Byer og biler kan gøre en forskel, hvis vi handler nu

Debatindlæg
Transport i København

Foto: badahos/Colourbox.dk

Fordi bilers udledning af CO2 i og omkring byerne er så højt, er fokus på byer og biler et naturligt sted at starte for de grønne genopretningsinvesteringer. Det skriver Danfoss Silicon Power og Dansk Elbil Alliance i et fælles indlæg i Børsen.

Byer kan nå 1,5-gradersmålet ved at implementere allerede eksisterende teknologiske løsninger, og ifølge en ny Navigant-rapport er byer og grønne biler uomgåelige, hvis man vil nå klimamålene og sikre god luftkvalitet.

Overalt i verden arbejder regeringer på at genstarte samfundet med økonomiske hjælpepakker. Samtidig er den globale klimaudfordring mere tydelig end nogensinde. Vi kan både genstarte vores økonomi og fremtidssikre vores klima gennem grønne investeringer. Klimamatematikken er let – vi ved, hvad der skal til, og vi har teknologierne til at løse klimaudfordringerne. Men det kræver handling.

Også i Danmark er 70 pct. målsætningen inden for rækkevidde, hvis vi handler nu. Særligt fordi bilers udledning af CO2 i og omkring byerne er så højt – er fokus på byer og biler et naturligt sted at starte for de grønne genopretningsinvesteringer. Det er i den forbindelse særdeles positivt, at landets seks største kommuner netop er gået sammen om en grøn kollektiv trafikaftale, der skal nedbringe CO2-udledningerne og reducere luftforureningen i byerne. En aftale, som kan være til inspiration for andre kommuner. Men mere skal til, så også de private biler bliver grønne.

Fordelene ved elbiler er åbenlyse. De udleder ikke CO2 og mindsker den lokale luft- og støjforurening markant og de deraf afledte sundhedsskader for dem, der bor og færdes i tæt trafikerede byområder. 

Ved at elektrificere transporten i byområder i Europa, USA og Kina kan man opnå 28 pct. af de nødvendige reduktioner for at nå Parisaftalens mål.

Så mens der er fuld fart på at få klimahandlingsplanen på plads, skal vi udnytte situationen og vise, at vi tør være endnu mere ambitiøse. Vi skal udnytte potentialet i elektrificeringen af transport til fulde og vise resten af verden, hvordan vi med politisk mod og stærke grønne virksomheder kan gå forrest. I dag er elbilen dyrere sammenlignet med en tilsvarende konventionel variant. Det kan vi gøre noget ved igennem lavere afgifter – ikke mindst når man vælger en elbil som firmabil. Og vi skal have sat mere skub i investeringer i ladeinfrastrukturen og indføre offensive incitamenter for at flytte forbrugere over til de mindre forurenende elbiler, hvis vi skal nå 70 pct.-målsætningen.

Elektrificering af transport er ifølge en ny rapport den største bidragyder til reduktion af drivhusgasser og luftforurening i byerne. Ved at elektrificere transporten i byområder i Europa, USA og Kina kan man opnå 28 pct. af de nødvendige reduktioner for at nå Parisaftalens mål. Og elektrificeringen af biler gør den største forskel.

Klimauret tikker

Globalt udgør byerne to tredjedele af den globale energiefterspørgsel og står for 70 pct. af drivhusgasudledningerne. Samtidig giver byernes tætte infrastruktur en unik mulighed for at udnytte energibesparende og omkostningseffektive teknologier i bygninger, industri og mellem sektorer for at skabe et effektivt energisystem. Det kan frigøre den nødvendige strøm til elektrificering af biler.

Mange europæiske storbyer har allerede indført eller er på vej med restriktioner på anvendelse af forbrændingsmotorer. Især begrænsninger på anvendelse af dieselbiler breder sig. Her er elbilen det mest oplagte alternativ til at sikre grøn transport i fremtiden.

Udbredelsen af elbilen har samtidig gode afledte effekter. Med flere elbiler øges muligheden for både at lagre strøm og udjævne de perioder, hvor alle efterspørger strøm på samme tid. Dels kan bilen oplades om natten, og dels kan elbilerne i praksis fungere som store batterier, der kan parkeres lige ude foran private boliger og virksomheder, hvorfra der kan trækkes strøm i dagtimerne. Dette kan blive til den måske mest vidtgående, og i øvrigt meget simple, lagring af strøm på de tidspunkter af døgnet, ugen eller året, hvor vores vindmøller ellers producerer overskudsstrøm.

Men klimauret tikker, så det er helt nødvendigt, at vi handler nu for at nå klimamålsætningerne. Her er byer og biler et godt sted at starte, når vi nu skal foretage de investeringer, der er nødvendige for at genoprette vores økonomier og skabe nye arbejdspladser. Vi bør gå forrest og vise resten af verden, hvad kombinationen af politisk mod og fremtrædende grønne teknologivirksomheder kan. Det vil gavne vores klima og vores økonomi.

Indlægget er bragt i Børsen 13. juli 2020.