EU skal oppe sig for hurtigt at få flere el-lastbiler og -busser

Volvo Truck

Volvo Trucks går all in på elektriske lastbiler. En af de hidtil største ordrer er modtaget af DFDS, der er Nordeuropas største integrerede shipping- og logistikvirksomhed. DFDS har sat 20 el-drevne lastbiler i kommerciel trafik. DFDS er med i The European Clean Truck Alliance, der presser på for skrappere EU-regulering. Foto: Volvo Trucks.

Brancheorganisationen AVERE og Dansk e-Mobilitet skubber sammen med storforbrugere af tung transport på for grøn omstilling af Europas vejtransport. Skrappere EU-standarder og rap udbygning med ladeinfrastruktur kan sætte gang i en elektrificering, der kan give bedre klima, renere luft og mindre støj i by og på land – og styrke europæisk industri, der er i teknologikapløb med USA og Kina.

Tung vejtransport på elektricitet? Millioner af lastbiler og busser på elektricitet i stedet for klimabelastende diesel? Ja tak, og det kan faktisk ske hurtigt!

Europa er i skarp konkurrence med Kina og USA ved at geare op, når det handler om at fremme elektriske lastbiler og busser. En række initiativer både i forhold til køretøjer og opladning er på vej gennem EU’s politiske maskinrum, så hvad der for få år siden lignede en tåget drøm, kan forholdsvis hurtigt blive en realitet.

– Teknologien er ved at være der. Med et fuldt batteri kan lastbiler køre 400-500 kilometer, og det er i de fleste tilfælde tilstrækkeligt, pointerer generalsekretær Philippe Vangeel fra The European Association for Electromobility (AVERE).

Transport-giganter efterlyser stærkere regulering

Fra sit kontor tæt på Europa-Parlamentet i Bruxelles peger Phillippe Vangeel på, at 41 virkelig store indkøbere af lastbiler og brugere af transportydelser kræver stærkere EU-regulering i forhold til CO2-standarder og datoer for at slutte for salg af fossile lastvogne.

The European Clean Trucking Alliance, der bl.a. tæller IKEA, Nestlé, Mærsk, Danfoss, DFDS og Vattenfall, efterlyser regulering, der som minimum matcher frivillige tilkendegivelser fra producenter som Volvo Trucks, Scania, DAF og IVECO.

CO2-standarder for ’heavy duty vehicles’ – altså lastbiler og busser – er så småt i proces blandt medlemslandene og i Europa-Parlamentet på baggrund af et udspil fra Europa-Kommissionen fra den 14. februar 2023. Heri foreslås et krav om 90 procent CO2-reduktion i 2040 med delmål om 45 procent fra 2030 og 65 procent fra 2035.

➤ Læs om Europa-Kommissionens udspil

The European Clean Truck Alliance vil løfte 2030-målet fra 45 til 65 procent og have lovgivning uden undtagelser. Alle typer trucks skal være omfattet. Også AVERE mener, at der skal strammes op: 

– Nogle producenter i Europa gør det godt, men det store spørgsmål er, hvornår kineserne og amerikanerne kommer til Europa med deres modeller. Jeg synes, at politikere i Europa skal lytte mere til kunderne. Der er en risiko for, at de europæiske producenter bliver kørt over, og at vi kan vinke farvel til ’Made in Europe’, advarer Philippe Vangeel. 

➤ Læs  om European Clean Truck Alliance

Teknologi til morgendagens energisystem

AVERE har lidt over 60 medlemmer fordelt på de fleste EU-lande plus bl.a. Tyrkiet og Israel. Brancheorganisationen Dansk e-Mobilitet og den danske ladevirksomhed Spiiri er nogle af de senest tilkomne. AVERE har otte ansatte og repræsenterer som organisationen nogle af de teknologier og løsninger, der kommer til at dominere morgendagens energisystem.

Dansk e-Mobilitet holder på vegne af sine medlemmer et vågent øje på udviklingen i EU-reguleringen:

– Lige nu er der særligt fokus på elektrificeringen af den tunge transport. Udover skrappere standarder kommer der snart nye krav fra EU til opsætning af ladestandere til lastbiler. Sammen med AVERE følger vi med i forhold til konkrete formuleringer i de endelige tekster, siger direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet.

Et puslespil med mange brikker

De udspil, der forhandles af Europa-Parlamentet og EU’s Ministerråd på baggrund af udspil fra Europa-Kommissionen, skal skabe rammerne for en decarbonisering af transportsektoren.

Mens energisektoren er kommet forholdsvis langt i forhold til at slippe af med de fossile brændsler, så er transportsektoren fortsat dybt afhængig af olie – og er dermed en nøglesektor, hvis EU skal nå sine mål om mindst 55 procent færre udledninger af drivhusgasser i 2030 og klimaneutralitet senest i 2050.

– Det bliver ikke ét initiativ, der alene skaber den grønne omstilling af transportsektoren. Det er et puslespil med mange brikker, konstaterer Philippe Vangeel og peger på, at elektrisk transport udover klimagevinster også giver renere luft og mindre støj i vores byer og på landet.

EU har allerede i en del år haft euronormer, der skal mindske klima- og miljøbelastningen fra tunge køretøjer, og det har fremmet et skifte med motordrift på syntetisk diesel (HVO), naturgas, biogas og andre flydende/gasholdige brændstoffer.

Det store teknologiskifte til batteridrevne køretøjer har ladet vente på sig, men John Dyrby Paulsen forventer, at det kommer nu:

– Fabrikanterne er klar, og de bliver i løbet af de næste få år bakket op af en stribe EU-initiativer. Jeg synes, det tegner lovende, så hvis initiativerne bliver ambitiøse og hurtigt gennemført, kan Europa stå stærkt i forhold til Kina og USA, fastslår John Dyrby Paulsen.

Ting tager tid – imens rykker Kina

Selv om AVERE og The Clean Truck Alliance presser på for en afklaring, men det kan tage tid at få standarderne for de nye, tunge køretøjer gennem den politiske proces. EU-Parlamentets miljøudvalg (ENVI) skal formentlig stemme om sagen i oktober, og derudover skal EU’s Ministerråd blive enige om en fælles holdning, inden parterne kan gå i gang med trilog-forhandlinger.

Dansk e-Mobilitet forsøger i et høringssvar til Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet at inspirere til skærpede krav end foreslået af EU-Kommissionen.

– Retningen er god og kan sikre investeringer i klimavenlig tung transport, men de fremsatte reduktionskrav er utilstrækkelige, både hvad angår klima og Europas evne til industriel innovation. I Dansk e-Mobilitet mener vi, at Europa – herunder Danmark – skal gå foran på den grønne omstilling af vejtransporten, siger John Dyrby Paulsen og påpeger, at Kina allerede er stærke på elektriske busser, og at Tesla i USA har udviklet elektriske lastvogne med meget lang rækkevidde til en relativ billig pris.

Ladeinfrastruktur til grønne korridorer

En anden vigtig sag for decarboniseringen af transportsektoren handler om infrastruktur, og her er der fremdrift: Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og regeringerne har netop landet en aftale om AFIR.

AFIR står for ’The Alternative Fuels and Infrastructure Regulation’ og skal bl.a. skabe grønne transportkorridorer i og mellem de 27 medlemslande.

Dansk e-Mobilitet er ret tilfreds med AFIR, der skal sikre ladeinfrastrukturen på tværs af EU – både for personbiler og andre typer elektriske køretøjer.

– For den tunge transport gælder et krav om, at der indenfor relativt korte afstande på de centrale ruter i Europa minimum skal tilbydes opladning ved 350 kW og meget gerne de nye 1.000 kW-standere. Altså megawatt-standere. Infrastrukturen skal udbygges nu, for den er helt afgørende for en succesfuld omstilling af lastbilerne til elektricitet, fastslår John Dyrby Paulsen,

➤  Læs om AFIR hos Europa-Kommissionen

Vigtigt: Implementering!

Sammen med AVERE har Dansk e-Mobilitet også kig på implementering af initiativerne fra EU.

– Det er godt, at EU-landene gør tingene på samme måde, men udrulningen af ladeinfrastruktur kommer ikke af sig selv, og vi skal lære af hinanden. Derfor er der brug for samarbejde på tværs. I AVERE har vi fundet en god samarbejdspartner, der afspejler både vores synspunkter og vores måde at arbejde på med stort fokus på data, rammeforhold, udviklingstendenser og fakta, siger John Dyrby Paulsen.

Fra sit kontor i Bruxelles peger Philippe Vangeel fra The European Association for Electromobility på, at det puslespil, der skal skabe den grønne vejtransport, også omfatter mange andre elementer:

Køre/hviletidsbestemmelser for chauffører, EU’s bygningsdirektiv, der i Danmark har inspireret til ladestanderbekendtgørelsen om etablering af infrastruktur ved bygninger, og EU’s kvotehandelssystem, der snart kommer til at omfatte lastbiler og anden transport.

– Puslespillet er ikke på plads, men det begynder at ligne noget. Vi håber, at meget når at blive vedtaget, inden Europa-Parlamentet går på valg i juni 2024, og vi får en ny sammensætning af Europa-Kommissionen, siger Philippe Vangeel.