Hvor skal vi lade i dag - og i nat?

ESBJERG KOMMUNE
Elbiler i Esbjerg Kommune

Esbjerg Kommune har købt egne elbiler – og forventer at gøre rigtig meget mere for at nedbringe CO2-udledningen fra transportområdet. Foto: Esbjerg Kommune.

Esbjerg Kommune og elnetselskabet N1 tegner et fælles billede af, hvor i Esbjerg-Ribe-Bramming-området fremtidens elbiler får brug for el til opladning. En strategi- og handlingsplan er på vej, men kommunen er hæmmet af, at den har begrænsede muligheder for at understøtte en nødvendige ladeinfrastruktur.

Når der om 10-15 år kører en million elbiler rundt i Danmark, så vil ca. 20.000 af dem have base i Esbjerg Kommune. 1000 kroner-spørgsmålet er: Hvor og hvordan skal de mange køretøjer lade op i Esbjerg, Ribe, Bramming og de øvrige lokaliteter i kommunen?

Esbjerg Kommune har en ambition om at være klimaneutral i 2030 og vil gerne være et elbil-mekka, så en arbejdsgruppe i den vestjyske kommune har kortlagt behovet for fremtidens ladeinfrastruktur sammen med elnetselskabet N1. Kortlægningen er netop afsluttet, og et forslag til en strategi- og handlingsplan bliver snart behandlet af kommunens politikere.

Personbilerne står for ca. 70 procent af den samlede udledning fra transportområdet i vores kommune, så hvis vi skal være klimaneutral i 2030, så skal der ske noget, konstaterer trafikplanlægger Thomas Nielsen fra Esbjerg Kommune.

Den vestjyske kommune har en ambition om at være på forkant med efterspørgslen, og allerede indenfor det næste halve år sker en markant forøgelse af offentligt tilgængelige ladestandere i Esbjerg og Ribe samt på vigtige turistdestinationer.

N1 sætter pris på at være involveret, for op mod 20.000 elbiler i blot én kommune kan belaste elnettet og trække ekstra investeringer i kabler og transformerstationer:

Vi oplever allerede, at bilforhandlere efterspørger en elforsyning med flere ampere, men der begynder også at ske noget bl.a. i forhold til parkeringspladser ved større byggeprojekter og i forhold til lynladestationer. At en kommune som Esbjerg forsøger at skabe et overblik, giver os bedre muligheder for at planlægge vores netforstærkninger og -udbygninger, siger markeds- og udviklingsdirektør Daniel Skovsbo Erichsen fra N1, der generelt oplever øget aktivitetsniveau både i forhold til operatører og ejere af eksempelvis parkeringsarealer.

At en kommune som Esbjerg forsøger at skabe et overblik, giver os bedre muligheder for at planlægge vores netforstærkninger og -udbygninger.
Daniel Skovsbo Erichsen, markeds- og udviklingsdirektør, N1

Bekendtgørelse som drivkraft

En stærk drivkraft for Esbjerg og mange andre er, at de skal efterleve en EU-inspireret ladestanderbekendtgørelse (se grafik) fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Ladestanderbekendtgørelsen sætter krav til os i forhold til nybyggeri, bygningsrenoveringer, men især også som bygningsejer, så vores kortlægning er også en direkte følge af bekendtgørelsen, siger Thomas Nielsen.   

Ladestanderbekendtgørelsen pr. 10. marts 2020
Grafik: Rambøll

Et af kravene for bygninger til beboelse er, at hvis der er tale om nybyggeri med mere end ti p-pladser, så skal alle p-pladser forberedes til ladestandere.

Et af kravene for andre bygninger (ikke beboelse) er, at hvis der fx er mere end 20 p-pladser ved en bygning, skal der etableres mindst en ladestander senest den 1. januar 2025. Ved eksisterende bygninger som fx rådhuse, skoler og biblioteker skal der altså være lademuligheder om knap fire år.

Grønne ambitioner – få virkemidler

Med kortlægningen forsøger Esbjerg Kommune at komme med bud på, hvad disse og andre krav betyder i praksis. Esbjerg Kommune har fået indsamlet ca. 450 svar fra en spørgeskemaundersøgelse på Facebook om behov for opladning, kørselsbehov, parkering og om en elbil står på ønskelisten ved næste bilkøb, ligesom der er løbende dialog med større virksomheder, boligforeninger og andre interessenter.

Hvis vi vil være en grøn kommune – og det vil vi – er vi afhængige af, at de får opstillet ladestandere og begynder at køre i elbiler. Derfor er planen, at vi skal prøve at hjælpe dem lidt, siger Thomas Nielsen.

Hvis vi vil være en grøn kommune – og det vil vi – er vi afhængige af, at de får opstillet ladestandere og begynder at køre i elbiler. Derfor er planen, at vi skal prøve at hjælpe dem lidt.
Thomas Nielsen, trafikplanlægger, Esbjerg Kommune

Opgaven med at hjælpe er imidlertid ikke let, for kommunerne har meget lidt indflydelse i forhold til at få opbygget den nødvendige infrastruktur.

Vi har brug for mere albuerum, hvis vi virkelig skal rykke, siger Thomas Nielsen og peger på, at hvis kommunen får hjemmel til at afholde en del af forberedelserne til ladeinfrastrukturen, så vil markedet hurtigere og i et større omfang etablere en ladeinfrastruktur, der dækker bredere end til blot de mest kommercielle områder.

Som kommune har vi nogle steder et behov for, at der bliver sat rigtig mange ladere op af hensyn til at signalere til beboere, der bor i etageejendomme uden egen parkeringsplads, at der er tænkt på jer, mens vi andre steder har behov for at der er ladere nok til at understøtte turismen - også i udkantsområderne, påpeger Thomas Nielsen. 

Et ekstra fremadrettet fokuspunkt kan være at tillade, at kommunal ladeinfrastruktur til egne elbil-flåder – modsat i dag – også må benyttes af medarbejdere og borgere.

Boligforeninger i nøglerolle

Kommuner kan forsøge at ’nudge’ private virksomheder til at gøre noget mere, og det samme gælder boligforeningerne, hvor opladningsmuligheder som udgangspunkt heller ikke er obligatoriske.

I Esbjerg og andre større byer bor relativt mange mennesker/bilister i lejligheder, så ifølge trafikplanlægger, civilingeniør Maja Sig Vestergaard fra Rambøll er det alfa og omega for de danske klimaambitioner at få boligforeningerne inddraget stærkere i den grønne omstilling til eldrevne biler.

Boligforeningerne skal ikke gøre noget med mindre, de bygger nyt eller renoverer. Vi oplever imidlertid, at deres lejere begynder at efterspørge ladere. Ofte kan der være mangel på p-pladser, så det kan udløse diskussioner, hvis elbilisterne opfatter opladningsstederne som deres egen p-plads, siger Maja Sig Vestergaard.

Udover at hjælpe Esbjerg og andre kommuner har Rambøll – med data indsamlet af YouGov – for nyligt offentliggjort en større landsdækkende undersøgelse af holdninger til opladning og øvrige spørgsmål om e-mobilitet. Familier med egen carport har et bedre udgangspunkt for at købe elbil end folk, der bor i lejligheder, men næsten alle skal ind imellem på langfart.

Undersøgelsen viser, at opladningsmuligheder i det offentlige rum er noget af det vigtigste for danskerne, når de skal overbevises om at købe en elbil. Hele 55 procent peger på manglende ladestandere som en udfordring ved at eje en elbil, oplyser Maja Sig Vestergaard.

Download resultaterne fra Rambølls spørgeskemaundersøgelse med 3.000 danskere fra efteråret 2020.

Hvad Esbjerg Kommune godt kan – og gør – er at udarbejde en bilflådeanalyse for sine egne ca. 600 køretøjer til hjemmepleje, vej & park mm. Omkring 450 køretøjerne kan formentlig omstille med den teknologi, der er til rådighed nu.

Kommunen håber, at analysen vil vise, at selv om der fra start vil være nogle ekstraomkostninger til omstillingen af bilflåden, vil merudgiften til indkøb af elbiler og opstilling af egen ladeinfrastruktur stort set kunne blive tjent hjem via lavere driftsomkostninger og færre udgifter til vedligehold end for fossilbiler.

En vigtig balancegang

Uanset hvordan udrulningen af ladeinfrastruktur går i Esbjerg og andre steder, har elnetselskaberne pligt til at stille den nødvendige kapacitet til rådighed, så flere millioner elbiler ad åre kan blive ladet op hjemme (11-22 kW), på hurtigladere (typisk 50 kW) og ved store lynladestationer (fra 150 kW til flere MW). Hvert niveau kræver sin planlægning og sine investeringer:

Vi vil gerne investere i det rette omfang første gang i stedet for at investere gentagende gange. Elnettet skal være på forkant, så vi ikke står som dem, der bremser den grønne omstilling, men samtidig skal vi ikke overinvestere. Via en dialog med kommuner og andre aktører skal vi blive gode til at finde denne balance, siger Daniel Skovsbo Erichsen fra N1.

Han understreger, at det også bliver vigtigt at drage omsorg for, at opladningen af de mange elbiler ude i villakvartererne bliver fordelt hen over døgnet, så de ikke alle lader op i kogespidsen mellem kl. 17 og 20.

Hvis en betydelig del af opladningen kan fordeles hen over døgnets 24 timer, kan vi bedre udnytte kapaciteten i elnettet. Den fleksibilitet bliver der brug for, så omkostningerne ikke bliver for store, påpeger Daniel Skovsbo Erichsen.

Større albuerum – sådan!

Dansk Elbil Alliance presser på for, at kommunerne kan få større albuerum, når det handler om at etablere mere ladeinfrastuktur til elbiler.

– Kommunerne har en nøglerolle, og de skal have de rette beføjelser, så de kan spille aktivt med i den grønne omstilling af transporten. Vi skal have etableret en landsdækkende ladeinfrastruktur, før elbilerne kommer – og de kommer lige om lidt, fastslår branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance og peger på tre oplagte initiativer, som også Eldrup-kommissionen har anbefalet:

  • Kommunerne skal have lovhjemmel til at lave udbud, der kan sikre, at udrulningen af infrastruktur sker i et hastigt tempo – især i områder, hvor markedet ikke kommer af sig selv.
  • Kommunerne skal via en justering af planloven have mulighed for at stille krav om ladeinfrastruktur på parkeringspladser.
  • Kommunerne skal have beføjelse til at stille egen ladeinfrastruktur til rådighed for deres medarbejdere, når de er på job.