Farverige festdage for elbiler trods forsinkede modeller

ELBILSMESSE
Nordens største elbil-messe, eCarExpo i Bella Center oktober 2022

Gæster på eCarExpo i Bella Center, København, kan lørdag og søndag besigtige mange elbil-modeller og være heldig at få booket tid til en prøvekørsel af nogle af dem. Foto: Jesper Tornbjerg

Nordens største elbil-messe, eCarExpo i Bella Center, byder på lækre elbil-modeller, prøvekørsler og faglige oplæg. På en branchedag, fredag, har der været debat om brand, batterier og elnet. Lørdag og søndag er der åbent for offentligheden.

Pang! Nogle af de elbiler, der er parkeret i Bella Center i disse dage under eCarExpo Danmark, fremstår i festlige variationer af hidsig grøn (Skoda og Xpeng) og gul (Ford og Aiways). Andre bilfabrikanter (Tesla har valgt mere klassiske nuancer af hvid (MG, Polestar, Renault, BMW) og sølv (Kia).

Brochurer og samtaler med salgspersonale dokumenterer, at elbilerne er her – og de er et kommet for at blive med stadig længere rækkevidde og stadig mere avanceret komfort og styring. Elbilerne er i gang med at udkonkurrere forbrændingsmotorerne: Det går stærkt, men tager tid – også fordi det kniber med at få de lækre modeller ud på markedet.

Nordens største elbil-messe, eCarExpo i Bella Center oktober 2022
Foto: Jesper Tornbjerg

– Hvis de bestiller den nu, kan du få den leveret om at års tid, siger salgskoordinator på flådesalg Emil Holm fra distributøren af en række bilmærker, Ejner Hessel, foran en Renault Megane Electric, der formentlig kommer til at koste i omegnen af 400.000 kr. 

’Udfordringer i de globale forsyningskæder’, lyder forklaringen på forsinkelserne hos Ejner Hessel og fra sælger på sælger på standene på eCarExpo Danmark.

Vi oplever rigtig meget efterspørgsel, så der er ikke andet vi hellere vil, end at det går hurtigere, siger Emil Holm.   

Analysechef Søren Jakobsen fra Dansk e-Mobilitet oplyser fra scenen i Bella Center, at salget af rene elbiler i Danmark netop har rundet 100.000 og fortsat ligger pænt i forhold til at nå op på 1 million i 2030. Lykkes det, vil der til den tid være ca. 1,8 million benzin- og dieselbiler.

Tre myter under kærlig behandling

Trods efterspørgsel og vækst er elbiler stadig omgærdet af myter om for mange brande, for lidt genbrug af batterier og et for svagt elnet. Disse myter bliver adresseret og med nuancer punkteret med oplæg på scenen i Bella Center.

Ja, der går i sjældne tilfælde ild i elbiler. Ikke sjældent sker det uafhængigt af, at der er tale om elbiler. For eksempel har der været en pressehistorie om en brand i tre Tesla’er på rad og række. Ilden var påsat.

– Elbiler brænder mindre end konventionelle biler, og der er ingen indikationer på, at opladning af elbiler skulle være specielt farligt, fastslår analysechef Frederik Prytz-Grønfeldt fra Beredskabsstyrelsen, der de seneste år er gået i dybden med emnet og bl.a. har udgivet en ’Fokusanalyse af brand i el- og hybridbiler’ og et par temahæfter, der kan bruges til at klæde brandfolk på til at håndtere ildebrande.

Ja, det er muligt at genanvende batterier fra elbiler for eksempel i hjem med solceller på taget. Derudover er der EU-regulering på vej, der kræver indvinding og genbrug især af litium, kobolt og nikkel fra udtjente batterier. Stena Recycling kan allerede skille batterier ad, og er i gang med at opføre en fabrik i Halmstad med fokus netop på at øge mulighederne for at bruge de dyre metaller en gang til ude på markedet.

 Den største trussel er mangel på håndhævelse af EU-reglerne, for så risikerer vi, at markedet forsvinder, siger Marcus Martinsson fra Stena Recycling af bitter erfaring med andre ambitiøse EU-regler, der er mere ord end handling.

Stærkt elnet skal udbygges

Ja, vi har et stærkt elnet i Danmark med få afbrudsminutter og høj elkvalitet. Elnetselskaberne knokler med at nettilslutte ladeudstyr til elbiler, elvarevogne, elbusser, elfærger og – som noget af det nye – snart også store lastbiler.

 Elnettet skal forstærkes og udbygges, fastslår viceadministrerende direktør Mette Rose Skaksen fra Green Power Denmark med tanke på, at alene på distributionsnettet kan der blive behov for at håndtere dobbelt så meget elektricitet som hidtil i løbet af de næste ti år.

For ikke at trække alt for mange kabler og opføre alt for mange transformerstationer forsøger elnetselskaberne at indføre stadig stærkere incitamenter til ikke at oplade elbiler i den såkaldte kogespids mellem kl. 17 og 21. Elnettet skal matche elforbruget den dag om året, hvor forbruget er maksimalt, så hvis denne spids kan mindskes, kan elnetselskaberne spare investeringer og dermed tilbyde deres kunder strøm for en relativ billigere tarif.

– Vi skal undgå opladningsspidsen ved at oplade om natten, lyder opfordringen fra Mette Rose Skaksen med et stærkt ønske om hjælp fra automatiserede løsninger, der spiller sammen med elnetselskabernes økonomiske incitamenter i form af tidsdifferentierede tariffer.

Et andet ønske går til det snart nyvalgte folketing om at justere den økonomiske regulering af elnetselskaberne, så den i stedet for at kigge ud af bagruden, ser frem af frontvinduet.

– Netselskaberne skal fortsat have fokus på priser og effektivitet, men med den grønne omstilling skal også hastighed belønnes, så vi for eksempel kan sikre en hurtigere tilslutning af ladeudstyr. I dag straffes netselskaberne økonomisk, hvis de sætter hastigheden op, siger Mette Rose Skaksen.

Dansk e-Mobilitets sekretariat på Nordens største elbil-messe, eCarExpo i Bella Center oktober 2022
Dansk e-Mobilitet er en af de officielle partnere bag eCarExpo Danmark, Her ses sekretariatet: Konsulent Kristan Sander Madsen, analysechef Søren Jakobsen og direktør John Dyrby Paulsen. Foto: Jesper Tornbjerg

Clever tidobler antallet af lynudtag

Netselskaberne er under pres for at levere nettilslutninger i en fart. På Clevers stand på eCarExpo Danmark møder vi adm. direktør Casper Kirketerp-Møller, der varsler voldsom travlhed forude. Alene Clever vil i 2023 opstille 750 lynudtag ved 300 kV spredt over hele landet.

Det er en tidobling i forhold til nu, siger Casper Kirketerp-Møller og fastslår, at danskerne ikke skal bekymre sig i forhold priser på opladning – el er billigere end benzin/diesel - og hvad angår offentlige lademuligheder: Rigtig meget mere er på vej!

Motorvejene tilbyder ombejlede ladelokationer for operatørerne, men elbilister vil også få flere muligheder længere væk fra alfarvej.

AURA Energi, der på eCarExpo Danmark har opstillet en racerbane med elbiler, går nu efter en række udbud i gang med at hjælpe Silkeborg, Skanderborg og Horsens kommuner med at leve op til kravene i den såkaldte Ladestanderbekendtgørelse om flere lademuligheder på kommunale parkeringspladser.

Kommunerne har nøglerolle

Netop kommunerne har en nøglerolle i forhold til den fremtidige ladeinfrastruktur.

Dansk e-Mobilitet tilbyder rådgivning med en nyudviklet køreplan for kommunerne, og brancheorganisationen er sammen med DTU, Cowi og Hybrid Greentech også involveret i udviklingen af en Ladepunktberegner, som seniorforsker Peter Bach Andersen fra DTU fortæller mere om på eCarExpo Danmark lørdag.

Ladepunktberegneren kan give kommunerne en prognose for behovet frem til 2030 – herunder ret præcise bud på, hvor i de enkelte kommuner, der bliver behov for hvad.

– Alle 98 kommuner vil kunne udregne måltal for behovet for offentlige og semioffentlige ladepunkter, siger Peter Bach Andersen, der forventer, at beregneren er klar til brug inden nytår.

Noget af det, kommuner og private flådeejere skal tage stilling til, er hvor kraftig ladning, der skal være på de forskellige lokationer. På eCarExpo viser ladeoperatørerne nogle af deres produkter frem, og lade os slutte denne reportage som den begyndte: I farver.

E.ON lancerer en rød-, gul-, blå og hvidstribet 50 kW-hurtiglader til bl.a. kommunale og private flåder. Denne hypercharger fylder mindre end lynladere og er billigere i nettilslutning. Den farverige stander giver mere elektricitet end hjemmeladere – og så kan den både stå på jorden og hænge på en væg.  

Produktudviklingen bag grøn mobilitet er i gang på alle niveauer.

eCarExpo Danmark, der har Dansk e-Mobilitet som en af de officielle partnere, har åbent for offentligheden lørdag og søndag. Læs mere på Start - ecarexpo.dk