Go! Go! Go! for udrulning af elbiler

DEM_aarsmoede

Vejdirektoratet er i gang med at udmønte en politisk aftale, der skal give mere lynladning ved de danske motorveje. Et udbud bliver lanceret i starten af 2022, oplyser afdelingschef Andreas Egense. Foto: Jesper Tornbjerg

Staten har ryddet kørebanen for en del forhindringer for en tættere ladeinfrastruktur i Danmark, men hvor mange lynladere er der egentlig behov for i 2030? 630, 1.250 eller 4.500?

- Nu er det bare Go! Go! Go!

Transportminister Benny Engelbrecht (S) mener, at vejbanen er ryddet for en massiv udrulning af elbiler i Danmark. I en videohilsen fra COP26 i Glasgow til årsmødet i Dansk e-Mobilitet, onsdag, fremhæver ministeren, at udmøntningen af en politisk aftale om en million grønne biler i 2030 afslutter en epoke med stop- and-go.

Med aftalen skal der bl.a. opstilles flere ladeparker ved landets motorveje, ligesom kommunerne får flere muligheder for at være proaktive, så hele Danmark kan få en elektrisk ladeinfrastruktur.

Men hvor mange lynladere skal der til for at dække det danske behov i 2030? Både Vejdirektoratet, DTU Management og Dansk e-Mobilitet har regnet på sagen – og når frem til vidt forskellige resultater.

Vejdirektoratet først. Ud fra devisen om, at ’det skal være lige så nemt at køre på el som på benzin’, har Vejdirektoratet analyseret sig frem til, at der er behov for 30 ladeparker med 630 ladestandere i 2030. En af forudsætningerne  er, oplyser afdelingschef Andreas Egense, at elbilisterne maksimalt skal vente i ti minutter i årets 100. travleste time. 99,9 procent af alle de længere kørsler skal kunne klares uden omveje.

Foreløbig er tre gange to parker i regi af den politiske aftale besluttet. Parkerne skal ligge på hver sin side af motorvejen på henholdsvis Vestfyn, Østfyn og Sydsjælland. Udbud (med statskroner i ryggen) vil blive afviklet til næste år, og det er Vejdirektoratets – og transportministerens – håb, at de seks stationer med i alt 132 ladepladser åbner for elektriciteten til elbilerne inden udgangen af 2022.

Nødvendigt med overinvestering

Dernæst DTU Management. Under fra nogle andre forudsætninger har professor Jeppe Rich beregnet, at 1.250 ladestandere i 2030 vil være ’det samfundsøkonomisk optimale’. En vigtig pointe er, at en nedsættelse af ventetiden fra ti til fem minutter på en travl dag kun er en smule mere omkostningskrævende. At vente for længe koster dyrt.

- En vis overinvestering vil være ønskeligt, mener Jeppe Rich, der i øvrigt anbefaler krav om videndeling mellem de operatører, der skal sætte ladeparkerne op. Hvis elbilisterne på tværs af operatører kan få bud på ledige pladser og måske også prognoser, kan infrastrukturen udnyttes bedre, påpeger professoren.

630 lynladere er for lidt

Endelig Dansk e-Mobilitet, der indtil et navneskifte onsdag var kendt under navnet Dansk Elbil Alliance. Chefkonsulent Søren Jakobsen påpeger, at hvis det nuværende niveau, hvor der er 220 elbiler pr. lynlader og pres på, skal holdes, så vil der med en million elbiler i 2030 være behov for 4.500 lynladere ved motorveje, landeveje, butikscentre, virksomheder og andre lokaliteter. Hvis antagelsen er 300 elbiler pr. lynlyder, er behovet 3.400 lynladere i 2030.

I Norge har de 2.000 lynladere til 400.000 opladelige biler. De har altså 200 elbiler/lynlader – og oplever kø. 630 lynladere i Danmark i 2030 er helt klart for få. Der skal være nok ladere, og de skal fungere altid.
Søren Jakobsen, chefkonsulent i Dansk e-Mobilitet

- I Norge har de 2.000 lynladere til 400.000 opladelige biler. De har altså 200 elbiler/lynlader – og oplever kø. 630 lynladere i Danmark i 2030 er helt klart for få. Der skal være nok ladere, og de skal fungere altid, fastslår Søren Jakobsen.

Dansk e-Mobilitet mener, at der er behov for at gøre det lettere at opsætte flere lynladere. Et af en række forslag handler om at give operatørerne mulighed for uden det store bureaukrati at sætte flere ladestandere op på Vejdirektoratets rastepladser end det, et udbud fastsætter. Der skal altså indbygges en fleksibilitet i de forestående udbud.

Udbudsbetingelserne er ved at blive defineret i Vejdirektoratet i disse måneder, og der er en del at tage stilling til fx i forhold til placering, udearealer, overdækning, nettilslutning, datadeling og eventuelt deling af pladser mellem operatører.

Umiddelbart tager Andreas Egense fra Vejdirektoratet godt imod forslaget fra Dansk e-Mobilitet, men – som han påpeger – det er ikke altid, at der er plads til at udvide på de valgte lokaliteter, ligesom der kan være udfordringer med ekstra nettilslutning. 

- Og så handler det også om økonomi for operatørerne. Flere ladestandere kan give mindre gevinst, siger Andreas Egense.

Schweiz: Elnettet kan være en barriere

Danmark er ikke alene om at forsøge at få ladeinfrastrukturen op i gear. EU har regulering på vej, der måske kan hæve antallet også i Danmark. På årsmødet i Dansk e-Mobilitet blev der også givet eksempler på initiativer til at sikre opladning til fremtidens elektriske personbiler i Schweiz og England. 

I Schweiz har staten fundet 100 egnede lokationer på det overordnede vejnet og afsat midler til bl.a. at sikre, at den bagvedliggende el-infrastruktur kan levere nok kapacitet også på længere sigt. Efter et udbud er der udvalgt fem operatører, der hver får en koncessionsperiode på 30 år. De første stationer er åbnet - eksempelvis ved byen Suhr, hvor elbilister kan fylde på batterierne under et solcelletag.

Vicedirektør Volker Fröse fra Vejdirektoratet i Schweiz fremhæver bl.a. politisk vilje, smidig sagsbehandling, klare kommandoveje og en fremskyndet mulighed for nettilslutning som nøgler til en hurtig udrulning.

- En så hurtig som mulig udbygning med el-infrastruktur er afgørende, vurderer Volker Fröse og nævner, at det ikke altid er lige let i et land med 400 elnetselskaber og behov for kabellægning fra til ladestationen på alt fra fem meter og tre kilometer.

England: Fond skal speede op

Lederen af det engelske kontor for nul-udslipsbiler, Natasha Robinson, nævner også elnet-udfordringer som en hæmsko for en ren markedsbaseret udrulning af lynladere. Derfor har den britiske regering sat et større beløb ind i en særlig fond, der skal sikre, at kapaciteten i elnettet er forud for behovet for opladning af elbiler.

- Det er billigere at investere i behovet 15 år frem end at udvide elnettet hvert femte år, lyder analysen fra Natasha Robinson.

Storbritanniens premierminister Boris Johnson sætter stop for køb af nye biler med forbrændingsmotor i 2030, så i de kommende år vil der blive opsat flere tusinde lynladere ved vejene mellem Kanalen og den bløde grænse til Skotland. Lynladerne skal bekæmpe englændernes rækkeviddeangst. To procent af englændernes bilture foregår over længere afstande, men ’range anxiety’ er en psykologisk barriere for at købe et mere miljø- og klimavenligt, støjsvagt, moderne køretøj.