Lynladning og meningsfulde pauser på vejene i Norden

Hurtigladestation eon/clever

Med en række nye lynladestationer i Danmark, Sverige og Norge vil E.ON og Clever gøre det let at tanke energi… både til elbiler og deres passagerer. Illustration: COBE and Rasmus Hjortshøj – COAST

Nu åbner der en lynladestation til elbiler ved E20-motorvejen ved Fredericia. I alt vil Powered by E.ON Drive & Clever bygge og drive 48 lynladestationer i Skandinavien - heraf de otte i Danmark.

Miljø- og klimabevidste elbilister får nu mulighed for at lynlade deres biler ved E20-motorvejen tæt på Fredericia.

Lynladestationen, der indvies tirsdag, er opført af et joint venture under brandet Powered by E.ON Drive & Clever. Den tysk-danske konstellation er i gang med at opbygge et skandinavisk netværk med otte stationer i Danmark og 20 i henholdsvis Sverige og Norge. 

Opladning af elbilbatterier på de nye stationer kommer til at tage 15-20 minutter, lover de to selskaber, der arbejder hårdt på at gøre elbiler et attraktivt alternativ til benzin- og dieselbiler.

Åbningen af vores lynladestation er et levende bevis på et tæt og frugtbart samarbejde på tværs af regeringer, EU-lande, konkurrenter og industrier, som trækker i samme retning for at accelerere den bæredygtige elektriske mobilitet på tværs af grænser.
Mathias Wiecher, en af to adm. direktører i Powered by E.ON Drive & Clever.

- Åbningen af vores lynladestation er et levende bevis på et tæt og frugtbart samarbejde på tværs af regeringer, EU-lande, konkurrenter og industrier, som trækker i samme retning for at accelerere den bæredygtige elektriske mobilitet på tværs af grænser. Vi skriver med andre ord et nyt kapitel for alle, der vælger at køre elbil, og selv tager del i den vigtige omstilling af transportsektoren, siger Mathias Wiecher, der er den ene af to adm. direktører i Powered by E.ON Drive & Clever.

200 kilometer på otte minutter

Lynladestationen ved Fredericia er forsynet med teknologi fra ABB. Ladestanderne leverer 150 kW og kan opgraderes til 350 kW, når elbilerne på markedet begynder at understøtte en højere ladeeffekt. Lynladestationen matcher CCS-opladning og (om kort tid) CHAdeMO-opladning, så de fleste elbil-modeller vil være dækket ind.

ABB oplyser, at de digitalt forbundne lynladere kan yde op til 200 kilometers rækkevidde på blot otte minutter, så hvis det er tilstrækkeligt, kan pausen ved ladestationen blive ganske kort.

- Vores lynladeteknologi er koblet intelligent til elnettet efter alle standarder, og det gør elektrisk langdistancekørsel til en realitet for elbilister i dag og i fremtiden. At se den nye ladeteknologi i et æstetisk, grønt miljø peger ind i en lys fremtid for udbredelsen af elektrisk bilisme i Skandinavien og videre, siger direktør Frank Muehlon fra ABB’s globale ladeinfrastrukturforretning.

En grøn oase med mulighed for kaffe

Lynladestationen i Fredericia er designet i samarbejde med det danske arkitektfirma COBE. Med afsæt i et bæredygtigt materialevalg og inddragelse af naturen i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening er stationen tænkt som en grøn oase, der inviterer til en pause på turen – evt. med en kop kaffe eller te fra Lagkagehuset ved siden af. Både bilens og chaufførens batterier kan dermed lades op, oplyser de involverede parter.

Vi åbner en ny æra, der ikke kun tilbyder lynhurtig opladning langs motorvejene, men også en meningsfuld pause på farten. 
Casper Kirketerp-Møller, adm. direktør i Powered by E.ON Drive & Clever.

- Vi åbner en ny æra, der ikke kun tilbyder lynhurtig opladning langs motorvejene, men også en meningsfuld pause på farten. Vi stiller nemlig ikke bare lynhurtige ladestandere op. Vi åbner op for naturen og skaber et åbent rum med ro og frisk luft, hvor du også kan oplade dine egne batterier til resten af turen. Det tror vi på bliver en vigtig del af vores bæredygtige fremtid, siger Casper Kirketerp-Møller, der også er adm. direktør i Powered by E.ON Drive & Clever.

Fra Norge til Rom på elektricitet

Flere elbiler er vigtigt for at bremse de stigende CO2-udledninger fra transportsektoren. Den nuværende regering har et mål om en million grønne biler i 2030, og også oppositionen har elbiler som et vigtigt indsatsområde frem mod 2030.

På Energiens Topmøde i sidste uge berettede VW om sine ambitiøse elbil-planer, og udenfor kunne deltagerne nyde synet af en stribe af de modeller, der allerede kan erhverves som firma- eller privatbiler. Bilproducenter verden over melder, at der inden for de næste to år vil komme over 340 nye eldrevne modeller på markedet.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance glæder sig over, at der er ved at komme gang i salget af elbiler i Danmark. Ekstra ladeinfrastruktur vil bidrage til den positive udvikling:

- De nye lynladestandere gør det meget lettere at køre langt i en elbil, fordi man kan lade sin elbil op på 15-20 minutter og bagefter køre 300 km. Vi har længe sagt, at elbilen kunne dække 95 procent af kørselsbehovet. Med de nye lynladestandere kommer vi op på 100 procent. Lynladestanderne gør det uproblematisk også at tage elbilen på ferien til Sydeuropa eller skiferien til Norge, siger Lærke Flader.

Ladestationerne i Danmark og Sverige er støttet af EU-Kommissionens Connecting Europe Facility som et High Speed Electric Mobility Across Europe-projekt. De 20 stationer i Norge opføres uden EU-støtte. Det skandinaviske lynladenetværk er den nordligste del af et større netværk, der spænder fra Norge i nord til Rom i syd.

Åbnings-eventen i Fredericia med deltagelse af energi- forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) markerer også den officielle indvielse af den lynladestation, Powered by E.ON Drive & Clever tidligere har åbnet langs motorvejen ved Halsskov nær Korsør.