IEA: Ny rekord for det globale elbilsalg

elbiler

Foto: Colorbox

Det internationale energiagentur (IEA) er i dag kommet med deres årlige statusrapport på udviklingen i den globale e-mobilitet. Rapporten viser overordnet, at salget af el- og plugin-hybrider stormer frem globalt, men at markedet fortsat er præget af flaskehalse i forsyningskæden, der risikerer at hæve priserne på elektrisk drevne biler og bremse udviklingen.

Der bliver solgt flere og flere elbiler i Danmark, og iflg. IEA’s nye rapport gør den samme trend sig gældende globalt.  I 2021 blev der således sat ny rekord med 6,6 mio. nye el- og pluginhybridbiler på vejene og flere er blevet solgt om ugen, end der blev solgt i hele 2012. Dette gør også, at bestanden er mere end tredoblet siden 2018 og ligger nu på 16,5 mio. Til trods for problemer i forsyningskæden er udviklingen fortsat ind i 2022, hvor der ind til videre er blevet solgt 2 mio. el- og pluginhybrider.

En af grundene til den markante udvikling er iflg. IEA, at Kina i stigende grad køber elbiler. I 2021 tredoblede de salget til 3,3 mio. og de står således for halvdelen af el- og pluginhybridsalget i 2021. Kinesiske elbiler produceres ofte mindre, og de er som følge heraf kun ca. 10% dyrere end de fossile biler – dette mod 45-50% højere priser på de andre store markeder. Dog ses også en markant udvikling flere steder med USA, der fordoblede deres salg i 2021 til 630.000, mens Europa steg med 65% til 2,3 mio.

Dog peger IEA i deres rapport på, at der er flere udfordringer ift. den fortsatte udvikling. På kort sigt kan stigende priser på metaller, der bruges i batteriproduktionen sænke tempoet. Samtidig har Ruslands angreb på Ukraine sammen med en fortsat Covid-19-lockdown i flere dele af Kina også skabt forstyrrelser i forsyningskæden. På lang sigt peger IEA på, at ladeinfrastrukturen kan være begrænsende, hvis den ikke styrkes markant, så den stemmer overens med den forventede fortsatte vækst i elbilsalget.

Du kan finde IEA-rapporten her.