Fortsat fritagelse fra elafgift for elbilejere

Danmark har brug for rigtig meget ladeudstyr, hvis udrulningen af elbiler tager fart. Intego samarbejder bl.a. med IONITY/Cirkle K om at opbygge et net af lynladestationer. Foreløbig har fem danske byer fået installeret op til seks lynladere under denne konstellation. Foto: Intego

Dansk Elbil Alliance er glade for, at regeringen har besluttet at forlænge fritagelsen fra elafgift for elbilejere to år mere, men peger samtidig på behovet for permanente, attraktive vilkår for elbilejere, som for alvor tager livtag med klimaets smertensbarn: Transporten. Først og fremmest efterlyser vi en grøn firmabilskat, som gør det attraktivt for medarbejdere at køre i en elbil, og en udskydelse af de stigninger i registreringsafgiften på elbiler, som venter i 2021.

Det er godt, at regeringen har besluttet at forlænge fritagelsen fra elafgift for elbilejere to år mere. Det betyder, at regningen på 3.000 kr. om året, som lå og ventede på elbilejerne i 2020, nu er taget af bordet. Den afgiftsfrie el gør det billigere at køre i elbil end benzin- eller dieselbil, så forslaget vil skubbe bag på den positive udvikling i elbilsalget, som allerede er i gang.

- Men at forlænge fritagelsen fra elafgift for elbilejere med to år er endnu en midlertidig løsning for elbilbranchen, og det er uholdbart, hvis vi skal have en grønnere bilpark, som er afgørende for at nå regeringens mål om 70 procent reduktion af drivhusgasser i 2030. Elbilsalget skal kickstartes nu med langsigtede, attraktive vilkår for elbilejerne, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Overordnet mangler der tiltag i udspillet, som tager livtag med klimaets smertensbarn: Transporten. Elbilbranchen foreslår derfor, at man udskyder stigning i registreringsafgiften for elbiler - som ellers venter i 2021 - til 2025, eller til der er fundet en permanent løsning. Det samme for fritagelsen for elafgift. Samtidig bør man indføre en grøn firmabilsskat, som gør det attraktivt for medarbejdere at køre i en elbil.