’Hammervigtigt’ at få sat strøm på transporten

eCar Expo
Norlys på eCar Expo 2023

eCar Expo i Bella Center tilbyder masser af oplevelser fra elbilernes stadig mere forunderlige verden. Messen har åbent også lørdag og søndag. Foto: Lars Rønbøg.

Antallet af elbiler nærmer sig 200.000 styk. Hvis Danmark skal nå sit mål om 70 procent færre udledninger af klimagasser i 2030, skal der gøres op med fossilbilerne. Trods kraftig vækst for elbiler udgør fossilbilerne fortsat 90 procent af flåden for personbiler, påpeger formand Casper Kirketerp-Møller fra Dansk e-Mobilitet.

Elbiler kører længere og længere på en opladning, strøm bliver grønnere og grønnere, og opladningsmulighederne bliver bedre og bedre.

– Vi har set klare fremskridt de seneste mange år, men særligt inden for det seneste års tid er der sket rigtig meget. De seneste 12 måneder er den offentlige ladeinfrastruktur til elbiler i Danmark blevet mere end fordoblet, siger adm. direktør Casper Kirketerp-Møller fra Clever i sin egenskab af formand for Dansk e-Mobilitet, der netop af afviklet sit 15. årsmøde, under eCar Expo i Bella Center.

På eCar Expo fremviser internationale bilmærker den ene lækre elbil efter den anden, så der er virkelig noget at vælge mellem for de danske bilister.

– Vi er i en hal med 75 modeller af elbiler. Det er helt fantastisk. For få år siden heppede vi, når der rullede 75 elbiler ud på vejene, siger Casper Kirketerp-Møller, der påpeger, at næsten halvdelen af de nye biler i september bliver drevet af elektricitet.

På vej mod 200.000 elbiler

Salget går så strygende, at vi måske runder 200.000 elbiler inden nytår, vurderer den netop genvalgte formand for Dansk e-Mobilitet, der kalder det både ambitiøst og realistisk at nå 1,5 mio. elbiler i 2030.

Forudsætningen er, at rammevilkårene er i orden, så familier køber elbiler, og infrastrukturselskaber investerer i ladeløsninger og smart opladning.

Elbiler giver klimagevinster, hvis de erstatter fossilbiler, og disse køretøjer på benzin/diesel udgør stadig 90 procent af flåden for personbiler. Argumenterne for elbiler bliver imidlertid stadig stærkere – bl.a. fordi elektricitet bliver stadig grønnere takket være opførsel af vindmøller og solceller, der nu dækker over 60 procent af det danske elforbrug.  

– CO2-mikset i strømproduktionen betyder, at klimabelastningen ved at oplade en elbil er faldet til en tredjedel over de seneste ti år, påpeger Casper Kirketerp-Møller.

Efterlysning: Rette rammevilkår

Adm. direktør Kristian Jensen fra Green Power Denmark vurderer også, at 1-1,5 mio. rene elbiler realistisk set kan nås i 2030 med de rette rammevilkår. I givet fald vil det udløse en CO2-gevinst på minimum 4,3 mio. tons i det danske klimaregnskab.

– Vi skal have fossilbilerne bort fra vejene og ud af markedet, siger Kristian Jensen fra hovedscenen i Bella Center.

Er det elnet nok? Ja i hvert fald til de næste år, vurderer Kristian Jensen fra Green Power Denmark, der efterlyser en mere tidssvarende regulering af elnetselskaberne, så de frem mod 2030/2040 kan investere i transformerstationer og kabler til en fremtidig med et stærkt stigende elforbrug.

Strøm fra 45 havvindmøller

Er der strøm nok? Ja, mener Kristian Jensen, der oplyser, at en million elbiler ’kun’ kræver elektricitet fra 45 moderne havmøller á 15 MW. Udfordringen er, at det går for langsomt med at få sat møller og solceller op. Eksempelvis ser 2023 ud til at blive et år, hvor der på land bliver pillet mere vindkraft ned, end der bliver sat op. 2024 tegner også til at blive et trist år for vindmølleudbygningen.

– For hvert år, hvor vi ikke gør noget, får vi endnu mere travlt i 2025 og frem mod 2030, påpeger Kristian Jensen.

Artiklen fortsætter under billedet

eCar Expo i Bella Centeret 2023
Der er oplevelser for alle sanser på eCar Expo i Bella Center. Foto: Lars Rønbøg

Mit hjem og min elbil er mit kraftværk

Når det handler om ladeinfrastruktur, så sker der i disse år meget både i forhold til opladning hjemme og i det offentlige rum. På årsmødet i Dansk e-Mobilitet fortæller Global Development Manager Henriette Høyer fra E.ON Drive Global om nyt et samarbejde med BMW om et ’Connected Home Charging Ecosystem’.

Ejere af BMW i5 i Danmark, Norge, Sverige og Italien kan fra nu af med 22 kW-ladeboks, app og software tage hul på første fase i en udrulning af intelligent styring, hvor elbil inklusive batteri i første omgang spiller sammen med hjemmets elforbrug og eventuelle solceller på taget.

Visionen er, at husstande med ’bi-direktionelle’ batterier i BMW’er og andre elbiler får mulighed for både at købe og sælge elektricitet på markedet og for eksempel levere frekvensydelser til transmissionsnettet.

– Vi arbejder mod fuld lancering i 2025, oplyser Henriette Høyer.

Adm. direktør Tore Harritshøj fra Spirii har sammen med DTU, Radius Elnet og Hybrid Greentech arbejder med andre temaer indenfor smart opladning i Elforsk-projektet e2Flex. Opladningsprofiler for 4.000 elbiler er ved at blive analyseret for at blive klogere på, hvordan de påvirker elnettet – og hvordan der kan oprettes markeder på lokalt niveau.

Lokalt elforbrug skubbes i tid

Mange elbiler reagerer allerede i dag på prissignaler, hvilket er positivt for det overordnede elnet. Problemet kan være, at den smarte opladning ’blot’ forskyder lokale forbrugsspidse.

En pointe er her, at elnetselskaberne altid skal have kapacitet til at levere energi til den højeste af de høje spidser. Kan spidsernes spids begrænses, er der store penge at spare.

– Vi er nødt til at udvikle markeder, så netselskaberne kan begrænse deres investeringer og forebygge blackouts, siger Tore Harritshøj, der ser betydelige muligheder for at udbrede danske udviklingserfaringer til andre kontinenter.

Foreløbig er den blot fire år gamle virksomhed Spirii på 18 internationale markeder med sine ladeløsninger.

– Danmark er frontrunner, fastslår Tore Harritshøj.