Miljøudvalg vedtager holdning til regler for indkøb af ”rene” køretøjer i EU

EU-Parlamentet under en konference om finansiering af Europas grønne omstilling

Onsdag vedtog Europa-Parlamentets miljøudvalg sin holdning til EU’s udbudsregler for rene køretøjer. Forslaget vil øge efterspørgslen efter elbiler, mener Dansk Elbil Alliance.

Onsdag tog medlemmerne af Europa-Parlamentet et skridt mod en opdatering af de EU-regler, der regulerer offentlige institutioners indkøb af miljøvenlige køretøjer. Det skete, da Parlamentets miljøudvalg stemte om det såkaldte Clean Vehicles Directive, der fremmer ren og energieffektiv vejtransport i Europa.

Blandt andet nåede Miljøudvalget til enighed om lande-specifikke 2030-mål for andelen af såkaldt ”rene” køretøjer i de offentlige institutioners samlede indkøb af biler og busser.

Definitionen af rene køretøjer inkluderer køretøjer, der kører på en række alternative brændstoffer, samt hybrid-køretøjer og nul- og lav-emissions-køretøjer. Derudover indeholder definitionen køretøjer med forbrændingsmotorer, hvis partikeludledning ikke overstiger 80% af de gældende grænseværdier for partikeludledning – de såkaldte Euro 5-normer for ældre køretøjer og Euro 6-normer for nyere køretøjer. Overholdelsen af disse grænser skal testes ved reelle udledningstests.

For Danmark vedtog miljøudvalget et mål i den høje ende, nemlig at andelen af rene køretøjer i de offentlige institutioners indkøb af køretøjer skal være 50% for biler og varevogne samt 75% for busser.

Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, ser positivt på onsdagens afgørelse i miljøudvalget.

”Miljøudvalgets forslag vil styrke efterspørgslen efter elbiler og elbusser. Det vil sikre, at der sættes endnu mere gnist til markedet for klima- og miljøvenlige køretøjer og dermed omstillingen af vejtransporten, der stadig udgør et massivt klimaproblem for Europa,” siger Lærke Flader.

En detalje ved onsdagens afgørelse i miljøudvalget omhandler definitionen på rene køretøjer. Her tillader udvalgets definitioner stadig, at visse fossildrevne køretøjer kan tælles som ”rene”. Dog vil nul-udledningskøretøjer som eksempelvis elbiler tælle mere i opnåelsen af de fastsatte mål for indkøb af rene biler og varevogne.

Derudover er der sat stærke delmål for, hvor meget nul-udlednings-køretøjer skal udgøre af det samlede mål. Her skal minimum 70% af målet for indkøb af rene biler og varevogne i 2030 opnås med nul-udlednings-køretøjer.

Lærke Flader er tilfreds med, at miljøudvalget fastslog delmål for nul-udlednings-køretøjer. Disse delmål værner ifølge branchechefen om ambitionsniveauet i udvalgets forslag.

”Det er svært at forstå, hvorfor forurenende biler er inkluderet i definitionen på rene køretøjer, hvilket også er tilfældet i reglerne for udrulning af alternativ ladeinfrastruktur i Europa. Det er dog positivt, at forslaget indeholder specifikke delmål for nul-udlednings-køretøjer. Det skaber en bund under markedet, som kan skabe sikkerhed for de nødvendige investeringer i helt rene biler,” siger Lærke Flader.

Det forventes, at det samlede Parlament skal vedtage sin endelige holdning til udbudsreglerne for rene køretøjer i en plenar-afstemning den 23. oktober.