Elbil Alliance: Kommunerne i klimagear med ny aftale

Elbusser

I ny aftale med transportministeren forpligter landets seks største kommuner sig bl.a. til, at alle nye bybusser kører grønt fra næste år.

Alle nyindkøbte bybusser i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Vejle og Frederiksberg skal være nulemissionsbusser fra 2021. Det forpligter kommunerne sig til efter at have indgået klimasamarbejdsaftaler med transportminister, Benny Engelbrecht.

Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, glæder sig over aftalen og roser de seks kommuner for at køre forrest. 

- Det her er en rigtig vigtig aftale, som vil være med til at skubbe på elektrificeringen af transportsektoren og som kan fjerne nogle af de barrierer, der er i dag for den grønne omstilling, siger Lærke Flader, branchechef.

Kommunernes målsætning for omstilling af den kollektive bustrafik til el er under forudsætning af, at afgiftslempelsen til minimumssatsen for el til elbusser fastholdes.

Fokus på ladeinfrastruktur og nulemissionszoner

Aftalen siger også, at nye kommunale personbiler skal være elbiler eller brintbiler, og opstiller samtidig en målsætning om, at minimum 75 procent af ny-leasede og ny-indkøbte kommunale køretøjer skal være grønne.

Frederiksberg Kommunes målsætning gælder fra 2023. I Aarhus Kommune vil alle kommunale vejgående køretøjer være omstillet i 2025 (undtagen traktorer, fejebiler og skraldebiler). Odense Kommunes målsætning er med forbehold for, at det er teknologisk og økonomisk realistisk. Aalborg Kommunes målsætning gælder fra 2025. Målsætningen omfatter ikke Vejle Kommune, der vil udarbejde en plan for denne målsætning senest i 2021.

Lærke Flader hilser det velkomment, at transportministeren med aftalen desuden vil arbejde for at skabe en hjemmel til kommunalt tilskud til infrastruktur for alternative drivmidler, idet de juridiske og økonomiske implikationer ved en sådan hjemmel dog først skal kortlægges.

I aftalen med Københavns Kommune forpligter ministeren sig også til at undersøge, om der kan indføres en nulemissionszone i København.

- Vi vil følge med og skubbe på for, at den hurtigst muligt bliver en realitet, og at den kan være til inspiration for andre kommuner. For kommunerne spiller en central rolle i den grønne omstilling af transporten, siger Lærke Flader.