Lynladestation: 28 elbiler kan lade på samme tid

INDVIELSE
Indvielse af lynladestation ved Odense 2. maj 2022

Snoret er klippet – lynladestationen er åben! Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel fører an i en hyldest i godt selskab med transportminister Trine Bramsen, Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller og adm. direktør Jesper Hjulmand fra Andel. Foto: Clever.

Odense styrker med indvielsen af Danmarks hidtil største lynladestation sin position som knudepunkt for trafik mellem øst og vest. Trafik står for 30 procent af Danmarks udledning af klimagasser, så transportminister Trine Bramsen ser ny lynladestation som ’en vigtig del af den danske transporthistorie’.

Danmarks hidtil største lynladestation til elbiler blev indviet  mandag middag ved afkørsel 50 på motorvejen sydøst for Odense. På stationen kan 28 elbiler oplade deres batterier på samme tid ved hjælp af elektricitet fra solceller eller direkte fra elnettet.

– Lynladestationen er en del af den hverdagsgrønne omstilling og en vigtig del af den danske transporthistorie, siger transportminister Trine Bramsen (S) under en festlig indvielse med fuld knald på forårssolen og en venlig vind fra nordvest.

Tilsammen dækker sol og vind cirka trefjerdedel af det danske elforbrug under indvielsen, der foregår i skyggen af hastige klimaforandringer og Ruslands krig mod Ukraine.

Odense Kommunes borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), har også sagt ja tak til at være med til at klippe snor og dermed åbne Clever Gigastation Odense, som den arkitekttegnede lynladestation hedder. Borgmesteren mener, at der er tale om ’tankstationsæstetik’ med en smukt og rent design:

– I passer godt til Odense, siger Peter Rahbæk Juel, der står i spidsen for en kommune, der vil være CO2-neutral i 2030. En del af det handler om at omstille 40 procent af bilparken fra fossile brændsler til elektricitet i løbet af de næste otte år.

En parade af elbiler

De fleste af lynladestationens pladser er denne middag fyldt med inviterede elbiler fra mange af de bilfabrikanter, der er aktive på det danske marked: Peugeot, Maxus, BMW, Audi og Mercedes for at nævne nogle.  

På Clever Gigastation Odense kan alle nyere elbiler med CCS-stik få fyldt elektricitet på deres batterier i løbet af 20-30 minutter afhængig af batteristørrelse og udgangspunkt. Kapaciteten er på 14 gange 300 kW, så der er mulighed for at give alle kunder et godt skud elektricitet – også selv om alle pladser er optaget.

Indtil videre er Porsche (270 kW) og Tesla (250 kW) topscorerne i forhold til, hvor meget strøm elbilerne overhovedet kan modtage. Mellemklassebiler fra f.eks. KIA og Hyundai lader ved op til 225 kW.

Mellem de dybgrønne ladestandere, hvis ’indmad’ kommer fra italienske Alpitronic, har Clever bl.a. plantet små fyrretræer og sat mynte og rabarber. Der er også mulighed for at hænge ud og strække ben i hjerterummet mellem det elektriske udstyr.

Senere vil der komme toiletter og mulighed for at købe drikkevarer. Clever har også bestilt et batteri på 1,2 MW, så lynladestationen kan spille sammen med elnettet fx ved at sælge frekvensregulering til Energinet via det lokale elnet, der er etableret af Vores Elnet.

Indvielse af lynladestation ved Odense 2. maj 2022
Lynladestationen ved Odense får elektricitet fra solceller og fra elnettet - og giver bilisterne en kort pause. Foto: Jesper Tornbjerg.

Rigelig, relevant og tilstrækkelig opladning

Direktør Casper Kirketerp-Møller fra Clever fastslår, at den nye lynladestation er et godt eksempel på ambitionerne om at etablere ’rigelig, relevant og tilgængelig infrastruktur’ til de stadig flere elbilister.

– Med denne station binder vi Danmark sammen, så det bliver mere trygt at køre på tværs af landet, siger Casper Kirketerp-Møller og understreger vigtigheden af, at ladeinfrastrukturen kommer på forkant af behovet for opladning.

Cirka ti år gamle Clever, der er ejet af Andel og NRGi, vil i de kommende år accelerere sin indsats. Andels adm. direktør Jesper Hjulmand påpeger under den blå himmel, at ’det bliver aldrig trivielt at åbne en ny station’.

– Vi er ydmyge og taknemmelige for at være med i udviklingen. Hele Danmark og verden står i en afgørende transformation, så vi skal have turbo på både i forhold til klima og krigen i Ukraine, der har sat ekstra skub på det sikkerhedsmæssige aspekt bag omstillingen, siger Jesper Hjulmand.

Clever har store lynladestationer på vej i bl.a. Thisted, Nørresundby og København.