Danskerne sommer-shoppede elbiler som aldrig før

Ford Kuga

Ford Kuga er en ny model hybridbil. Foto: Ford Motor Company

Salget af elbiler og plug-in-hybrider har slået alle rekorder denne sommer og markerer et gennembrud for de grønne biler. Nu skal kommende klimaforhandlinger på transportområdet accelererer udviklingen, mener Dansk Elbil Alliance.

Ved indgangen til det årti, der ligger bag os, var elbiler et sjældent og eksotisk syn på de danske veje. Nu er sandsynligheden for at se en elbil betydeligt større, og hen over sommeren er salget af elbiler og plug-in-hybrider accelereret.

Salget i af grønne biler sommeren 2020

I juni blev der solgt 2.245 elbiler og plug-in-hybrider svarende til 12,5% af bilsalget

I juli blev der solgt 3.027 elbiler og plug-in-hybrider svarende til 13,4% af bilsalget

I august blev der solgt 3.479 elbiler og plug-in-hybrider svarende til 19,8% af bilsalget

Kilde: bilstatistik.dk

I juni, juli og august kørte der i alt 8751 grønne biler ud fra forhandlerne - mod 2075 i sommeren 2019. Hver sommermåned slog den grønne andel af bilsalget rekord, og det kulminerede i august, hvor elbiler og plug-in-hybrider udgjorde næsten 20 procent af salget.

– Sommeren markerer et gennembrud for elbiler. Danskerne har fået øjnene op for, at elbilen er et reelt alternativ til benzin- og dieselbilen. Det er altafgørende, hvis vi skal vinde klimakampen. Nu skal vi fastholde momentum, og de kommende klimaforhandlinger om transport skal sætte yderligere turbo på den gode udvikling, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Elbiler er gået fra at være luksuriøse og for de få til at være en grøn mulighed for flere familier.
Lærke Flader, branchechef, Dansk Elbil Alliance

Ifølge Lærke Flader viser salgstallene flere interessante tendenser. I juni, juli og august udgjorde grønne biler 13,2 procent af bilsalget i Region Hovedstaden, mens tallet var 18,6 procent i Region Syddmark. Region Nordjylland er topscorer med hele 20,3 procent.

– Grønne biler er mere udbredte nu end for et halvt årti siden. Udviklingen er gået fra Teslaer i Hovedstaden til Ford Kuga i Nordjylland, det vil sige at mellemstore biler er dem, der vinder frem. Elbiler er gået fra at være luksuriøse og for de få til at være en grøn mulighed for flere familier, forklarer Lærke Flader.

Mens vi venter på transportkommissionen

Et af de helt store klimaslag i efteråret bliver transporten.  Mens alle andre sektorer bliver stadig grønnere, stiger udslippet fra transporten og udgør knap en tredjedel af det samlede udslip af drivhusgasser. Tal fra Energistyrelsen viser, at uden grønne politiske initiativer vil udledningen fra transportsektoren være uændret og udgøre 32 procent af Danmarks samlede udslip af CO2 i 2030.

I første omgang venter politikerne på den transportkommission, som den forrige regering nedsatte med Anders Eldrup i spidsen. Kommissionen kigger på, hvordan transporten kan gøres grøn samtidig med, at man dækker det tab af provenu, der opstår, når én million eller flere grønne elbiler kører ud af forhandlernes salgslokaler og hjem i danskernes carporte.

Politikerne har en bunden opgave med at finde en langvarig løsning på afgifterne for elbiler og plug-in-hybrider.
Lærke Flader, branchechef, Dansk Elbil Alliance

– Politikerne har en bunden opgave med at finde en langvarig løsning på afgifterne for elbiler og plug-in-hybrider. Lave afgifter på elbiler og brændstof til elbilerne er i dag katalysatoren for den grønne omstilling af transporten, siger Lærke Flader og uddyber:

– Og en eventuelt fremtidig beskatning af elbiler bør lægges over på en løbende årlig afgift. Sådan får vi udfaset de fossile biler i rette tempo.

Anders Eldrup forventes at fremlægge sine anbefalinger inden længe.