2021 var et grønt år for persontransporten

Bilnøgle til elbil

Langt flere danskere er i 2021 blevet elbilejere, hvor andelen af rene elbiler i nybilsalget er 4,5 doblet fra årets første til årets sidst måned. Foto: Colourbox 

Salget af elbiler er eksploderet i 2021, hvor antallet af elbiler i den danske bilpark er mere end fordoblet. Årets sidste måned satte en imponerende rekord, hvor 27 % af nybilsalget var helt elektrisk, mens der er tale om 58 %, hvis man også tæller plugin-hybridbiler. Med det tempo, når vi langt over regeringens 2030-ambition om en million grønne biler iflg. chefkonsulent ved Dansk e-Mobilitet, Søren Jakobsen.

Det er gået stærkt med salget af rene elbiler i 2021, hvor deres andel af nybilsalget er gået fra 6 % i januar til 27 % i december. Samtidig er antallet af elbiler i den danske bilbestand også mere end fordoblet i samme periode fra ca. 32.000 til ca. 67.000. Udviklingen i elbilsalget kan ses i nedenstående figur.

Salg af rene elbiler pr måned 2021

Kilde: bilstatistik.dk og egne beregninger

Tælles plugin-hybriderne er det svimlende 42,5 procent af nybilsalget der har været grønt. Det skal holdes op mod 16 procent året forinden. Alene i 2021 er bestanden af helt eller delvist eldrevne biler mere end fordoblet fra 2,3 procent til 5 procent af den samlede danske bilbestand. Året har da også budt på en stødt stigning i salget af de grønne biler, der blev indledt af januar, hvor grønne biler udgjorde 20 % af nybilsalget. Mod december, hvor andelen af grønne biler for første gang nogensinde oversteg andelen af benzin- og dieselbiler med 58 % af nybilsalget.

Og det bevæger sig dermed i den helt rigtige retning, hvis Regeringen skal nå i mål med sine ambitioner om en million grønne biler i 2030, og chefkonsulent ved Dansk e-Mobilitet, Søren Jakobsen, er optimistisk.

Vi ser en eksplosiv udvikling i salget af grønne biler i øjeblikket, der er helt uden fortilfælde. Hvis denne trend fortsætter, når vi nærmere halvanden million grønne biler i 2030.
Søren Jakobsen, chefkonsulent ved Dansk e-Mobilitet

Men det er ikke kun i nybilsalget, at de grønne biler dominerer. Fordoblingen i bilbestanden kan også tilskrives brugtbilimporten. Alene i 2021 blev der importeret over 14.000 grønne biler under to år til Danmark. Og det er særligt i bilerne, der er 2 år eller nyere, der ses en markant overhånd til de elektrisk drevne biler. I andet halvår af 2021 bestod ca. 96 procent af brugtbilimporten på biler under 2 år af grønne biler, mens det i årets sidste måned var næsten 98 procent. Denne tendens kan vi i store træk tilskrive en tysk politik, der medfører, at tyske bilkøbere modtager en kontant tilskud, hvis de ejer en elbil i 6 måneder eller kører mere end 6000 km i den. Mange tyskere sælger deres biler, så snart de har fået det kontante tilskud, hvilket har betydet en stigning i de grønne biler i den danske bilbestand, forklarer Søren Jakobsen

- Selvom den tyske politik næppe er indført med henblik på at sikre en grøn omstilling af transporten i Danmark, er det netop, hvad den gør. Vi tager den hjælp vi kan få og med brugtimporten indregnet, er tallet for 2021 højere end først antaget.

Med brugtimporten indregnet, er det da iflg. tal fra bilstatistik.dk også over 60 procent af bilsalget i december, der er enten el- eller hybridbil. I nedenstående figur ses udviklingen i salget af grønne biler siden starten af 2019 med brugtbilimporten for biler under to år inkluderet.

Andel af bilsalget der er elbiler og hybrid + brugtvogn

Kilde: bilstatistik.dk og egne beregninger