Byer får nye våben i kampen for ren luft

Nul-emmission

Illustration: romvo/Colourbox

København og andre større danske byer skal med et nyt regeringsudspil kunne stille højere miljøkrav til køretøjer og indføre særlige zoner kun for biler, der ikke udleder CO2. Det er helt oplagte krav at stille, mener Dansk Elbil Alliance.

Regeringen spiller nu ud med en række initiativer rettet imod at gøre livet og luften i København og de øvrige større danske byer renere.

Et af de mest markante forslag går på, at byerne – i modsætning til i dag – skal have mulighed for at skærpe miljøzoner og etablere egentlige nul-emissionszoner, hvor traditionelle biler med forbrændingsmotorer som benzin- og dieselbiler slet ikke må køre ind.

Dansk Elbil Alliance kalder det for helt oplagt at give byerne muligheden for at friholde deres borgere i højere grad end i dag for skadelig luftforurening.

– Det er et godt tidspunkt at indføre nul-emissionszoner. Der er rigtig mange elbiler i dag - både på vejene og hos bilforhandlerne. Det gør, at det er et rimeligt krav at stille – kører du ind i særligt udfordrede områder, så skal du ikke bidrage til luftforureningen. Og hvis nul-emissionszonerne meldes ud i god tid, så har folk også tid til at skifte deres bil ud, hvis de skulle bo i de nye nul-emissionszoner, siger branchechef Lærke Flader.

Der er rigtig mange elbiler i dag - både på vejene og hos bilforhandlerne. Det gør, at det er et rimeligt krav at stille – kører du ind i særligt udfordrede områder, så skal du ikke bidrage til luftforureningen.
Lærke Flader, branchechef, Dansk Elbil Alliance

Hun mener, at der skal gælde de samme regler for dem, der bor i byerne, som for de mange, der pendler frem og tilbage til arbejde.

– Nul-emmissionszoner indføres for at passe på dem, der bor i byerne. Derfor synes jeg, det er underligt, hvis dem, der bor i byerne, skal være undtaget. Folk skal selvfølgelig have tid til at omstille sig, men en nul-emissionszone betyder nul emissioner og skal gælde alle hurtigst muligt, siger hun.

Københavns overborgmester Lars Weiss (S) er glad for, at regeringen har lyttet til byens ønsker.

– Med særligt en skærpet miljøzone vil vi kunne tage et stort skridt mod at begrænse trafikken fra de mest forurenende biler, som vi så gerne vil. Så vi kan få en by, hvor mennesker, ikke biler, er i centrum. Det er ikke en menneskeret at køre rundt og forpeste luften for andre. Men det er vigtigt, at den grønne omstilling sker i social balance. Derfor håber jeg, at de grønne tiltag bliver fulgt op med en klækkelig skrotpræmie til de biler, der sviner for meget, så vi kan få skub i omstillingen ad den vej, siger han.

Grønne p-pladser og skrottede brændeovne

I regeringens udspil ligger også, at kommunerne i nye lokalplaner får mulighed for at reservere grønne parkeringspladser til bæredygtige mobilitetsformer som el- og delebiler. Samtidig skal de kunne stille krav om, at der bliver sat ladeinfrastruktur op i tilknytning til de grønne p-pladser.

– Det er godt, at kommunerne med regeringens udspil får øget deres beføjelser til at stille krav om ladeinfrastruktur ved ny bebyggelse, som går ud over de krav, der allerede ligger i bygningsdirektivet. Og dertil også at kommunerne får mulighed for at dedikere elbil-p-pladser. Vi håber, at kommunerne vil tage godt i mod udspillet, såfremt forslaget bliver endelig besluttet, siger Lærke Flader.

Det er godt, at kommunerne med regeringens udspil får øget deres beføjelser til at stille krav om ladeinfrastruktur ved ny bebyggelse, som går ud over de krav, der allerede ligger i bygningsdirektivet.
Lærke Flader, branchechef, Dansk Elbil Alliance

I alt indeholder udspillet "Grønne byer og en hovedstad i udvikling" 19 initiativer – heraf 10 særligt rettet mod København. Et af de øvrige generelle forslag er at give kommunerne lov til at forbyde brændeovne produceret før 2008 i områder med fjernvarme og naturgas.

Ifølge regeringen anslås luftforureningen fra de cirka 700.000 danske brændeovne, pejseindsatse og andre brændefyringsanlæg at stå for omkring 40 procent af den samlede danske partikelforurening.

– Brændeovne og pejseindsatse m.v. er dermed den største danske kilde til partikelforurening. Udover at have en dårligere brændeøkonomi vurderes ældre brændeovne også at udlede helt op til fem gange så mange partikler som nye. Derfor vil det have stor effekt at udskifte de gamle brændeovne til alternative opvarmningskilder eller nye og mere miljøvenlige brændeovne, hedder det i udspillet.