Dilemmaet om hønen eller ægget er aflyst!

ÅRSMØDE
Paneldebat på Dansk Elbil Alliances Årsmøde 2020 - Eldrup, Aggesen, Aagaard og Buus Kristensen

Fra venstre: Anders Eldrup, Simon Aggesen, Lars Aagaard og Niels Buus Kristensen i paneldebat på Dansk Elbil Alliances Årsmøde 2020. Næsten 250 fulgte Årsmødet digitalt.

Vi skal have sat skub i udbygningen af ladeinfrastrukturen, for så skal elbilerne nok komme. Og så skal det være nemt at være elbilist – også når turen går til Lemvig. Sådan lød det fra flere oplægsholdere, da Dansk Elbil Alliance holdt årsmøde onsdag.

Sidste år talte vi om hønen og ægget, og hvad der skulle komme først. Det har jeg grublet over siden. Jeg er nået frem til, at dilemmaet ikke findes. Der er ingen tvivl om, at ladeinfrastrukturen skal komme først – ellers får vi ikke succes.

Sådan lød det fra Anders Eldrup, formand for den grønne transportkommission, der igen i år talte på Dansk Elbil Alliances årsmøde.

– At ladeinfrastrukturen udbygges hurtigt og effektivt er ikke en detalje. Det er vigtigt, slog han fast.

Nødden, der nu skal knækkes er, hvordan vi får sikret infrastrukturen – også der, hvor det ikke er så kommercielt attraktivt. Og hvilken rolle stat og kommuner skal spille for at sikre, at ladeinfrastrukturen er så fintmasket, at den opfylder fremtidens behov.

På Frederiksberg er den konservative borgmester Simon Aggesen klar til at sikre sine borgere masser af ladeinfrastruktur. Med ambitionen om at blive Danmarks elbilby nummer 1 har kommunen sat sig en konkret målsætning om, at der ikke må være mere end 250 meter til et ladepunkt, netop fordi manglen på ladepunkter bliver opfattet som den største barriere for at skifte til en elbil.

I jagten på de mange ladepunkter i kommunen har Simon Aggesen blandt andet efterspurgt, at kommunerne får lovhjemmel til at understøtte udrulningen, der hvor de kommercielle aktører ikke umiddelbart vil gå ind.

– Den store udfordring er, hvordan vi får skabt markedet. Er det i strid med kommunalfuldmagten, hvis vi investerer i infrastruktur? Vi mangler klarhed fra lovgivers side i forhold til kommunerne, siger han.

På Frederiksberg er en stor del af målet ved at være nået ved, at målsætningen er kommunikeret åbent ud, idet ladeoperatører har meldt sig på banen. Men Simon Aggesen ved godt, at sådan er det ikke alle steder:

– Frederiksberg er en ressourcestærk kommune både økonomisk og intellektuel. Borgerne vil den her dagsorden. Det havde været mere modigt, hvis jeg var borgmester i Lemvig. Grøn omstilling er ikke mainstream endnu, men vi er på vej, lyder det fra Simon Aggesen.

Det skal være trygt – og til at betale

Spørgsmålet er så, hvordan vi får borgerne også i Lemvig til at køre elbiler?

Udbuddet af biler, prisen på en elbil, prisen for den el, vi putter på batteriet og ikke mindst, hvor trygge vi som bilister er ved elbilerne er også afgørende for, hvor hurtigt vi får omstillet den danske bilpark fra fossil til grøn.

Og her er det afgørende, at elbiler bliver et almindeligt syn i hele landet, mener Niels Buus Kristensen, der er medlem af Klimarådet og Forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo.

– Der er usikkerhed om, hvad det her handler om. I Klimarådet mener vi, at vi skal skubbe på i starten, så vi opnår en vis udbredelse. Det er vigtigt, og vi skal i gang tidligt for at få nedbrudt den barriere, der handler om utryghed, siger Niels Buus Kristensen.

To alternativer kæmper mod hinanden

Utrygheden knytter sig dog ikke kun til elbilerne, slog Dansk Energis administrerende direktør Lars Aagaard fast i debatten:

– Vi skal huske, at klimaet kerer sig om antallet af sorte biler. Hvis man vil begrænse antallet af fossile biler, så kan man gøre det mere besværligt og dyrere. Det er to alternativer, der kæmper mod hinanden. Usikkerhedsfaktoren på den fossile bil vil også stige i den periode, vi ser ind i. For eksempel hvad angår gensalgsprisen. Usikkerhedsfaktoren på elbilen falder, og det samme gør teknologiprisen på elbilen. Så vi må have en ydmyghed om, at det der synes meget dyrt i dag, kan blive en gevinst, lød det fra Lars Aagaard i samtalen om, hvordan persontransporten kan bidrage til, at vi som samfund når 70 procentsmålet.

SAGT PÅ DANSK ELBIL ALLIANCES ÅRSMØDE

Det er superfedt at køre elbil. Tanken om et grid med grøn strøm er vanvittig tiltalende. Men vi får en million mennesker som mig ud at køre elbil, og så skal ladeinfrastrukturen virke. Det gør den ikke i dag.
- Jan Gintberg, elbilsbilist, der kører cirka 50.000 km årligt i alle dele af landet

Det er en lidt akavet tankegang, at man skal have penge af staten for at købe en bil. Derfor var vi længe om at foreslå det. Men det kan være det, der skal til. Det er ikke nok at fjerne afgifterne i segmentet for biler under 300.000 kroner.
- Anders Eldrup, formand, kommissionen for grøn transport

Når vi taler elbiler, er vi i implementeringssporet. Det er kendt teknologi og relativt nede på jorden. Hvis man vil, så kan man. Så hvor meget vil vi?
- Niels Buus Kristensen, medlem af Klimarådet

En meget stor del af opgaven er at sikre privat hjemmeladning. Men opladning på farten fylder mentalt meget. Vi skal have illustreret for forbrugerne, hvilket kørselsmønster de har.
- Torben Lund Kudsk, afdelingschef, FDM

Engang tog man på hotel, når man skulle overnatte i en anden by. Så kom Airbnb. Det samme vil ske med ladestandere. Samtlige ladestandere vil blive offentlige tilgængelige. Det kan man gøre teknisk muligt.
- Tore Harritshøj, CEO, Spiiri

Smart fra start

I forbindelse med årsmødet lancerede Dansk Elbil Alliance i samarbejde med DTU en række anbefalinger til fremtidens ladestander.


Og netop fordi den helt store udbygning af en offentlig ladeinfrastruktur står foran os i Danmark, så kan vi lære af Norge, der er noget længere fremme end os og både har gjort sig gode og mindre gode erfaringer. På Årsmødet deltog også Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening via en god internetforbindelse fra Oslo, og hun kunne berette, at trods et langt større ladeinfrastruktur over hele det lange land, så fungerer roaming ikke helt så godt, som man kunne ønske.

Med anbefalingerne håber DTU og Dansk Elbil Alliance, at vi kan undgå de problemer, som norske elbilister har, hvis vi gør det smart fra start og får et ensartet, professsionelt og fremtidssikret ladenetværk.

By pressing play you accept cookies and tracking from the external video-provider.