Fynsk elnet gør sig klar til (lyn)opladning af elbiler

LADESTATIONER
OK ladestation ved Odense

Ved Odense bliver der stadig flere muligheder for at oplade elbiler bl.a. på denne station, som OK og Vestas står bag. Vores Elnet sørger for, at el-infrastrukturen understøtter udrulningen af ladestationer. Foto: OK

OK og Vestas har åbnet en batteridrevet lynladestastion ved Odense. Clever er på vej med en kæmpestation. Mere diskret sørger Vores Elnet for, at der kan komme el frem til de mange elbiler, der får behov for at lade lokalt og i smørklatten mellem Jylland og Sjælland.

På afkørsel 50 på E20-motorvejen ved Odense har OK og Vestas indviet en batteridrevet lynladestation. Batterierne skal sikre, at elbilisterne får grøn strøm fra en vindmølle ved Billund - også når det ikke blæser.

Rent fysisk er det elnetselskabet Vores Elnet, der sørger for, at der løber elektricitet det sidste stykke frem til lynladestationen, og det har krævet netforstærkninger:

– Vi har udvidet vores 10 kV-ringforbindelse i området for at kunne levere tilstrækkelig energi til deres 10 kV-koblingsanlæg, fortæller stærkstrømsingeniør Anders Vonsild Christiansen fra Vores Elnet om den del af opgaven, der er prøvet før.

Spritnyt har det været at få tilsluttet batterianlægget, der både kan trække energi fra elnettet – og levere energi og diverse fleksibilitetsydelser til elnettet.

– Det er første gang, vi har prøvet at nettilslutte et større batterianlæg. For at blive tilsluttet elnettet skal batterianlæg overholde kravene i Teknisk Forskrift 3.3.1 fra Energinet, så vi har været i god dialog med Dansk Energi og bygherren for at være sikre på, at vi gør det rigtigt, siger Anders Christiansen om læringsprocessen, der også har været ny for OK og Vestas.

Indviet af minister og rådmand

Ladestationen med det nyudviklede koncept blev indviet den 30. juni med deltagelse af bl.a. transportminister Benny Engelbrecht (S), rådmand for By-og Kulturforvaltningen i Odense Kommune Christoffer Lilleholt (V) og branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Om OK’s lynladestation
  • 900 kWh-batteriet er bygget ind i en 20-fod container og er pt. det tredjestørste batteri i Danmark – Vestas driver yderligere et batteri på 1.200 kWh og 346 kWh.
  • Ladesystemet er det største af sin art i verden, hvor man kombinerer et batteri med grøn strøm med ladestandere til elbiler.
  • Batteriet er via et tilpasset SCADA-system synkroniseret med OK’s Vestas-vindmølle i Gilbjerg og oplader fra elnettet med få sekunders nøjagtighed, når vindmøllen producerer strøm.
Kilde: OK og Vestas.

Stationen har på nuværende tidspunkt to lynladestandere med en effekt på op til 175 kW. Standerne lader via et batteri, som er digitalt synkroniseret med en OK-ejet Vestas-vindmølle placeret i Gilbjerg ved Billund. Stationen - og elnettet - er forberedt til fire ekstra lynladere, der kan etableres, når efterspørgslen tillader det, oplyser E-mobilitetschef Thor Folmann Krarup fra OK i en pressemeddelelse.

Batteri synkroniseret med vindmølle

Ladesystemet er resultatet af et udviklingsprojekt, og det er håbet, at driften af ladestationen kommer til at give både OK og Vestas værdifuld erfaring, så løsningen potentielt kan rulles ud i større skala.

Batteriet lader fra elnettet, men det indeholder software, der synkroniserer batteriet digitalt med den specifikke vindmølle. Det betyder, at når vindmøllen producerer strøm, så lades batteriet. Batterisystemet er udviklet af Vestas og bliver Danmarks største batteri i kommerciel drift.

– Ved at sikre at elbilerne bliver ladet med grøn strøm via batteriet, også når vinden ikke blæser, sikrer vi, at persontransporten bliver elektrificeret med CO2-fri el samtidig med, at vi reducerer belastningen i de lokale elnet. Nu skal vi indsamle erfaringer og optimere løsningen sammen med OK, så det kan gøres til en konkurrencedygtig pris, siger Andreas Svendstrup-Bjerre, der er projektleder hos Vestas inden for energiløsninger og lagring.  

Også Vores Elnet følger erfaringerne med driften af batteriet:

– Vi anvender det ikke endnu, men det kan være, at det kommer. Indtil videre er lynladestationen ’bare’ en kunde, der skal serviceres, men det kan sagtens tænkes, at lynladestationer kan levere vigtige fleksibilitetsydelser fremover, siger Anders Christiansen.

Clever etablerer Danmarks største lynladestation

En anden spændende opgave for Vores Elnet foregår også ved motorvejen ved Odense, hvor ladeoperatøren Clever gør klar til at etablere Danmarks hidtil største lynladestation. Første spadestik er planlagt til sensommeren, og når stationen står færdig i første kvartal 2022 vil den kunne lynlade minimum 28 elbiler på samme tid.

om Clevers lynladestation
  • Forventet byggestart: Sensommeren 2021.
  • Forventet idrifttagelse: Første kvartal af 2022.
  • Minimum 28 biler vil kunne lade på lynladestationen på samme tid.
  • Ladetid: 15 minutter.
  • Lynladestationen og omgivelserne bliver opført i Clevers et design, der er udviklet i samarbejde med arkitekter fra Cobe.
Kilde: Clever.

Stationen skal både servicere lokale fynboer og rejsende på tværs af landet, oplyser Clever på sin hjemmeside:

– Langt de fleste elbilister kan lade derhjemme eller ved kantstenen natten over. Men når vi skal på de lange ture, skal vi sørge for, at der er tilgængelige lynladestationer, der kan lade elbilen på den tid, det tager at få en kop kaffe og trække frisk luft. Vi lægger op til stationsdesign, som giver en mere meningsfuld pause både for de lokale fynboer og for de rejsende på tværs af landet, siger direktør Casper Kirketerp-Møller fra Clever.

Styrken kan justeres

Clevers nye station ligger ved et industriområde, hvor Vores Elnet i længere tid har været i gang med at forberede en fremtid med flere virksomheder.

– OK’s lynladestation ligger på vores ringnet, men for at levere elektricitet til Clevers nye anlæg trækker vi nye 10 kV-kabler. De skal løbe fra vores 60/10 kV-station ved Syddansk Universitet til et 10 kV-koblingsanlæg ved lynladestationen, oplyser Anders Christiansen fra Vores Elnet.

Lynladestationen bliver fleksibel på den måde, at Clever kan skrue lidt ned på styrken, hvis der pludselig holder rigtig mange elbiler og lader på samme tid. Derfor er aftalen med Clever skruet sammen på den måde, at Vores Elnet skal levere lidt mindre effekt end stationens nominelle topydelse.

– Vi har været nødt til at sætte os ind i, hvad vi kan forvente af ladestationen. Vi bliver udfordret, og det er altid sjovt, siger Anders Christiansen, der kalder opgaverne med at sikre fremtidens el-infrastruktur til millioner af elbiler for ’superspændende’.

Meget mere i støbeskeen

Fyn ligger centralt for mange flere aktiviteter som følge af Folketingets nylige ’Infrastrukturaftale 2035’, der afsætter 500 millioner kroner til 630 lynladestandere langs motorvejsnettet i Danmark i perioden 2022 til 2030.

Fyn kan altså godt forberede sig på flere lynladestationer, ligesom Vores Elnet også skal have elnet klar til flere hundrede tusinde lokale opladninger hos familier plus rigtig mange opladere ved boligforeninger, offentlige institutioner, bilforhandlere og virksomheder på Fyn. Et eksempel: Odense Kommune har for nylig givet Clever tilladelse til at etablere 50 nye offentlige ladepunkter. Dermed går Odense fra 18 til 68 offentlige ladepunkter.

– Vores elnet skal være klar – hver gang. Den virkelighed er vi selvfølgelig i fuld gang med at planlægge vores investeringer ud fra, siger Anders Christiansen.