Lilleholt: Mindre elbiler kunne tilgodeses

Lars Christian Lilleholt (V)

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V). Foto: www.jeppebnielsen.com

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) åbner for en forlængelse af den nuværende registreringsafgift på elbiler, som ellers skal fordobles den 1. januar.

En forlængelse af den nuværende registreringsafgift på elbiler, som ellers skal fordobles den 1. januar er ikke umulig. 

Tilkendegivelsen fra energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) faldt i et samråd i energiudvalget torsdag 13. september om klimainitiativer, som var indkaldt på foranledning af klima- og energiordfører Jens Joel (S).

Lars Chr. Lilleholt forklarede, at hans udtalelse til Børsen om afgifter på elbiler skal forstås langsigtet og ikke på den aktuelle situation.

Vi skal diskutere, om vi i en kort årrække fortsat skal have en afgiftsreduktion for de grønne biler, for at vi kan være klar, når teknologien er moden, lød den imødekommende tilkendegivelse.

Hvis reguleringen løber for meget foran teknologiudviklingen, risikerer vi, at det ikke virker, fordi forbrugerne trods tilskyndelserne ikke er klar til at købe teknologien.

 Eller også kommer det til at virke, men koste os uforholdsmæssigt meget i tilskyndelser. Penge som vi kunne reducere udledningerne meget mere for andre steder, ræsonnerede Lars Chr. Lilleholt.

Små og mellemstore elbiler

Købsafgiften forhøjes til nytår fra 20 procent til 40 procent af den normale afgift, medmindre der sker et indgreb.

– Regeringen er villig til at kigge på det. Der gøres nogle overvejelser, om det vil være fornuftigt at gøre det fra 1. januar, erklærede Lars Chr. Lilleholt.

–  Vi deler en fælles målsætning om at gøre noget for elbilerne, og jeg er ikke mindst optaget af at gøre noget for små og mellemstore elbiler, understregede han.

Små og mellemstore elbiler betaler stort set ikke købsafgift i kraft af et stort bundfradrag (km/liter), tilføjede han.

Ladestandere

Lars Chr. Lilleholt efterlyser idéer til andre initiativer, der kan fremme elbiler.

Personligt peger energiministeren på infrastrukturen med opladning. Han lufter også muligheden for at give elbiler fordele, men det vil dog ikke indgå i regeringens klimaudspil senere i efteråret.

Den hastige teknologi- og batteriudvikling kan også skabe usikkerhed, fordi man udskyder køb af elbil i forventning om længere rækkevidde og bedre batteri få år efter, medgav Lilleholt over for energiordfører Orla Østerby (K).

Langt til 5000 solgte elbiler

Før sommerferien forsøgte Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre forgæves at få skatteminister Karsten Lauritzen (V) til at indkalde elbilkredsen for at fremskynde evalueringen af elbilaftalen (DF, EL, AL og SF står udenfor denne aftale).

Baggrunden er, at man er langt fra målet om 5000 solgte elbiler (regnet fra 1. januar 2016) inden årets udgang.

Finansministerns regnestykke

Det vil mindske salget af elbiler med cirka 200 køretøjer, når indfasningsprocenten forhøjes fra 20 til 40, skønner finansminister Kristian Jensen (V).

Det vil betyde en ekstr
a udledning af mellem 3000 og 4000 ton CO2 i bilernes levetid, hvis der i stedet er købt konventionelle benzin- eller dieselbiler

Det vil koste statskassen 60-70 millioner kroner at fastholde den nuværende elbilafgift. Det giver en pris på 15.-23.000 kroner per reduceret ton CO2.

Til sammenligning er markedsprisen p.t. 19,97 euro per ton, altså knap 150 kroner per ton CO2.

Privat lejer af elbil

Lars Chr. Lilleholt afslørede i samrådet, at han privat har lejet en elbil som familiebil.

Han vil dog først udskifte ministerbilen til en batteridrevet, når der lanceres modeller, som kan bruges til at sidde og arbejde i.

Dermed er tidligere klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) fortsat den eneste, som har haft en eldrevet ministerbil. Det var en Tesla.