Danmark runder grøn milepæl for transport

Pressemeddelelse
Nissan Leaf

Foto: Søren Jacobsen

Der er nu over 100.000 grønne personbiler på de danske veje, viser de seneste tal fra De Danske Bilimportører.

De grønne personbiler ruller i et højt tempo ude fra bilforhandlerne, og nu er der over 100.000 elbiler og plug-in-hybrider på de danske veje. Det viser tal fra De Danske Bilimportører.  

I øjeblikket udgør grønne personbiler 32 procent af salget af nye biler. Med den hastighed ser det godt ud i forhold til at nå målsætningerne i aftalen om en grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020, som regeringen indgik med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.

Det går rigtig stærkt med grønne personbiler, og det er kun begyndelsen. Det skal være lige så let at køre elbil, som det i dag er at køre benzin- eller dieselbil. Derfor er jeg også rigtig glad for, at Folketinget med en række beslutninger er med til at sikre ladeinfrastruktur nok i alle dele af landet, så vi kan undgå, at fremtidige elbilsejere fravælger den grønne løsning, fordi de får rækkeviddeangst, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Det er netop aftalen fra december 2020, der for alvor har kickstartet salget af grønne personbiler. Den indeholder en konkret plan for, hvordan elbilerne skal beskattes frem mod 2030 – blandt andet fritagelse for registreringsafgift til elbiler under ca. 500.000 kroner i 2021 og ingen afgiftsstigning på el til biler frem til 2030.

Lavere bilafgifter, bedre opladning og flere nye elektriske bilmodeller fra bilproducenterne får for alvor ketchuppen ud af flasken lige nu. Vi mærker tydeligt, at kunderne i stigende grad interesserer sig for at skulle træffe et grønnere valg, når der skal købes ny bil, siger Mads Rørvig, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Næste skridt i den grønne omstilling af transporten er at få udbygget infrastrukturen, så der ikke opstår kø ved ladestanderne. Ifølge Dansk Elbil Alliance skal antallet af ladepunkter 10-dobles frem mod 2030 i det semioffentlige og offentlige rum. Det vil blandt andet sige på arbejdspladser, på parkeringspladser, ved ejendomme, ved indkøbscentre og på statslige veje. 

Nøglerne til elbilernes succes sidder i ladestanderne. Danmark er kommet godt fra start med en solid ladeinfrastruktur, som langt hen ad vejen er baseret på kommercielle vilkår. Det skal vi fortsat sikre. Men vi skal op i gear, så der også er ladestandere til de næste mange tusinde elbiler, der ruller ud på vejene de kommende år. Det skal ske i samarbejde mellem branchen, kommunerne, myndighederne og politikerne, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.