Infrastruktur til elbiler er en hastesag

Opladning af elbiler

Om kun fem år skal lade-infrastruktur og elnet kunne servicere et forventet boom i salget af elbiler. I årene fra 2025 til 2030 kan omstilling til grøn transport komme til at gå stærkt. Rigtig stærkt!

De næste fem år byder på travlhed for de firmaer, der skal sørge for ladestandere og elnet til tusindvis af elbiler. Uanset om Danmark har ½, 1 eller 1½ million elbiler i 2030 skal ladeinfrastrukturen være på plads midt i næste årti, hvis den grønne omstilling af persontransporten skal glide i et passende tempo.

- Vi forventer, at der kommer til at ske rigtig meget de kommende år på elbilfronten. Infrastrukturen skal være klar til at servicere de flere hundrede tusinde elbiler, vi forventer frem mod 2030, og dermed være på forkant med fremtidens transportbehov, siger branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Mere klima- og miljøvenlig persontransport er nødvendigt, hvis det skal lykkes at nedbringe de danske udledninger af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Udover klimagevinster bidrager elbiler også til mindre luft- og støjforurening, ligesom de kan være med til at øge værdien af den danske vindenergi.

For at den eldrevne trafik kan få et gennembrud, skal det politiske system og en række offentlige og private parter flette deres anstrengelser sammen. Ladeinfrastruktur-operatører og elnetselskaber skal investere, så antallet af ladepunker i det offentlige eller semioffentlige rum kan blive øget fra knap 3.000 stk. nu til 25.-30.000 i 2030. Altså en tidobling.

- De private markedsaktører vil stå for størstedelen af investeringen, men der er behov for, at der bliver fjernet en række barrierer, så det kan ske så omkostningseffektivt som muligt. Vi har brug for en koordineret handlingsplan i forhold til, hvad der skal reguleres, og hvad der skal finansieres. Planen skal gøre det muligt at få etableret en masse ladepunkter, så danskerne kan oplade deres elbiler let, bekvemt og hurtigt, siger Lærke Flader.

Frederiksberg vil være nr. 1

Ladeinfrastruktur var et vigtigt emne på årsmødet i Dansk Elbil Alliance for nylig, og at dømme på oplæg fra en række aktører er der behov for et bredt samarbejde, hvis udviklingen skal accelerere. De fleste elbiler vil formentlig blive opladet hjemme på villavejene, for syv ud af ti danskere har egen carport.

Tætte byområder som Frederiksberg og boligforeninger over hele landet står overfor opgaver, der skal løses på en anden måde:

- Vi skal have infrastrukturen ind i den strategiske planlægning, og vi skal samarbejde og prøve os frem, for at finde de rette løsninger, vurderer by-, kultur- og miljødirektør Ulrik Winge fra Frederiksberg Kommune, der har en bredt vedtaget politisk ambition om at være Danmarks elbil-kommune nr. 1.

Frederiksberg Kommune vil have el ind i egne køretøjer, el ind i udbudt kørsel, el ind i den kollektive transport og el ind i den private bilpark.

- I 2025 skal man kunne se et træ og en ladestander fra sit vindue. Der skal være maksimum 250 meter til opladning, fortæller Ulrik Winge og understreger, at hvis det skal lykkes, ’så skal vi i gang nu’.

Boligselskaber: Hjælp os

Mange boligselskaber har egne parkeringspladser, der kan udnyttes til opladning af elbiler for beboerne i den almennyttige sektor. Politiske konsulent Jonas Bjørn Whitehorn fra Boligselskaber Sjælland melder om stigende interesse for opladning af elbiler.

- Sidste år havde vi ingen henvendelser, men i år har tre boligafdelinger vist interesse for ladestationer. Om få år får vi mange henvendelser, forventer Jonas Bjørn Whitehorn, der på elbilalliancens årsmøde fastslog, at udrulningen af infrastruktur ikke må føre til højere huslejer for beboerne.

Boligselskabet Sjælland taler derfor for fælles løsninger, der betales af brugerne – altså dem, der kommer til at sidde bag rattet i elbilerne. Jonas Bjørn Whitehorn mener ikke, at boligselskaberne har kompetencerne til at udvikle det set-up, der skal til. Derfor:

- I skal komme med løsningerne til os, lyder opfordringen til elbil-branchen.

En analyse lavet af Dansk Elbil Alliance i samarbejde med DTU viser, at hver tredje dansker ikke har mulighed for at sætte en ladestander på sin hjemmeadresse.

- Der er helt klart et behov for et tæt samarbejde med boligselskaber, stat, kommuner, og virksomheder, så vi kan få skabt en attraktiv infrastruktur, så elbilerne ikke udelukkende bliver et grønt tilbud til danskere med eget hus, siger Lærke Flader.

Ladeparker ved hovedlandeveje

Hurtigladning på centrale tankstationer kan gøre det lettere at få ladet elbiler op både for by-folket og for bilister på langfart. Også her er der brug for samarbejde mellem en række parter om en hurtig udrulning, mener Lærke Flader, der glæder sig over, at Vejdirektoratet er i gang med at skabe en landsdækkende infrastruktur ved de store veje. Vejdirektoratet har draget omsorg for, at der er ladeinfrastruktur på en række rastepladser, og der flere ladeparker på vej.

- Kapaciteten skal tilpasses efterspørgslen, fastslog specialkonsulent Pernille Øvre Christensen på årsmødet i Dansk Elbil Alliance.

Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med at analyse af, hvad der mere skal til, så næsten alle lange ture kan dækkes med maksimalt to minutters ventetid i et net, hvor der ikke er mere end 150 kilometer mellem opladningsmulighederne.

SF: Lynladning over hele landet

SF’s klima- og energiordfører Signe Munk, der selv bor i den vestlige del af Jylland, finder det vigtigt, at elbiler også bliver en reel mulighed overalt i landet. Derfor vil SF have afsat 4 x 10 mio. kr. til lynladestationer i tyndtbefolkede område i forbindelse med finansloven for 2020.

- Elektrificering er en beslutning, vi skal tage for at give politisk retning, fastslår Signe Munk, der i forhold til personbiler sender et meget klart signal: Elbiler er et bedre valg end iblanding af biobrændstoffer.

Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance påpeger, at den elektriske transport har momentum både hvad angår personbiler, taxaer, tog, busser, lastvogne og færger.

- Vi står ved et point of no return. Elektrificeringen kan give Danmark rigtig mange fordele både i forhold til miljø og klima, men også i form af nye produkter og services, der kan give arbejdspladser og eksport. Forudsætningen for succes er, at vi får infrastrukturen på plads i løbet af de næste få år. Det kræver investeringer i ladestandere og elnet, men jeg er sikker på, at penge givet ud nu, kommer mangfoldigt tilbage, siger Lærke Flader.