, staten mfl.

Et godt ladenetværk skal have tilstrækkelig mange ladestandere, og ladenetværket skal dække hele landet – også de områder, hvor der lige nu ikke er så mange elbiler. Vores ambition er en femdobling af den nuværende ladeinfrastruktur i 2025 og tilstrækkeligt til at servicere mere end 500.000 elbiler, siger Lærke Flader.

I Norge er der lidt mere end 16.000 offentlige ladestandere til omkring 500.000 elbiler og plug-in hybridbiler. Med ambitionen om 23.000 ladepunkter i 2025 får Danmark et stærkere ladenetværk end vores nordiske nabo har i dag og med langt bedre dækning i yderområderne.

Med ambitionen om 23.000 ladepunkter i 2025 løfter elbilbranchen sin del af ansvaret for at gøre det let at være elbilist i Danmark. Aftalen betyder, at elbilejerne vil opleve en klar forbedring af kundeoplevelsen i dagligdagen, og at valget af en elbil gøres nemmere, når den sorte bil skal udskiftes, siger Lærke Flader.

Bag brancheaftalen står følgende virksomheder: AURA Energi, Clever, DTU, EON, EVBox, Flexcharge, Ionity, Lidl Danmark, Power Fuel, Sargo, Spirii og ZAPP mobility. Aftalen bakkes op af FDM. Aftalen dækker mere end 95 pct. af lademarkedet i Danmark, men er åben for, at flere ladestanderoperatører kan tilslutte sig.

Brancheaftalen er et første skridt i en proces, der skal gøre det nemmere at være elbilist i Danmark.