Grøn transport får et stort skub fremad

POLITISK AFTALE
Opladning af elbil

Arkivfoto: Adam Sund

Flere ladestandere, der hvor de ikke kommer af sig selv, og et grønt nybrud for erhvervstransport og lastbiler. Dansk Energi roser bred aftale, der dog lader kommunerne vente lidt endnu med at komme i gang.

En lille halv milliard kroner. Det er et bredt flertal af partier enige om at sende efter en grønnere transport i 2021 og 2022 som medfinansiering til bl.a. mere elektrisk ladeinfrastruktur til biler, grønne færger, erhvervstransport og tung vejgodstransport.

Til ladestandere ved boligforeninger er der i år 50 mio. kr. samt 65 mio. kr. til offentligt tilgængelige standere på private arealer. Næste år får de følgeskab af 150 mio. kr. til offentligt tilgængelige ladestandere på både kommunale, regionale og private arealer.

– Hver fjerde nye bil er en elbil eller plugin-hybridbil, så der er et stort behov for udbygning af ladeinfrastrukturen i Danmark. Derfor er det vigtigt, at politikerne nu melder sig på banen, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Hver fjerde nye bil er en elbil eller plugin-hybridbil, så der er et stort behov for udbygning af ladeinfrastrukturen i Danmark. Derfor er det vigtigt, at politikerne nu melder sig på banen.
Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance

– Investeringerne i ladeinfrastruktur er nødt til at være nogle år foran elbilerne, så vi undgår lange køer og frustrerede elbilejere. Derfor er det vigtigt, at staten skubber på investeringerne, dér hvor det kommercielle marked er udfordret ude i landet – samtidig med at der også er fokus på dem, der bor i lejlighed, og på elektriske lastbiler, fortsætter hun.

Hun havde imidlertid gerne set, at pengene til kommunerne og den nødvendige lovhjemmel ikke havde skullet vente til næste år.

– Det er godt, at der er noget til byerne, herunder kommunerne, hvor udbygningen haster, men vi havde håbet, at kommunerne hurtigere kunne komme i gang med at lave udbud, og ikke først i 2022, siger Lærke Flader.

Til erhvervstransporten er der i år afsat 72 mio. kr. til grøn infrastruktur til bl.a. tank- og ladeinfrastruktur til taxier, varebiler, lastbiler og busser, der kører på alternative drivmidler som fx el, gas og brint. Derudover bliver indkøb af nulemissions-lastbiler i 2022 støttet med 50 mio. kr. via udbud.

– Vi kommer kun helt af med fossile brændsler i den tunge del af transporten, hvis vi får brint i spil sammen med el og andre grønne brændsler. Det kræver, at det bliver let og tilgængeligt for vognmændene at tanke grønt, og derfor er aftalen på sin vis skelsættende, da det er første gang, Folketinget afsætter et større beløb, hvor man både støtter opførelsen af brinttankstationer samt giver tilskud til køb af nulemissions-lastbiler, siger Martin Dam Wied, branchechef for bl.a. Power-to-X i Dansk Energi.

Vi kommer kun helt af med fossile brændsler i den tunge del af transporten, hvis vi får brint i spil sammen med el og andre grønne brændsler. Det kræver, at det bliver let og tilgængeligt for vognmændene at tanke grønt, og derfor er aftalen på sin vis skelsættende.
Martin Dam Wied, branchechef i Dansk Energi.

– Vi får kun indfriet Danmarks unikke erhvervs- og klimamuligheder inden for brint og Power-to-X, hvis der kommer en efterspørgsel. Derfor er det afgørende, at regeringen og Folketinget husker disse grønne brændsler i aftaler som denne, siger han.

Derudover afsætter partierne bag aftalen 85 mio. kr. til omstillingen af kommunale og kommercielle indenrigsfærger.