Henvendelse til Skatteministeren om momsafgørelse

Foto: Pixabay

Dansk e-Mobilitet har sammen med Dansk Erhverv og Dansk Industri den 2. oktober skrevet til skatteminister, Jeppe Bruus, om den afgørelse skatterådet traf den 23. september, der gør, at hovedparten af ladeoperatører ikke længere har mulighed for at refundere momsen på elafgiften. Afgørelsen gør både op med den praksis, der har været gældende hidtil, samtidig med, at den risikerer at gøre det dyrere at være elbilist i en tid, hvor energipriserne i forvejen er historisk høje. Læs med nedenfor.

Til Skatteministeren
2. oktober 2022
 
Kære Jeppe Bruus
 
Afgørelse fra skatterådet gør det dyrere at være dansk elbilist

 

 

Indtil den 23. september i år kunne danske elbilister få elafgiften inkl. moms retur, når de opladede deres elbil. For en almindelig elbilist svarer det til, at elbilisten på et år kunne få 3.000 kr. tilbage i elafgift og 750 kr. tilbage i moms på elafgiften. Men fra den 23. september mister mange elbilister muligheden for at få moms for 750 kr. retur. I en tid med allerede stigende energipriser, vil det i endnu højere grad, begrænse privatbilisternes mulighed for at omstille sig.

 

Ændringen skyldes et bindende svar fra Skattestyrelsen (https://skat.dk/data.aspx?oid=2364580&lang=da), som betyder, at de fleste ladeoperatører kun kan tilbagebetale 72,3 øre/kWh (elafgift ekskl. moms) til elbilejere mod tidligere at kunne betale den fulde elafgift inkl. moms på 90,4 øre/kWh.

 

Med afgørelsen kommer staten derved til at opkræve moms af elafgift, som elbilisterne senere får refunderet. På den måde ender staten med at opkræve en moms, som staten ikke har ret til – og skatteyderne kommer til at betale moms af en afgift, de ikke har betalt. Afgørelsen er også i modstrid med den politiske aftale af 4. december 2020 mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en Grøn omstilling af vejtransporten Skatteministeriet, december 2020: https://www.skm.dk/media/7753/aftaletekst-aftale-om-groen-omstilling-af-vejtransporten.pdf, hvor man besluttede at forlænge den lave afgift til opladning af elbiler.

 

Enkelte ladeoperatører vil i et vist omfang stadig kunne tilbagebetale elafgift inkl. moms, fordi de samarbejder med elhandlere, eller selv er elhandlere. Det gælder især de største ladeoperatører. Derfor giver afgørelsen tillige en skævvridning af markedet for opladning af elbiler, hvor nogle virksomheder – særligt de mindre operatører - stilles markant ringere end større ladeoperatører. En skævvridning som også vil skade forbrugerens position på markedet.

 

Det virker urimeligt, at afgørelsen på den måde stiller små startup virksomheder ringere end de store ladeoperatører. Ladeoperatørmarkedet rummer store muligheder for innovation og nytænkning, hvor små virksomheder hurtigt kan vokse sig store, men denne afgørelse bliver en snubletråd for nye virksomheder.

 

Den hidtil gældende praksis har eksisteret i en lang årrække. Vi har ikke kendskab til, at SKAT’s kontrolindsatser hos ladeoperatørvirksomheder har givet anledning til, at SKAT har sat spørgsmålstegn ved den anvendte praksis eller aktivt har forsøgt at ændre denne. Vi betragter derfor Skatterådets afgørelse som en praksisændring, der alene kan have effekt fremadrettet.

 

Vi opfordrer dog samtidig til, at det sikres, at den hidtil gældende praksis videreføres, så alle virksomheder stilles lige i deres mulighed for at refundere elafgift inkl. moms. Det vil både gavne elbilisterne og konkurrencen på markedet for opladning af elbiler. Alternativt skal staten finde en anden løsning for at betale moms tilbage til kunderne, da staten efter vores opfattelse samlet set ikke har ret til at ”beholde” den opkrævede og ikke til forbrugeren tilbagebetalte moms.

 

Med venlig hilsen

 

Dansk e-Mobilitet             Dansk Erhverv         Dansk Industri

 

John Dyrby Paulsen        Jesper Kronborg      Karsten Lauritzen

Direktør                              Branchedirektør      Branchedirektør

 

 

Skatteministeriet, december 2020: https://www.skm.dk/media/7753/aftaletekst-aftale-om-groen-omstilling-af-vejtransporten.pdf