EU-aftale fremmer tung transport på grøn strøm

ELEKTRISKE LASTBILER
Transport af varer i by-områder kan klares uden støj og luftforurening – for eksempel med en Volvo FL Electric. Foto: Volvo Trucks.

’Elbilerne er i gang med at revolutionere persontransporten, og nu kan vi komme i gang med en tilsvarende grøn omstilling af den tunge transport’, siger John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet. Foto: Volvo Trucks

EU’s Ministerråd og Europa-Parlamentet: Producenter af lastbiler og busser skal kollektivt nedbringe CO2-udslippet fra nye køretøjer med 45 procent inden 2030, 65 procent inden 2035 og mindst 90 procent inden 2040. Direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet hilser målene velkommen. ’Når de gamle diesel-dinosaurer går på pension, vil de blive erstattet af friske, grønne og unge elmodeller’, påpeger han.

EU's Ministerråd og Europa-Parlamentet er enige om, at CO2-udledningen fra lastbiler og busser skal være markant lavere. Ifølge en ny aftale skal producenter af lastbiler og busser kollektivt nedbringe CO2-udslippet fra nye køretøjer med 45 procent inden 2030, 65 procent inden 2035 og mindst 90 procent inden 2040.

Ifølge direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet vil det accelerere udviklingen og salget af mere prisvenlige nulemissionslastbiler – blandt andet elektriske lastbiler:

– Vi er på vej til at sige farvel og tak til de gamle klimaskadelige og miljøbelastende lastbiler og goddag til en ren, grøn og mere miljøvenlig vejtransport, siger John Dyrby Paulsen.

Luftforurening og klimaaftryk

På EU-plan bærer tung transport ansvaret for over en fjerdedel af udslippet af drivhusgasser fra transportsektoren. Danmark har rundet 200.000 personbiler på elektricitet, og der er også ved at komme gang i salget af elektriske lastbiler.

– Elbilerne er i gang med at revolutionere persontransporten, og nu kan vi komme i gang med en tilsvarende grøn omstilling af den tunge transport. Det er et skift, som vil føre til en renene og mere effektiv vejtransport og en grønnere fremtid, hvor tunge køretøjer ikke længere efterlader en kvælende luftforurening og et betydeligt CO2-aftryk, siger John Dyrby Paulsen.

Omstillingen af den tunge transport vil kræve et meget stort antal ladestandere til ellastbiler på det europæiske kontinent. Det er en nødvendig opgradering af infrastrukturen og et fundamentalt skift i, hvordan vi ’tanker’ vores transportmidler. Vi går fra dråber af dieselolie til elektroner i massevis.
John Dyrby Paulsen, direktør, Dansk e-Mobilitet

Diesel-dinosaurer på pension

Han påpeger, at lastbiler i EU i gennemsnit var 14 år gamle i 2021. De fleste kørte og kører fortsat på diesel.

– Når de gamle diesel-dinosaurer går på pension, vil de blive erstattet af friske, grønne og unge elmodeller. Det er på tide, for der er absolut ingen grund til at udsætte den grønne omstilling af lastbiler og busser, siger John Dyrby Paulsen, der også har noteret sig, at EU er blevet enige om at mål om nuludledninger for busser i 2035.

Fokus på ladestandere og elnet

Elektriske køretøjer kræver ladeudstyr og et stærkt, bagvedliggende elnet. Medlemmer af Dansk e-Mobilitet rykker i øjeblikket på ladestationer bl.a. til busser, lastbiler og anden tung transport – bakket op af elnetselskaberne, der har travlt med at vedligeholde og udbygge deres infrastruktur. Samme bevægelse sker også mange andre steder i Europa, hvor især regeringerne i Tyskland og Sverige begunstiger udviklingen.

– Omstillingen af den tunge transport vil kræve et meget stort antal ladestandere til ellastbiler på det europæiske kontinent. Det er en nødvendig opgradering af infrastrukturen og et fundamentalt skift i, hvordan vi ’tanker’ vores transportmidler. Vi går fra dråber af dieselolie til elektroner i massevis, siger John Dyrby Paulsen.

Formalia er nu, at aftalen mellem EU’s Ministerråd og Europa-Parlamentet skal bekræftes af EU’s 27 medlemslande og parlamentets miljøudvalg (ENVI) inden endelig vedtagelse.