Eldrup: Elnetselskaber kan roligt lave overkapacitet

ÅRSMØDE 2019
elbiler

Illustration: Colourbox.dk

Elbilerne kommer, hvis den danske infrastruktur med ladestandere og elnet kan levere varen, vurderer Anders Eldrup, der er formand for Kommission for grøn omstilling af personbiler. Han opfordrer elnetselskaberne at tænke elbiler ind i den løbende renovering af kabler, transformerstationer og andet udstyr.

Når det handler om elbiler, er diskussionen om hønen eller ægget slut. Uanset om der vil være ½, 1 eller 1½ million elbiler i 2030, skal der etableres ladeinfrastruktur og elnet, der kan håndtere en ekstra belastning.

Hvis infrastrukturen ikke er på plads, kommer der ikke elbiler, så elnetselskaberne er nødt til at bygge ud, inden behovet opstår, fastslår Anders Eldrup, der er formand for den Kommission for grøn omstilling af personbiler i Danmark, der blev nedsat af VK-regeringen og fortsætter sit arbejde under den nye S-regering.

Elnetselskaberne skal komme ud af hullerne. Under den løbende renovering af elnettet skal de tænke elbiler ind, siger Anders Eldrup, der mener, at elnetselskaberne ’roligt kan lave overkapacitet’, når de alligevel er ved at opgradere elnettet.

Med andre ord: Kommissionsformanden regner sig på sikker grund, når han forventer rigtig mange elbiler – og dermed et markant øget elforbrug – i løbet af de næste ti år. På årsmødet i Dansk Elbil Alliance onsdag pegede Anders Eldrup på, hvad han betegner som ’hard core facts’:

Om ti år kan man ikke købe en ny benzin- eller dieseldrevet bil. Det vil styre forventningerne, vurderer Anders Eldrup, hvis kommission skal aflægge rapport i 2020 om vigtige emner som afgiftsstruktur, ladestandere, elnet, trængsel og økonomi.

Om ti år kan man ikke købe en ny benzin- eller dieseldrevet bil.
Anders Eldrup, formand for Kommission for grøn omstilling af personbiler i Danmark

Olie skal udfases

I Folketinget er der tilsyneladende 171 mandater bag et ønske om en 70 procent reduktion af udledningen af drivhusgasser i 2030. En markant reduktion i transportsektorens forbrug af olieprodukter er en forudsætning for, at det måske kan lade sig gøre at nå det ambitiøse mål.

Uden at sætte tal på forventer transportminister Benny Engelbrecht (S) da også markant flere elbiler i det næste årti. Han betegner sig selv som en grøn transportminister, der bl.a. er i gang med at bearbejde EU-systemet, så det vil være muligt at udfase de oliedrevne, klimabelastende biler fra 2030.

Jeg kan fornemme, at EU-Kommissionen med Ursula von der Leyen og Frans Timmermans også har meget fokus på det, siger Benny Engelbrecht, der i øvrigt glæder sig over, at der netop er igangsat en dansk kampagne, der skal dræbe myter om elbiler.

Ni ud af ti danskere kan få dækket deres kørselsbehov, påpegede ministeren i sin åbningstale på elbilalliancens årsmøde.

SF: Har vi den rette regulering?

Klima- og energiordfører Signe Munk fra SF mener, at det politiske Danmark er ved at være modent til at skære igennem i forhold at give i hvert fald en del af transportsektoren retning, når det handler om klimavenlige drivmidler.

Elektrificering er en beslutning, vi skal tage. Elbiler er en bedre løsning end iblanding (af biobrændstoffer, red.) i forhold til personbiler, fastslår Signe Munk. Hendes parti, SF, vil have afsat 4 x 10 mio. kr. til lynladestationer i tyndtbefolkede område i forbindelse med finansloven, hvor en akut løsning på truende afgiftsstigninger for elbiler er en del af forhandlingerne.

SF arbejder ifølge Signe Munk for en fastfrysning på det nuværende niveau, ’for at holde hånden under elbilerne’, som hun siger.

I år vil elproduktionen ved hjælp af vind og sol formentlig svare til omkring 50 procent af elforbruget, og lægges den bæredygtige biomasse oveni, er andelen af grøn el markant større. Flere vindmølle- og solcelleparker er på vej, og i 2028 vil det danske elforbrug ifølge Energistyrelsen kunne dækkes 100 procent af vedvarende energi.

Elektrificering af andre sektorer er derfor ifølge Signe Munk ’et nøgleredskab i den grønne omstilling’, der er på linje med Anders Eldrup, når han taler om et behov for, at elnetselskaberne investerer i infrastruktur. Reguleringen er dog en barriere:

Derfor skal vi også kigge på, om vi har den rigtige regulering af elnetselskaberne, siger Signe Munk.

Kommuner vil tage ansvar

En udrulning af elbiler kræver en bred indsats fra rigtig mange parter, og på årsmødet i Dansk Elbil Alliance lød der klare signaler fra en række kommuner om, at de vil øge indsatsen. Frederiksberg Kommune har en ambition om at være Danmarks elbilkommune nr. 1, og også Kommunernes Landsforening er ved at dybere end i, hvad kommunerne kan og skal gøre.

Formanden for KL’s teknik og miljøudvalg, borgmester Jacob Bjerregaard (S) fra Fredericia Kommune, fastslår, at ½-1 million elbiler i 2030 vil betyde rigtig meget for den infrastruktur, der skal bankes op i kommunerne. Han har noteret sig, at en ny analyse lavet af DTU og Dansk Elbil Alliance viser, at der kan blive behov for 35.000 offentlige ladepunkter i 2030 mod ca. 2.500 i dag.

Efter 18 år med fokus på udlændingespørgsmål, kan vi nu diskutere en fælles vision om at gøre Danmark grøn. Kommunerne melder sig klar til at spille en central rolle, fastslår Jacob Bjerregaard, der - med det forbehold, at KL’s bestyrelse endnu ikke har lagt sig præcis fast på en position - peger på planlov, parkeringsregler og miljøzoner som nogle af de virkemidler, kommunerne skal kunne tage i anvendelse.