Ferie i elbilen? Nemt og billigt!

John Dyrby Paulsen, direktør i Dansk e-Mobilitet

Foto: Thomas Steen Sørensen

I juli 2023 rundede vi 150.000 elbiler i Danmark. Det er naturligvis ny rekord, og derfor var juli nok også den måned, hvor antallet af danskere, der ferierede i elbil Sydpå, også slog ny rekord.

For langt de fleste har det været en god oplevelse, og det var det også for undertegnede. Knap 4.500 kilometer blev det til gennem Danmark, Tyskland, Østrig, Italien og Schweitz med mange gode oplevelser og ingen – overhoved ingen – problemer med at få opladet bilen. Men der er lidt malurt i bægeret, og det vender jeg tilbage til.

Først lidt fakta: til de 4.500 kilometer blev brugt 825 KWh, og det giver et gennemsnit på 5,4 kilometer pr. KWh, hvilket er ganske glimrende. De fleste kilometer var på motorvej med en hastighed på op til 130 km/t, og det var bilens marchhastighed de steder, hvor det var muligt.

Jeg ladede hovedsageligt på Tesla’s superchargere (80%), men gjorde også brug af ”mormor-kablet” og hotel-ladestandere. Hotellerne var dyrest, og mormor-kablet billigst, men med en gennemsnitspris på 3,06 kr. pr. KWh og dermed på 57 øre pr. kilometer, var den samlede pris bestemt til den billige side. Gennemsnitsprisen – baseret på de faktisk betalte beløb for opladningerne – på Teslas superchargere har været 3,16 kr./KWh, med variationer fra 2,98 kr./km til 3,78 kr./km. Dyreste hotel-ladning var 5,18 kr./KWh., mens ”mormor-løsningen” kunne gøres for 1,95 kr./KWh. 

Jeg tror ikke, at man kan finde en fossilbil, der med samme komfort kan gøre det til den (billige) pris – mit gæt er, at ferien i min elbil har kostet det halve af, hvad samme ferie i min tidligere fossilbil ville have kostet. Til gengæld har jeg så haft brug for lidt flere stop i elbilen end med fossilbilen, men det har faktisk været OK ift. at få strakt benene og slappe lidt af.

Jeg benyttede turen til også at teste andre former for opladning, og der bliver heldigvis flere og flere lademuligheder langs motorvejene. Med lidt App-akrobatik kunne alle de lynladere, jeg var i kontakt med langs motorvejen, snildt bruges, selvom nogle af dem forekom vel dyre (op til 8 kr. pr. KWh) - så man skal se sig godt for mht. priserne, før man begynder at lade op.

Lademulighederne er også blevet langt bedre efter, at Tesla har åbnet de fleste af deres ladestandere for andre bilmærker; så langs motorveje er der ingen problemer med opladning. At nogle ladeparker så ikke ligger lige på motorvejene – som tankstationerne gør det – må man leve med. Det opvejes måske af, at mange ladeparker ligger i forbindelse med fx indkøbscentre eller Outlet, så nogle steder er der mulighed for at kombinere opladningen med en hel del flere indkøbsmuligheder end på tankstationerne.

Problemet med opladere opstår, når man bevæger sig lidt væk fra motorvejsnettet. Det er blevet langt bedre ende bare sidste år, og mange danske ladeoperatører er også begyndt at få ladestandere i udlandet ind i deres ladenetværk. Så det går fremad.

Men der er stadig mange ladestandere på ”landet”, der er ude af drift, og det er et kæmpe irritationsmoment at stå ved en ladestander og lede efter Apps eller hjemmesider for så at erfare, at ladestandere er i stykker, eller app/hjemmesiden ikke fungerer længere. Den situation oplever man stort set aldrig i Danmark, men jeg oplevede den flere gange, særligt i Sydeuropa – og det er selvsagt skidt! Så det er en god ide altid at have en back-up-plan for opladning og aldrig-aldrig køre batteriet helt fladt.

Alt i alt er konklusionen dog, at ferie i elbilen er nemt, og med lidt forberedelse er der ingen problemer med rækkevidden - hvis blot man har en elbil med et bare nogenlunde fornuftig størrelse batteri, dvs. en rækkevidde på ca. 350-400 km.

Har du prøvet en ferietur i din elbil? Jeg hører gerne om dine oplevelser, gode og dårlige – skriv fx til mig på JDP@greenpowerdenmark.dk eller via LinkedIn og/eller Twitter/X.