Flere elbiler kræver konkurrence på lademarkedet

Debatindlæg
Ladestander til elbil

Foto: Colourbox.dk/John Stick

Klimarådets ambition om flere elbiler kan kun indfris med et stærkt ladenetværk og fair priser. Det får vi, hvis der sikres konkurrence på lademarkedet. Det skriver Ilyas Dogru, FDM, og Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance i et fælles debatindlæg i Politiken.

Klimarådet har offentliggjort anbefalingerne til at indfri målsætningen om 70 pct. mindre CO2-udledning. Ambitionen er mindst 1 million elbiler om 10 år - måske snarere halvanden million, hvis Danmark skal nå klimamålet.

Det er bestemt muligt, men det kræver, dels at elbilsalget bliver ved med at stige hurtigt, dels meget store investeringer i ladestandere. Hvis forbrugerne skal vælge elbiler frem for benzin-eller dieselbiler, skal de først og fremmest være trygge ved, at elbilen giver samme mobilitet som den gamle bil. Her foreslår Klimarådet en del lavthængende frugter, som regeringen og støttepartierne kan gribe ud efter.

Elbilbranchen, mange tankstationer og udenlandske ladestanderoperatører står klar til at investere massivt i ladeinfrastrukturen, når antallet af elbiler stiger.

Der bliver brug for alle gode kræfter, når 1,5 millioner elbiler skal lades op.

Men ligesom andre brancher vil ladeoperatørerne kun investere i infrastruktur, hvis der er udsigt til, at ladestanderne på sigt kan tjene penge. Derfor er det også en forkert vej at gå at regulere prisen for opladning, som Klimarådet foreslår. Det, der skal sikre et stærkt ladenetværk med fair priser, er hård konkurrence mellem virksomhederne. Staten og kommuner skal hjælpe med at fjerne barrierer, så ladestandere kan opstilles på steder, hvor mange elbiler kan bruge dem. På den måde bliver omsætningen på standerne høj og prisen lav.

Ladeoperatørerne vil kun investere i infrastruktur, hvis der er udsigt til, at ladestanderne på sigt kan tjene penge.

På den baggrund har bilejernes organisation, FDM, og branchen i en fælles henvendelse til Transportudvalget og Klima-& Energiudvalget i Folketinget peget på, at staten bør være med til at forberede rastepladserne langs motorvejsnettet til de nye og meget kraftige ladestandere, som kan oplade elbilerne med mere end 300 km på 20 minutter. Staten kan lave smarte udbud, så mange ladestanderoperatører kommer ind på markedet, sikrer konkurrence og fair priser.

Opladning langs motorvejene vil altid være højere end prisen for at lade op derhjemme - ligesom prisen på benzin langs motorvejene typisk er dyrere. Derhjemme koster el lidt mere end 2 kr. per kWh, men når udgifter til ladestandere, tilslutning til elnettet, kundeservice osv. tælles med, bliver priserne i det offentlige rum noget højere - især nu med få elbiler - og det koster derfor op til 6,2 kr. per kWh at oplade en elbil, hvis man ikke er kunde i forvejen.

Heldigvis er hjemmeopladning dagligdagen og motorvejsopladning kun nødvendigt på de lange ture. Derfor fylder udgiften til opladning på motorvejene kun lidt i et elbilbudget. Fokus bør derfor være på at få sat tilstrækkelig mange ladestanderne op hurtigt.

Indlægget er oprindeligt bragt i Politiken søndag 22. marts 2020.