Elnettet kan snildt håndtere opladning af tusindvis af el-lastvogne

TRANSPORT 2023
Situationsbillede Transportmesse 2023

Transport 2023 tilbyder flere elektriske løsninger end tidligere messer. Hallerne i Herning er et eldorado for vognmænd og andre med interesse i at flytte varer af alle tænkelige slags. Foto: Jesper Tornbjerg.

Nogle vognmænd på Transport 2023 i Herning lider af elnet-angst, men frygten er ubegrundet: Elnetselskaber skal sørge for nettilslutning af ladeudstyr – og det gør de, fastslår Netselskabet N1 og Dansk e-Mobilitet.

De danske elnet kan snildt levere elektricitet til opladning af de store el-lastvogne, der nu begynder at indtage de danske veje. Den gode nyhed til transportbranchen på fagmessen Transport 2023 i Herning er, at elnetselskaberne i fremtiden også med glæde leverer elektricitet til 10.000 eldrevne lastbiler – og til hele flåden på over 40.000 køretøjer for den sags skyld.

Økonomi kan være en barriere for at investere i klimavenlig transport på el, men den myte, der florerer blandt nogle vognmænd på Transport 2023, om, at elnettet ikke kan levere kapacitet til opladning, bunder i mangel på viden.

– Vi arbejder benhårdt hver eneste dag og tager allerede risici i vores investeringer for at løfte opgaven, fastslår Lasse Møller, manager for strategi og ledelsesrådgivning, fra Netselskabet N1, der med 800.000 kunder er Danmarks næststørste elnetselskab.

Netselskab: Kontakt os i god tid, inden behovet opstår

Elnetselskaber har pligt til at levere nettilslutning, hvis vognmænd eller andre har brug for at opstille ladeudstyr til en flåde af el-lastlastbiler. Vognmanden skal betale for nettilslutning, men netselskabet skal finde plads i transformerstationer og måske også det overliggende elnet til det nye behov.

– Vognmænd behøver ikke at have elnet-angst. Hvis I har et behov for at komme på elnettet, skal vi dække behovet, fastslår Lasse Møller med direkte adresse til vognmændene på Transport 2023 i Herning.

Hans opfordring til vognmændene er klar: Kontakt det lokale elnetselskab i god tid, før behovet for ny kapacitet opstår. Dermed bliver det lettere for netselskabet at planlægge nettilslutning og indkøbe nye transformerstationer og kabler i det omfang, der er brug for, så processen går hurtigst mulig.

10.000 lastbiler kræver el fra ti havmøller

Analysechef Søren Jakobsen fra Dansk e-Mobilitet, der er en del af Green Power Denmark, fastslår også, at elnetselskaberne har pligt til at levere nettilslutning til ladeudstyr såvel som varmepumper, vindenergi, solceller og andet, der skal benytte det kollektive elnet.

– Elnettet skal nok håndtere det ekstra forbrug, siger Søren Jakobsen.

Er der (grøn) strøm nok? spørger Søren Jakobsen fra den grønne scene på Transport 2023. Aktuelt dækker vindenergi og solceller, hvad der svarer til 60 procent af det årlige danske elforbrug. Resten dækkes i et samspil mellem kraftvarmeværker og kabelforbindelser til udlandet i et sindrigt markeds-setup.

Dansk e-Mobilitet har regnet på, hvor stort ekstra forbrug, el-lastbilerne kan komme til at lægge beslag på:

  • 10.000 el-drevne lastvogne får behov for ca. 650 GWh/år, hvilket svarer til forbruget i blot ét lille datacenter eller produktionen fra ti havvindmøller á 15 MW.
  • Hvis hele den danske flåde af lastbiler bliver elektrificeret, kræver det 2.700 GWh/år, hvilket svarer til elforbruget i blot ét stort datacenter.

– Ja, det er da meget elektricitet, men så er det altså heller ikke mere, siger Søren Jakobsen.

Mange lastvogne kan elektrificeres allerede nu

Spørgsmålet er så, om elektricitet kan dække lastbilernes daglige kørselsbehov. Dansk e-Mobilitet har dykket ned i data, der viser, at rigtig mange lastbiler kører 100-200 kilometer i løbet af en arbejdsdag. Nogle af de lidt større modeller har et behov på 300-400 kilometer.

– Vi ser, at markedet nu tilbyder lastbiler med en rækkevidde på 200-500 kilometer. En meget stor gruppe kan altså elektrificeres, konkluderer Søren Jakobsen på linje med De Danske Bilimportører, der vurderer, at 30-40 procent af de årligt tilbagelagte tonskilometer kan elektrificeres.

Elektricitet slår diesel i 2027

Alle siger det på Transport 2023: Prisen er akilleshælen.

Tunge eldrevne køretøjer koster op mod tre gange så meget, som en dieseldreven ditto. Til gengæld er de eldrevne køretøjer mere energieffektive, de er billigere i drift, de har mindre klimaaftryk, og omgivelserne slipper for en del støj og luftforurening.

Produktionen af el-lastbiler er på vej op i skala og dermed ned i pris. SVM-regeringens forslag til nye vejafgifter, der snart bliver vedtaget i Folketinget, trækker også i elektricitetens retning. Søren Jakobsen forventer på den baggrund, at el-lastbiler vil være billigere end de diseldrevne typer i 2027.

Nødvendigt med startstøtte

Udfordringen er imidlertid, at både Sverige og i udpræget grad Tyskland meget kontant støtter udbredelsen af eldrevne modeller. Danmark har haft en lille pulje, der skal skabt en vis aktivitet, men puljen løb hurtigt tør for kontanter.

– I Danmark er vi allerede et par år bagude i forhold til nabolandene, så det haster med at få oprettet en ny tilskudspulje og indført andre incitamenter til en grøn omstilling af transportsektoren. Danske vognmænd skal ligestilles med svenske og tyske – de skal også hjælpes til at komme i gang, indtil markedet kan tage over, fastslår Søren Jakobsen.

Transport 2023 i Herning er åben også lørdag. Læs mere på www.transportmessen.dk