Elbiler breder sig som ringe i vandet

INTERVIEW
John Dyrby Paulsen, direktør i Dansk e-Mobilitet

Foto: Thomas Steen Sørensen

Tempoet i omstillingen af bilparken er sat i gear, og ladeinfrastrukturen er nødt til at være foran bilisternes behov. Ifølge Dansk e-Mobilitets nye direktør
John Dyrby Paulsen vil rækkeviddeangst om nogle år være forbeholdt dem, der kører på benzin og diesel.

Kører du elbil? Overvejer du at købe en elbil?

De fleste vil efterhånden svare ’ja’ til et af de to spørgsmål, for transportsektoren er godt i gang med den største teknologiske omstilling i over 100 år. Forbrændingsmotorerne hoster af for at blive erstattet af renere og lydsvage elmotorer og batterier.

 Da den daværende statsmininister Lars Løkke i 2018 talte om en million grønne biler i 2030, var der nok nogle, der rystede på hovedet. Det var vildt ambitiøst! Nu viser fremskrivningerne, at vi kan have minimum en million elbiler i 2030, siger 58-årige John Dyrby Paulsen.

Siden 1. februar har han som direktør for Dansk e-Mobilitet under Green Power Denmark siddet bag rattet ikke alene i en kridhvid elbil, men også for en brancheorganisation, der i de næste år skal navigere i et vildt vækstscenarie.

John Dyrby Paulsen tør næsten ikke sige det, men det er sandsynligt, at der ruller op mod 1,5 millioner elbiler rundt på de danske veje om blot otte til ti år.

Det er sandsynligt, at der ruller op mod 1,5 millioner elbiler rundt på de danske veje om blot otte til ti år.
John Dyrby Paulsen, direktør, Dansk e-Mobilitet

Mange nye modeller

For nylig har antallet af egentlige elbiler rundet 80.000 med e-modeller fra Tesla som en klar markedsleder med 29 procent og VW som en lige så klar nummer to med 16 procent. Hyundai, Renault, Audi, Kia, Mercedes, Nissan, BMW og Skoda besætter de næste pladser.

VIDSTE DU AT...?

Én million elbiler bruger op mod fire mia. kWh/år og 1,5 mio. elbiler seks mia. kWh/år. Det svarer til et ekstra dansk elforbrug på 10-15 procent, der skal formidles via kabler, transformerstationer og koblingsanlæg drevet af lokale elnetselskaber.

I løbet af de næste år vil markedet blive oversvømmet med nye modeller fra kendte mærker og fra nye bilfabrikker. Bilisterne får stadig mere at vælge mellem på tværs af kørselsbehov og pengepung, og elbilerne bliver stadig bedre. Det er topfedt, siger John Dyrby Paulsen, der peger på, at bilfabrikanterne nu næsten udelukkende udvikler på elbiler.

Selv bor det tidligere folketingsmedlem og Slagelse-borgmester i Korsør. Han arbejder på Frederiksberg og er dermed et dagligt eksempel på, at pendling kan fungere – også med en elbil. Rækkeviddeangst er ikke et begreb, Mr. Elbil benytter om elbiler, men han vedkender sig, at branchen står overfor en gigantisk opgave.

Med et glimt i øjet bemærker han, at rækkeviddeangst er noget, ejere af fossilbiler får om nogle år, når tankstationerne begynder at lukke.

Ladeinfrastrukturen skal være foran behovet. Planlægger vi efter en million elbiler i 2030, vil vi halte bagefter.
John Dyrby Paulsen, direktør, Dansk e-Mobilitet

Én million kan være for lidt

Bilisters ønske om at køre mere miljø- og klimavenligt forpligter ladeoperatørerne til at levere flere muligheder for opladning – altså masser af ladeudstyr bakket op af et elnet, der kan absorbere meget mere grøn el og distribuere den til kunderne.

Ladeinfrastrukturen skal være foran behovet. Planlægger vi efter en million elbiler i 2030, vil vi halte bagefter. Som det hele udvikler sig, gælder det om at rykke blandt andet i kommunerne. Vi kan ikke overinvestere de næste par år, fastslår John Dyrby Paulsen.

Opladning handler om forskellige former for infrastruktur inklusive et elnet, der er stærkt nok til et ekstra forbrug både på lav- og mellemspændingsniveauet. Knap 70 procent af danskerne har mulighed for at lade derhjemme, men der er også behov for at tænke i pendlere, gæster, turister og folk uden adgang til hjemlig opladning.

Hjemmeladning med en ydeevne på 11-22 kW foregår på villavejene, mens kanstensladning er lidt mere kompliceret, nemlig ved etagebyggeri uden egen parkeringsplads. I København bor fx langt over halvdelen af befolkningen i lejligheder og har brug for kantstensladning, mens andelen i Tønder blot er to procent. På tværs af forskellighederne har alle kommuner dog behov for at fastlægge en strategi for offentlige ladestandere.

Hurtigladning foregår typisk ved 50 kW og er dermed markant hurtigere. Et stigende antal ladestandere ved sportshaller, turistdestinationer og andre steder i det offentlige rum skal sørge for, at elbiler også her kan få et skud kraft til den videre færd.

Lynladning ved motorveje og nogle indkøbscentre foregår stadig hurtigere i takt med, at ladeudstyr og biler udvikler sig. I øjeblikket kan en elbilist typisk lade på 15-30 minutter ved 150-300 kW, men snart vil det gå endnu hurtigere. Indtil videre er Porsche (270 kW) og Tesla (250 kW) topscorerne i forhold til, hvor meget strøm elbilerne kan modtage. Nogle mellemklassebiler kan lade ved op til 225 kW, men for alle biler afhænger det blandt andet af, hvor meget strøm der er tilbage på batteriet.

Mange skal tages i ed

John Dyrby Paulsen, direktør i Dansk e-Mobilitet
Som det hele udvikler sig, gælder det om at rykke blandt andet i kommunerne. Vi kan ikke overinvestere de næste par år, fastslår direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet. Foto: Thomas Steen Sørensen

Interessen for at deltage i at rulle ladeinfrastruktur ud er massiv. Et nyligt statsligt udbud på 64 mio. kr. til medfinansiering af offentlig opladning modtog bud fra 70 operatører. Senere i år åbner en pulje på 100 mio. kr. til kommunerne og yderligere en på 50 mio. kr. til private; begge blev politisk aftalt tilbage i juni 2021.

 Ligesom der er konkurrence på valg af elbil-modeller, så er der også konkurrence på udbydere af ladeinfrastruktur. Nogle er større end andre, men ingen har monopol, og der er mange aktører, konstaterer John Dyrby Paulsen.

For at få omstillingen til at glide – uden olie – skal mange parter tages i ed, påpeger John Dyrby Paulsen og nævner bilfabrikanter og -forhandlere, leverandører af ladeudstyr, ladeoperatører og det offentlige i form af kommuner, regioner og stat.

 Kommunerne har flere roller, og det er positivt at se, at mange af dem tager udfordringen dybt seriøst. Omstillingen fra fossilbiler til elbiler er vigtig for kommunernes klimaindsats, men det handler fx også om indretning af byrum og om at gøre ladeinfrastruktur tilgængelig for flest muligt, siger John Dyrby Paulsen, der medgiver, at det ikke er en nem opgave. Derfor tilbyder han og Dansk e-Mobilitet dialog med kommunerne om at udvikle praktiske løsninger.

Staten er en nødvendig medspiller i forhold til medfinansiering og rammevilkår, og John Dyrby Paulsen roser Folketinget for deres handlekraft; både i forhold til puljerne og en aftale fra december 2020 om registreringsafgifter.

 Jeg tror på, at vi kan gennemføre en hurtig omstilling, der kan nedbringe vores afhængighed af olie og mindske udledningen af klimagasser i Danmark. Dermed kan vi være med i den grønne bølge, der heldigvis skyller ind over Europa lige nu, siger John Dyrby Paulsen.

Indvielse af lynladestation ved Odense 2. maj 2022
På afkørsel 50 på motorvejen ved Odense indviede Clever i maj Danmarks hidtil største lynladestation. Her kan 28 elbiler oplade batterier med el fra solceller eller direkte fra elnettet med en kapacitet på 14 x 300 kV. Ifølge Clever-direktør Casper Kirketerp-Møller (nr. 3 fra venstre) der også er formand for Dansk e-Mobilitet, er stationen et fint eksempel på ambitionerne om ’rigelig, relevant og tilgængelig infrastruktur’. Foto: Clever

Interviewet er første gang bragt i Magasinet Energi 02-2022.