Frederiksberg som fyrtårn på ladeinfrastruktur

Pressemeddelelse
Opladning af elbil

Foto: Malene Dissing

Nyt fælles projekt sætter fokus på smart opladning.

Elbilerne vinder frem i disse år, og de er kommet for at blive. Rekordmange danskere vælger grønt, når familien skal have ny bil. Det er godt nyt for klimaet og udsigterne til at nå 70 pct.-reduktionsmålet inden 2030. De mange nye el- og plugin-hybridbiler stiller imidlertid også krav til ladeinfrastrukturen – den skal både være effektiv og ”smart”, så opladningen styres væk fra spidsbelastningsperioder og hen i perioder, hvor den understøtter grøn energi.

I det nye fælles projekt FUSE – Frederiksberg Urban Smart Electromobility – samles viden og erfaringer fra ladeoperatøren Spirii og den grønne startup Tomorrow, brugere i form af Elbilforeningen FDEL, kunder repræsenteret ved Frederiksberg Kommune og videns- og rådgivningsaktørerne DTU, COWI og Dansk Elbil Alliance, samt Andel som repræsenterer datterselskabet Clever i projektet.

Mens Spirii og Tomorrow skal udvikle smarte ladeløsninger, skal DTU, COWI og Andel lave modeller for transportmønstre, elnet og estimeringer af investeringsbehov. Elbilforeningen FDEL, Dansk Elbil Alliance og Frederiksberg Kommune skal sikre, at projektet forbindes og kommunikeres til slutbrugere og kunder.

Frederiksberg Kommune er valgt som fyrtårnskommune på grund af sine blandede miljøer med lejligheder og villaer, og for sine ambitiøse målsætninger inden for elbiler og opladningsmuligheder. Om projektet siger borgmester Simon Aggesen (K):

Målet for Frederiksberg er at blive Danmarks elbil-by nummer et. Det kræver nytænkning, klog planlægning og inddragelse af alle, der besidder viden på området, og derfor engagerer vi os som kommune selvfølgelig i fremtidens smarte opladningsløsninger.

Hos Rådet for Grøn Omstilling hilser senior rådgiver Jeppe Juul projektet velkomment:

Vi ved, at mulighederne for let tilgængelige ladestandere til attraktive priser er en af forbrugernes vigtigste betingelser, når de overvejer at skifte til en grøn bil. Det er meget positivt, at et bredt udsnit af aktører nu går sammen for at blive klogere på fremtidens opladning.

DTU og Dansk Elbil Alliance har tidligere påvist, at én million elbiler i 2030 kræver investeringer på 3-4 milliarder kroner i 25.000-30.000 ladepunkter i det offentlige og semioffentlige rum. Det er ti gange så mange som i dag – men hvor skal de placeres, og hvad skal de kunne? 

Projektets partnere vil efter omfattende test og demonstrationer på Frederiksberg fremsætte et nationalt krav til ladestandere, som vil fremme nem og bekvem opladning af elbiler for alle danskere i byområder. Ved at gennemføre projektet, der hvor udfordringen er størst, er målet at sikre de mest optimale opladningsmuligheder for et øget antal elbiler i de danske byområder, så elbilen endelig kan få sit gennembrud i Danmark.

FUSE-projektet er støttet af EUDP.