Elbiler er grønnere end dieselbiler

Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance og Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd og præsident for Transport & Environment havde den 13. august dette debatindlæg i JyllandsPosten.

70 procent reduktion af drivhusgasser i 2030 i forhold til 1990. Sådan lyder Danmarks nye klimamål, som S-regeringen lancerede sammen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, inden det meste af Danmark gik på sommerferie.

Nu skal vi begynde klimarejsen 2030. Det haster. Det er en vild udfordring, som kræver, at vi tager fat om klimaets smertensbarn: transporten.

Mens mange andre sektorer mindsker udledningen af CO2 – i hvert fald i Danmark – stiger transportens klimabelastning. I alt udgør transporten cirka 28 procent af Danmarks udledning af drivhusgasser. Det skal stoppe.

Bred konsensus: Elbiler er grønne
Udfordringen er så enorm, at alle grønne teknologier skal i spil. Der er er stadig stor debat om hvilke teknologier, der bedst og billigst kan gøre luftfart, skibstrafik og den tunge vejtransport klimaneutral. Men ikke hvad angår personbiler. Her er eksperterne enige om elbiler er denne rette vej for en grønnere bilpark.

Elbiler udleder mindre CO2 end dieselbiler og er tre gange mere energieffektive. I Danmark udleder de cirka halvt så meget CO2 som dieselbiler, også når man medregner CO2-udslippet fra produktionen af batterierne.

Elbilerne har potentiale til slet ikke at udlede CO2, hvis den energi, der går til at producere bilerne og til at oplade batterierne, helt bliver fremstillet med vedvarende energikilder som vind og sol. Og netop dét arbejder mange bilproducenter på, så de på sigt kan sælge en helt CO2-neutral elbil.

Derfor er det beskæmmende, at Jyllands-Posten gang på gang sår tvivl om de elektriske biler. Til trods for at videnskaben siger noget andet. Det skader den grønne omstilling.

Der sælges årligt 100 millioner biler i verden. 20 millioner af dem i Europa. Den produktion vil påvirke miljø og klima, også selv om alle bilerne er elbiler, og derfor skal pressen selvfølgelig kigge branchen i kortene og pege på problemerne. Men husk nu at bruge eksperterne på området.

Senest i artiklen ’Eksperterne er vildt uenige: Hvor meget sviner elbiler?’ fra 1. august, hvor en gruppe professorer får taletid, selvom de ikke ved noget om elbiler eller batterier. For eksempel er de ikke opmærksomme på, at de officielle opgørelser af energiforbruget i en dieselbil med den gamle NEDC-test, ikke svarer til det faktiske forbrug. Det er langt højere, hvilket betyder endnu større udledning af CO2.

Derudover bruger professorerne gamle og alt for høje tal for CO2-udslippet ved produktion af batterier, og de benytter også et for højt tal for elproduktion. Eksperter på området har for længst afvist påstandene, men alligevel bringer Jyllands-Posten dem.

Fremtiden for biler er elektrisk
El er en af klodens livreddere – sammen med en masse andre grønne løsninger. I Danmark kommer cirka 70 procent af strømmen fra vind, sol og andre vedvarende energikilder, og i 2030 vil elektriciteten være 100 procent grøn.

Om to år kan forbrugerne i Danmark og resten af Europa vælge mellem 209 forskellige elbiler og opladningshybridbiler. Det er tre gange så mange modeller som i dag og svarer næsten til udvalget af benzinbiler i Danmark i første halvdel af 2019. 

Når det vælter ud på markedet med elektriske biler, skyldes det både EU-regulering, og at der er bred konsensus i bilbranchen og blandt forskere, embedsmænd og organisationer verden over om, at elbiler er den oplagte grønne teknologi til at tage over fra benzin og diesel i personbilerne.

Derfor tør bilbranchen investere de astronomiske beløb, der skal til for at udvikle nye bilmodeller, bygge bilfabrikkerne om og skabe kraftig ladeinfrastruktur, som bringer opladningen af elbiler ned på 10-15 minutter. Og du kan med grøn samvittighed sende benzin- og dieselslugeren på pension og sætte dig bag rattet på en elbil – upåagtet af hvad Jyllands-Posten skriver.