Klimarådets rapport kalder på flere elbiler

elbiler

Klimarådet udgav fredag d. 25. februar deres årlige statusrapport for Danmarks nationale klimamål og internationale forpligtelser. Det tegner et billede af et klimapolitisk Danmark, der skal op i tempo. Ikke mindst inden for transportsektoren, der står til at blive den største udleder i 2030.

Klimarådet gør i deres 2022-status for den danske klimaindsats opmærksom på, at transportsektoren med de nuværende tiltag i 2030 vil være den sektor, der udleder mest CO2, og langt hovedparten vil komme fra vejtransport. Rådet gør dog også opmærksom på, at CO2-reduktionspotentialet i transportsektoren er stort.

Lidt firkantet sagt vil fremskrivningerne med uændret politik i 2030 kun nedbringe CO2-udledningen i transportsektoren marginalt, når man tager højde for væksten i antallet af biler og kørte kilometer, og således ikke nedbringe sektorens samlede udledning væsentligt i forhold til det reduktionspotentiale Klimarådet peger på.

Regeringen og aftalepartierne fortjener ros for aftalen fra december 2020 om registreringsafgiften for elbiler og for at følge op med den vigtige aftale om ladestandere, der lige nu behandles i Folketinget. Men Klimarådets status må give anledning til at overveje, om der bør gøres yderligere for, at transportsektoren bidrager endnu mere aktivt til den grønne omstilling.

Vi er i Danmark kommet langt med omstillingen til elbiler, men vi kan gøre det endnu bedre, og Klimarådets statusrapport giver anledning til at overveje, om vi bør øge ambitionerne om 1 million elbiler i 2030. Det bliver ikke nemt, men jo før vi kommer i gang, jo bedre.