Kommentarer til Klimarådets statusrapport 2022

vi skal bruge mere af den stadigt grønnere strøm i transporten - fx ved at køre elbil

Fredag den 25. februar udgav Klimarådet deres årlige rapport, hvor de gør status på den danske klimaindsats. Herunder peger Klimarådet på, at transportsektoren i 2030 fortsat vil være den største udleder med den klimapolitik, der for nuværende er opnået enighed om, og heraf vil vejtransporten udgøre størstedelen. Dansk e-Mobilitet har indgivet kommentarer til rapporten. Dem kan du læse herunder.

Først og fremmest tak for en grundig og læseværdig statusrapport, der giver et godt indblik i den aktuelle status for den danske klimaindsats. I Dansk e-Mobilitet er vi optaget af den grønne omstilling i transportsektoren, og derfor knytter vores kommentarer an på den del af statusrapporten, der vedrører transportsektoren.

En grøn transportsektor er afhængig af adgangen til vedvarende energi. Klimarådet peger på, at Danmark fremover vil få brug for meget mere grøn strøm end kapaciteten fra de vindmøller og solceller, som allerede er planlagt og anbefaler derfor, at udbygningen af vedvarende energi fremrykkes og forøges. Den anbefaling er vi enige i, og det vil have stor betydning for den grønne omstilling af transportsektoren.

Klimarådet gør opmærksom på, at ”Klimastatus og -fremskrivning 2021” peger på, at transportsektoren med de nuværende tiltag i 2030 vil være den sektor, der udleder mest CO2, og langt hovedparten vil komme fra vejtransport. Der er derfor efter vores opfattelse behov for betydelige yderligere konkrete tiltag i sektoren, jf. også rapportens figur 5.7, og vi opfordrer til, at Klimarådet fremadrettet gennemgår transportsektoren endnu mere detaljeret med henblik på at afdække konkrete tiltag og anbefalinger, der kan være med til at reducere CO2-udledningen. Dansk e-Mobilitet bidrager gerne til en sådan detaljeret gennemgang, og vi gør samtidig opmærksom på, at dette bør ske snarest pga. den lange indfasningstid for nye grønne tiltag i sektoren.

Klimarådet nævner, at antallet af elbiler i 2030 kan blive noget højere end ambitionen om 1 million elbiler bl.a. med henvisning til Energistyrelsens el-scenarie, der peger på 1,2 millioner elbiler i 2030. I Dansk e-Mobilitet følger vi udviklingen på elbilmarkedet nøje, og vores vurdering lige nu er, at ambitionen om antal elbiler kan blive endnu højere, såfremt vi som samfund sørger for, at den tilhørende infrastruktur kan implementeres hurtigt nok til at trække antallet af elbiler op.

Klimarådet adresserer den igangværende debat om plug-in-hybridbiler, men afholder sig fra at tage stilling til om de aktuelle salgstal for denne typer biler bør føre til ændring af afgiftsfordelene for bilerne. Klimarådet har i stedet en række bemærkninger om vurderingen af plug-in-hybridbilerne miljøpåvirkning, og de bemærkninger er vi enige i. Vi har forståelse for, at Klimarådet på det nuværende grundlag ikke forholder sig til om de nuværende afgiftsfordele for plug-in-hybridbiler bør ændres, men vi vil også kraftigt opfordre til, at Klimarådet med sin store faglighed på området deltager i de kommende års debatter om en evt. reduktion af afgiftsfordelen for denne type biler, herunder med vurderinger af konsekvenserne både ved en ændring og en bibeholdelse af de gældende regler.