Tør du virkelig købe en fossilbil?

Debatindlæg
John Dyrby Paulsen, direktør i Dansk e-Mobilitet

John Dyrby Paulsen, direktør, Dansk e-Mobilitet. Foto: Dansk e-Mobilitet/Thomas Steen Sørensen

Dansk e-Mobilitet har store forventninger til 2024. Elektrificeringen af transportsektoren vil fortsætte, og det bliver stadig mere usikkert at købe biler, der kører på benzin og diesel.

Moderne elbiler kører langt på et opladet batteri, bilerne er lækre at køre i, og det bliver lettere og lettere at oplade sit køretøj både hjemme og ude.

Jeg tror på, at 2024 bliver et stærkt år for elektrificeringen af transportsektoren. Et år hvor vi runder 300.000 rene elbiler… op fra ca. 200.000 her ved dette nytår. Læg dertil flere elektriske varevogne, busser, lastbiler, færger og tog.

For få år siden snakkede mange om rækkeviddeangst for de elektriske køretøjer. Den tid er omme. I 2024 vil vi for alvor begynde at tale om fossilbil-angst.
- John Dyrby Paulsen, direktør, Dansk e-Mobilitet

For få år siden snakkede mange om rækkeviddeangst for de elektriske køretøjer. Den tid er omme. I 2024 vil vi for alvor begynde at tale om fossilbil-angst. For alle er det en kendt sag, at kørsel på benzin og diesel bidrager til klimaforandringer og luftforurening, men indtil nu har mange danske bilister alligevel valgt at køre på olie.

Men tør du virkelig købe en fossilbil i 2024? Udviklingen på elbiler går nu så stærkt, at køretøjer med forbrændingsmotorer snart bliver parkeret på teknologiens bilkirkegård. Jeg regner med, at brugtvognspriserne på fossilbiler vil styrtdykke i de kommende år.

Regeringen og Folketinget har naturligvis kig på denne strukturelle omlægning af transporten bort fra olie og over på elektricitet leveret især af vind, sol, vand og bæredygtig biomasse.

Derfor håber og regner jeg med, at regeringen sætter tryk på kardanakslen, så fossilbilerne udfases, og øger elbil-ambitionerne i 2024 og frem. Forhåbentlig lander regeringen en aftale med Folketinget om en omlægning af de danske bilafgifter.

Jeg håber også, at regeringen vil nedsætte en ekspertgruppe, der skal se på fordele og ulemper mht. danske vejafgifter for personbiler.

Vi går et spændende år i møde, og mine seks forudsigelser for 2024 er:

  1. Vi runder 300.000 rene elbiler på de danske veje i 2024
  2. Regeringen øger ambitionerne om antal elbiler i 2030 til et stykke over 1 mio.
  3. Regeringen lander en aftale om omlægning af de danske bilafgifter
  4. Der nedsættes en ekspertgruppe, der skal se på fordele og ulemper mht. danske vejafgifter for personbiler
  5. Tesla bliver også i 2024 det dominerende bilmærke i Danmark
  6. Debatten ’tør du virkelig købe en fossilbil’ får for alvor luft i hjulene i 2024.

 

Godt nytår!

 

Dette indlæg er først trykt i Autobranchens fagblad.