Elbiler kørt i stilling som en del af Europas genopretning

EU
Opladning af elbiler

Foto: Pixabay

Opbygningen af en europæisk ladeinfrastruktur for elbiler kan skabe mange lokale jobs og skabe energieffektiviseringer til gavn for EU’s klimamål. Danske MEP’er arbejder for elbilernes og klimaets sag.

Elbiler og ladeinfrastruktur til elektrisk drevne køretøjer kan komme til at spille en vigtig rolle i Europas økonomiske genopretning oven på coronakrisen. Elbilerne kan nemlig både skabe mange lokale jobs og bidrage til EU’s klimamål.

Det vurderer tre danske medlemmer af Europa-Parlamentet under en virtuel pressebriefing om EU’s foreslåede genopretningsplan og ambitioner om en green deal.

MEP Pernille Weiss fra den konservative EPP-gruppe peger på, at elektrificering – sammen med renovering af bygninger – er vigtige elementer, når EU skal styrke sin indsats for hendes hjertebarn: Energieffektiviseringer.

– Vi skal have en ladeinfrastruktur i det omfang, der bliver behov for det, fastslår Pernille Weiss, der glæder sig over, at den tyske kansler Angela Merkel for nylig har understreget, at der ikke må mangle opladningsmuligheder langs de tyske motorveje.

Den slags meldinger kan være en stærk motor for udviklingen, vurderer Pernille Weiss, der sammen med en irsk kollega er ved at udarbejde en initiativrapport om energieffektiviseringer i bygninger.

Flere elektriske p-pladser

I denne initiativrapport vil ladeinfrastruktur for elbiler blive koblet sammen med energirenoveringer, oplyser Pernille Weiss – til glæde for branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance:

– EU’s bygningsdirektiv nævner allerede ladeinfrastruktur i forbindelse med energirenoveringer, og det er meget positivt, men der er helt klart noget, der kan blive bedre, så det skal vi have en dialog om, siger Lærke Flader, der bl.a. gerne vil have løftet minimumskravene i bygningsdirektivet, så der kan blive etableret flere ’elektriske’ parkeringspladser, når der alligevel bliver laver el-installationer og parkeringspladser i forbindelse med bygningsrenovering.

Positive takter i genopretningsplan

Den radikale MEP’er Morten Helveg Petersen fra Renew Europe-gruppen er ikke i tvivl om, at elbilerne fremover kommer til at indgå med stærkere vægt i EU’s politik-områder – herunder genopretningsplanen. Rollefordelingen mellem medlemslandene og EU-systemet kan dog være en barriere for at rykke hurtigt i fællesskab:

– Vi har en knast i forhold til medlemslandene, men elbilerne skal med, fastslår Morten Helveg Petersen, der vurderer, at elbiler/ladeinfrastruktur giver ’store muligheder for grøn jobskabelse’.

Lærke Flader påpeger, at alene i Danmark vil etablering af offentlig og semioffentlig ladeinfrastruktur kræve investeringer på 3-4 mia. kr. I etableringsfasen vil det skabe flere tusinde jobs.

– På europæisk plan er der rigtig gode takter i forslaget til genopretningsplan, så det er uhyre vigtigt, at den nyder fremme, siger Lærke Flader.

Af planens forslag fremhæver Lærke Flader bl.a. støtte til ladeinfrastruktur, støtte til batteriproduktion og støtte til køb af elbiler som nogle af de elementer, der understøtter en omstilling fra sort til grøn i transportsektoren. Billigere strøm vil også generelt gavne en europæisk elektrificering, fastslår Lærke Flader.   

Ophedet debat om fossilbiler i 2021

MEP for SF Kira Peter-Hansen fra De Grønne er enig i, at elbiler skal nyde fremme som en del af den økonomiske genopretning, der skal gå hånd i hånd med en ambitiøs klimapolitik. Hun ser en smuk vision i, at europæiske borgere ’kan køre Europa rundt i elbiler’.

Kira Peter-Hansen peger på, at diskussionerne om elbiler vil få et ekstra gear i intensitet, når EU-institutionerne formentlig i 2021 skal diskutere en direktiv-ændring, der kan bane vej for et eventuelt fremtidigt forbud mod benzin- og dieselbiler. 

– Dén diskussion glæder jeg mig rigtig meget til, siger Lærke Flader og nævner, at flere danske ministre allerede har diskuteret fossilbilernes fremtid med EU-kolleger frem mod et dansk stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030.

En række europæiske storbyer har forbudt kørsel i dieselbiler på visse dage på grund af voldsom luftforurening, men byer og lande må ikke uden videre forbyde en konkret teknologi som kørsel på diesel.   

Udvidelse af EU’s kvotesystem

En hjælpende hånd til elbiler og andre former for grøn transport kan også komme via en revision af EU’s kvotehandelssystem. EU-Parlamentets miljøudvalg har efter en debat tidligere på ugen talt for, at kvotesystemet udvides med transport og bygninger. Pernille Weiss mener, at det vil give god mening i bestræbelserne på ’at få det grønne til at fylde mere og presse det sorte ud’.

Morten Helveg Petersen mener også, at det er den vej, det kommer til at gå, men – belært af erfaringerne fra tidligere kampe om kvotesystemet – forudser han ’en enorm besværlig revision’. Mange særinteresser er på spil, og diskussionerne vil blive ekstra komplekse af, at der også skal tages stilling til en carbon border adjustment mechanism – altså et slags importgebyr på bl.a. asiatiske og amerikanske varer, der skal ind på EU’s indre marked.

– I hele det her tema om kvotesystemet er der milliarder af kroner på spil, fastslår Morten Helveg Petersen.

– CO2-kvotesystemet er en god metode, hvis det strikkes rigtigt sammen, siger Kira Peter-Hansen, der vil have elimineret gratiskvoter og have inkluderet flere sektorer. Og nok så vigtigt: Antallet af kvoter skal matche EU’s 2030-klimamål, der i øvrigt ifølge Kira Peter-Hansen og De Grønne bør strammes.