Folkevogn vil gøre elbiler til en folkesag

Regeringen vil have en million grønne biler i 2030 og forhandler konkrete initiativer med Folketingets partier. Imens presser den virkelig verden sig på med stadig flere elbil-modeller, der slår igennem. Hvis Danmark skal på rette kurs, skal 300.000 biler trække på elnettet om syv år. Dansk Elbil Alliance holdt årsmøde onsdag.

For over 50 år siden var Volkwagen (VW) med til at gøre benzindrevne biler til en folkesag. Nu er den tyske folkevogns-koncern ved at investere 34 mia. euro (ca. 250 mia. kr.) i omstilling af mindst 12 af koncernens 110 fabrikker, så de kan begynde at producere elbiler i en lind strøm.

–  De næste fem år kommer til at byde på større forandringer end de seneste 50 år, vurderer Maik Stephan, der er direktør for industrielt samarbejde og e-mobilitet i Volkswagen.

Ifølge Maik Stephan, der var en af talerne på årsmødet i Dansk Elbil Alliance onsdag, vil VW i 2025 tilbyde kunderne at vælge mellem 50 elbil-modeller og 30 pluginhybrider.

For 2030 planlægger VW at kunne levere 300 elektriske modeller, og dermed vil der altid være et alternativ til benzin/diesel, uanset hvilken model bilisten foretrækker. VW e-Golf og VW e-UP, der allerede er på det danske marked, får altså snart selskab af seriøst mange andre modeller.

–  Halvdelen af vores salgsvolumen vil være på elektricitet i 2030. Vi går efter elektriske løsninger, men omstillingen tager tid, siger Maik Stephan fra VW, der også fremstiller mærker som Porsche og Audi tillige med Skoda og SEAT.

Smartphones på hjul

Med de massive investeringer tager VW for alvor konkurrencen op med bl.a. Nissan, der sælger flot med sin LEAF, og Tesla, der med den nye Model 3 rækker ud efter massemarkedet (med lancering i ni europæiske lande i denne uge).

Samtidig bevæger VW sig væk fra arven fra de traditionelle biler og tænker forfra med de ændrede designmuligheder, batterier giver, når forbrændingsmotoren bliver sendt udenfor døren.

–  Vi går efter en helt ny teknologi i et helt nyt koncept. Det bliver en smartphone på hjul, siger Mail Stephan med tanke på de digitale services, der bliver bygget ind i de mere rummelige biler, der ifølge de officielle tal vil kunne køre fra 330-550 kilometer på et fuldt batteri.

Omstillingen af produktionen i VW og mange andre bilfabrikker lover godt for den grønne omstilling også i Danmark. Regeringen har bebudet, at den går efter en million grønne biler i 2030, og netop i disse dage forhandler partierne på Christiansborg om en aftale, der skal pege i den retning.

Ekstra skub til grønne biler

Ifølge Energistyrelsens basisfremskrivning vil vi kun have ca. 300.000 grønne biler i 2030, hvis der ikke sker noget ekstra, så noget af det, politikerne taler om, er at forlænge en afgiftsfritagelse for miljø- og klimavenlige biler under 400.000 kr. til 2019 og 2020. En pulje til ladestationer på 80 mio. kr. over fire år er også foreslået af regeringen, der endvidere lægger op til at gøre grønne firmabiler mere attraktive.

–  Vi er under tidspres, men jeg har et håb om en aftale. Det skal på plads, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).

Socialdemokraterne er ifølge klima- og energiordfører Jens Joel med på, at elbiler ikke må stige i pris de næste to år og med på at fremme grønne firmabiler.

–  Det burde være uproblematisk at blive enige om det. Det, vi diskuterer, er det, regeringen ikke har med. Vi vil gerne have lidt større ambitioner på kort sigt og lidt flere ambitioner på langt sigt, siger Jens Joel.

Mange penge på spil

Alene registreringsafgift og vægtafgift indbringer staten over 30 mia. kr. om året. Læg dertil diverse andre afgifter og beløbet nærmer sig 50 mia. kr.

SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, fastslår da også, at det svære bliver at få økonomien i en massiv satsning på elbiler til at hænge sammen – også fordi V-LA-K-regeringen for nylig har sat afgifterne for benzin- og dieseldrevne biler ned. Pia Olsen Dyhr er fortaler for ’en begavet registreringsafgift’, hvor grønne køretøjer bliver billigere og sorte dyrere.

–  SF vil gerne forpligte sig på en million grønne biler og finde pengene, siger Pia Olsen Dyhr.

Klimarådet har udviklet et forslag til, hvordan elbilerne kan få et skub her og nu – uden at forhindre eventuelle afgiftsomlægninger i fremtiden. Modellen er, at staten giver et tilskud på for eksempel 50.000 kr. til køb af elbiler. Når de første 20.000 elbiler er solgt, nedsættes beløbet, og det sker igen ved 40.000, 60.000 og 80.000 stk. Ved 100.000 elbiler er guleroden spist.

–  Det, vi gør på kort og langt sigt, skal hænge sammen, siger medlem af Klimarådet, institutdirektør Niels Buus Kristensen fra DTU Transport. Han vurderer, at forslaget koster ca. 2,5 mia. kr.

Pres på elnettet hvis alle lader

Hvis Danmark skal nå en million grønne biler i 2030, skal der geares op i forhold til nu, hvor vi sakker langt efter bl.a. Norge, Sverige og Tyskland. Beregninger viser, at den rette kurs kan gå over 40.000 grønne biler i 2020 og 300.000 elbiler i 2025. Med andre ord kan det danske elnet, om alt går vel, komme til at levere energi til rigtig mange elbiler om ganske få år.

På Dansk Elbil Alliances årsmøde påpegede viceadm. direktør Anders Stouge fra Dansk Energi, at det kan koste betydelige investeringer i kabler og transformerstationer, hvis elbil-udrulningen ikke gribes klogt an med smart styring og økonomiske incitamenter, så ikke alle elbiler bliver ladet op fra elnettet på samme tid.

–  Jeg er enig. Den diskussion ser vi overalt. Grøn omstilling er sat i værk af politikerne, så de bør invitere til rundbordssamtaler om, hvordan vi håndtere det i fællesskab. Vi deltager gerne, for det er i vores fælles interesse at løse udfordringerne, siger Maik Stephan fra VW.