Elbilerne trykker speederen i bund

Hyundai Kona

Prisen for en Hyundai Kona Electric, som har fået ros af FDM, starter på knap 275.000 kr. SUV-elbilen kan købes med en stor eller en mindre batteripakke. Med den store pakke er rækkevidden små 500 km ved blandet kørsel. Foto: Hyundai.

Verdens bilfabrikanter skruer nu gevaldigt op for investeringerne i elbiler og plugin-hybrider. Inden for de næste år vil der komme en række prisvenlige modeller med rækkevidde på 400-500 km. Dansk Elbil Alliance ser en ændret firmabilbeskatning som en nøgle til et gennembrud i Danmark.

Elbiler er ved at nå et ’point of no return’, så forhandlere, kunder og elnetselskaber kan godt belave sig på, at elektriske transport kommer til at vinde kraftigt terræn op gennem 2020’erne.

Verdens etablerede bilfabrikker med VW og Daimler i spidsen vil ifølge nyhedsbureauet Reuters, der har analyseret 29 bilfirmaers regnskaber og offentlige investeringsplaner, afsætte 300 mia. dollars i elektriske løsninger de næste 5-10 år.

At rækkeviddeangsten er ved at være væk, viser erfaringerne fra Norge, hvor indbyggerne bor mere spredt end i Danmark: Elbiler er mainstream. 

Optimisten er derfor i højsædet i Dansk Elbil Alliance:

- Der kommer til at ske rigtig meget nyt i 2019. Der kommer flere biler på markedet i det segment mellem 250.000-300.000 kr., hvor de fleste køber nye biler. Flere af modellerne vil have en rækkevidde på op mod 500 km, så det tegner rigtig lovende, siger branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Forenede Danske Elbilister (FDEL) oplever markant stigende interesse for elbiler:

- Billedet er vendt. Folk forstår godt, at elbiler er fremtiden, siger pressetalsmand Martin Messer Thomsen fra FDEL, der glæder sig over, at Tesla på sin hjemmeside ved bestilling nu lover levering i marts på sin Model 3.

De øvrige bilfabrikkerne har imidlertid fortsat stærkt begrænset produktionskapacitet, så de leverer typisk deres biler til de økonomisk set mest attraktive markeder… og det er ikke Danmark.

- Endelig mærker vi en efterspørgsel, og så er det ærgerligt, at elbilerne går udenom Danmark. Derfor handler det om, at vores politiske system sender nogle klare signaler om, at de prioriterer den grønne omstilling ude på vejene. Markedet har brug for et psykisk signal, vurderer Martin Messer Thomsen.

VW team’er op med Kina

Opskaleringen af produktionen er dog på vej. VW regner med at have 50 rene elbil-modeller og 30 plugin-hybrider på markedet i 2025. Den tyske fabrikant gearer altså op, og det kommer til at ske i skærpet konkurrence og samarbejde bl.a. med kinesiske producenter. Kina har klare ambitioner om at bringe sig i front, og VW har koblet sig på nogle af de største kinesiske producenter.

- Vi oplever, at Kina virkelig har det rigtige miljø i forhold til at udvikle de næste generationer af biler, siger adm. direktør Herbert Diess fra VW til Reuters.

Norge runder 200.000 elbiler

Elbilerne kommer – og det i høj fart, hvis mange andre lande lader sig inspirere af Norge, der ifølge Norsk elbilforening øgede bestanden af elbiler med 41 procent i 2018. Ved udgangen af 2018 havde Norge 194.900 rene elbiler og 5.292. el-varebiler – i alt over 200.000 firhjulede køretøjer på el.

Derudover er der knap 100.000 plugin-hybrider på de norske veje, så alt i alt står elektriske løsninger nu for knap 11 procent af den norske flåde af personbiler.

Firmabiler er nøglen

I Danmark går det knap så stærkt. Regeringen stiler efter at have en million grønne biler i 2030, men indtil videre er der ikke sat ret meget handling bag ordene.

Ifølge Lærke Flader er ‘ændrede beskatningsregler for firmabiler’ et kraftfuldt virkemiddel til at skabe volumen på det danske marked. Hvis det kombineres med en fornuftig afgiftsstruktur for elbiler efter 2020 og en masterplan for infrastruktur, så vil det gøre det danske marked attraktivt for elbilproducenterne.

- Energistyrelsens basisfremskrivning viser, at vi uden en ekstra indsats kun vil have 300.000 grønne biler i 2030. Vi skal altså op i gear, fastslår Lærke Flader, der har noteret sig, at udviklingen begynder at tage fart også i Sverige, Holland og Tyskland.

- Det bliver drevet frem af virksomheder, så firmabilbeskatningen er nøglen, påpeger hun og nævner, at en række virksomheder, der gerne investerer i grønne løsninger som en del af deres bæredygtighedsstraterier. Ved at give disse virksomheder og deres medarbejdere beskedne økonomiske incitamenter vil de efterspørge elbiler, der efter få år vil blive skibet af til det brugsvognsmarked, de fleste danskere benytter.

Allerede om 3-5 år kan der altså være et betydeligt antal brugte modeller til salg, hvad enten vi snakker om Audi e-tron, Jaguar iPace, Tesla Model 3, BMW i3, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Kia Soul/Niro, Renault Zoe, VW e-UP/e-Golf... eller nogle af dette års nyheder. 

- Lige nu har vi omkring 35 modeller på det danske marked. Indenfor få år har vi flere hundrede, siger Lærke Flader.

- Ja, de næste år kommer til at byde på en række spændende modeller. Nissan og Hyandai har varslet nye modeller for i år, men de har desværre ikke givet leveringstider til kunder i Danmark. Vi prøver at tale positivt med importørerne, og de kæmper deres kamp, siger Martin Messer Thomsen.

En elbil til familien Danmark

Selv om de færreste danskere kører over 50 kilometer/dag, så er rækkevidde fortsat en barriere for at købe en elbil. FDM har for nylig kørt en Hyundai Kona Electric fra Oslo ned gennem Sverige til København, og bilistorganisationens medarbejder glæder sig over, at den ’ første elbil til familien Danmark er endelig kommet’.

FDM’s vurdering er, at den elektriske Kona kan køre 300 km på motorvej eller 474 km ved blandet kørsel.

- Med mindre man skal på langfart, er det altså kun nødvendigt at lade op en gang om ugen, siger Lærke Flader og nævner, at de fleste med ladeudstyr ved hjemmet typisk vil sætte deres elbiler til opladning hver nat.

Hurtigere opladning

Norske elbil-bilister har efterhånden vænnet sig til de nye adfærdsmønstre, der følger med en elbil. I Danmark er afstandene mellem de største byer mindre end i Norge. Kører man fra Aarhus til København, skal man tilbagelægge 315 km, så med en kort strække-ben-, kaffe- og opladningspause på Fyn kan turen i en Hyundai Kona Electric klares uden større forsinkelser. En anden vigtig udvikling for elbilerne er nemlig, at ladestationerne i det offentlige rum bliver stadig mere kraftfulde.

Mens ladestandere ved hjemmene typisk yder 11 kW, så kan elbiler for eksempel langs motorvejene få et skud ved 50, 100, 175 og snart 350 kW. Ti minutters opladning ved 100 kW kan for eksempel give ekstra 100 km på batteriet.

- Opladningshastighederne er på vej op. Både E.ON, Clever og IONITY ser på opladning ved 350 kW, konstaterer Lærke Flader.

- Infrastrukturen er ved at være foran elbilerne, konstaterer Martin Messer Thomsen.

Bilfabrikkernes investeringer på 300 mia. dollar gælder officielle tal fra 29 koncerner. Nogle af dem kan have overraskelser i baghånden, og de 300 mia. dollar i ny teknologi omfatter ikke underleverandører, og hvad andre end de klassiske producenter bruger. Eksempelvis skal Teslas investeringer lægges oveni.