Betonbiler og slamsugere kan nu køre 100 procent elektrisk

John Dyrby

En betonbil drevet af elektricitet er en verdensnyhed, forklarer Christian Elleby (tv) fra Unicon i en samtale med John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet. Foto: Jesper Tornbjerg.

Nogle af transportbranchens tunge køretøjer skifter fra klimabelastende diesel til miljøvenlig elektricitet. Direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet opfordrer regeringen og Folketinget til at følge op med en plan for at elektrificere lastbilerne.

- Elektricitet vinder også over diesel i lastbiler. Når betonblandere og slamsugere kan køre på elektricitet, kan det meste af resten af den tunge transport også, jubler direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet på messen Transport 2023 i Herning.

Her fremviser over 350 udstillere i disse dage lastbiler, busser, kraner, gaffeltrucks og meget andet udstyr til transportsektoren.

Bag den næsten euforiske jubel fra John Dyrby Paulsen ligger den kendsgerning, at det er svært at bevæge sig rundt i hallerne i Herning uden at støde ind i udstillede vogne, der er 100 procent elektriske og dermed praktisk taget uden støj og støv og med minimal klimabelastning. Den teknologiske udvikling arbejder tydeligvis for elektricitet som fremtidens løsning.

Væskeægte verdensnyhed

Hos Unicon, der er en del af Aalborg Portland, fortæller Christian Elleby, der er Supply Chain & Procurement Director, at en udstillet og kæmpestor betonbil er en vaskeægte verdensnyhed. Unicon har halvandet års driftserfaring med en anden betonbil på elektricitet, og nu går selskabet ’all in’ med massive investeringer.

Om kort tid består Unicons flåde af otte el-betonbiler (ud af 170) med primær base i Avedøre ved København. Hver betonblander får en batterikapacitet på 540 kWh, og det giver de tunge køretøjer en rækkevidde på i hvert fald 200 kilometer på en opladning.

En vigtig pointe er, at opladningen sker om natten, hvor fabrikken bruger meget lidt elektricitet. Derfor har det ikke været nødvendigt at købe ekstra kapacitet fra elnetselskabet Radius.

El-betonbiler gavner også kvaliteten af betonen, for tromlen snurrer bedre

Unicons betonbiler udvikles i et eksklusivt samarbejde med Volvo i Sverige og Liebherr i Tyskland.

- Valget har stået mellem at være med fra start eller sidde på udskiftningsbænken og skælde ud på dem, der er inde på banen. Vi har valgt at være tidligt ude og har lagt en klar strategi, som vi følger. Vi ved, at vi skal være med til at udvikle teknologien, fortæller Christian Elleby.

El giver bedre arbejdsmiljø og beton

Unicon arbejder efter, at det fra 2027 er slut med at købe nye betonbiler på diesel, og forventningen er, at alle betonbiler benytter elektricitet som drivmiddel i 2035.

I dag koster betonbiler på el mere end dem på diesel, men for Unicon handler det påbegyndte grønne skifte om mere end ’simpel’ økonomi. Christian Elleby forklarer, at den nye generation betonbiler simpelthen er bedre end de gamle: De lydsvage, eldrevne betonbiler er mere behagelige at arbejde i og med for selskabets chauffører og en stor gevinst for omgivelserne.

- El-betonbiler gavner også kvaliteten af betonen, for tromlen snurrer bedre, forklarer Christian Elleby.

Sød musik i ørerne

Alt sammen er det sød musik i ørerne på John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet:

- Bedre arbejdsmiljø for chauffører og bedre beton… jeg kan kun opfordre alle vognmænd i Danmark til at sætte sig ind i, hvilke fordele eldrevne køretøjer kan give dem. Ja, og så lægge en klar strategi for, hvordan de kan tage den teknologiske udvikling til sig. Hvis de ikke gør det, bliver de kørt over af konkurrenter for eksempel fra Tyskland og Sverige, siger John Dyrby Paulsen.

Elektricitet har også spillet stærkt ind i kåringen af Danmarks grønneste vognmænd, hvor en jury med deltagelse af adm. direktør Kristian Jensen fra Green Power Denmark på Transport 2023 har kåret tre vindere.

El-trucks har været med til at give flyttefirmet Bryde & Sønner en tredjeplads, og Danmarks første slamsuger på elektricitet har bidraget til at løfte kloakservicefirmaet Leif M. Jensen A/S op på andenpladsen.

Og vinderen af prisen, der uddeles af DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans, er…  transportfirmaet Frede Andersen & Søn, der ifølge juryen har kombineret mange pragmatiske løsninger. Herunder bl.a. at tilbyde deres kunder klimaregnskaber, så både virksomheden selv og deres kunder kan sikre sig et grønnere fodaftryk.

- Det er en stor og dyr investering for vognmænd at skifte til el-lastbiler. Ændrede vejafgifter vil skubbe transportsektoren i en grønnere retning, vurderer Kristian Jensen i en tale til de tre vindere og transportbranchen fra scenekanten på Transport 2023.

Vejafgift i støbeskeen

Netop denne omlægning til en vejafgift er blevet førstebehandlet i Folketinget i dag, og meget tyder på, at SVM-regeringen får et bredt flertal bag sit forslag, der giver de vognmænd, der hænger i bremsen i forhold til grøn omstilling en økonomisk ulempe end dem, der skifter til elektricitet.

John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet opfordrer transportbranchen, der er imod omlægningen til en vejafgift, til at arbejde konstruktivt med, for udviklingen mod en mere klimavenlig transportsektor i Europa er uundgåelig.

- I stedet for skal vi sammen arbejde for samme niveau af tilskud til el-lastbiler, som vi ser i Tyskland og Sverige. Sammen skal vi arbejde for gode rammebetingelser, så Danmark kan blive et foregangsland på grøn transport. Hvis det kan lade sig gøre at elektrificere betonbiler, så kan det også lade sig gøre på mange andre områder. Omstillingen sker før eller siden – og hellere før og ikke senere, siger John Dyrby Paulsen.