Nødder skal knækkes for de ’almene’ el-bilister

UDRULNING AF LADESTANDERE
De seneste par år har forretningschef for e-mobility Louise Frøstrup Christensen og Johnni Johansen sammen med deres kolleger i AURA opsat ladestandere hos private, på virksomheder og ved boligforeninger.

De seneste par år har forretningschef for e-mobility Louise Frøstrup Christensen og Johnni Johansen sammen med deres kolleger i AURA opsat ladestandere hos private, på virksomheder og ved boligforeninger. AURA er også ved at etablere et offentlig tilgængeligt ladenetværk. Foto: AURA.

Uden klarere regelværk fra staten og tættere dialog med kommunerne bliver det svært at få en massiv udrulning af ladeinfrastruktur i den almene boligsektor. ’Vi risikerer at tabe en meget stor gruppe i den grønne omstilling’, advarer Johnni Johansen fra AURA, der sætter ladeinfrastruktur op i Østjylland.

– Vi har haft dialoger med boligforeninger om opstilling af ladeudstyr over flere år, og vi synes, det er et interessant område, men der er en række nødder, der skal knækkes i et samarbejde mellem boligselskaber, kommuner og ladeoperatører. Hvis vi ikke lykkes, risikerer vi at tabe en meget stor gruppe i den grønne omstilling.

Sådan lyder analysen fra Johnni Johansen, der er Senior Business Partner i den østjyske energi- og fiberkoncern AURA, om elbil-situationen for beboerne i de almennyttige selskaber. På landsplan drejer det sig om knap en million mennesker eller cirka en sjettedel af befolkningen.

Langt fra alle i den almene sektor har bil, men hvis Danmark skal gøre sig fri af olie fra Rusland og andre tvivlsomme regimer – og bekæmpe klimaforandringer – så skal alle med på den grønne køretur. 

De seneste par år har AURA opsat ladestandere hos private, på virksomheder og ved boligforeninger. Selskabet tilbyder også el-delebiler til østjyderne og er gået i gang med at etablere et offentlig tilgængeligt ladenetværk i det østjyske. Generelt er engagementet i elektrisk mobilitet og ladestandere altså stigende.

Beboerdemokratiet skal på arbejde

Alle erfaringer med opladning af elbiler viser, at langt det meste af opladningen foregår ved hjemmet. For parcelhusejere er det let at komme med på vognen – det kræver blot en beslutning hen over køkkenbordet. Bor man i en almennyttig bolig, træder et mere kompliceret beboerdemokrati i funktion.

– Ønsket om ladeinfrastruktur skal komme fra interesserede beboere. De skal sikre sig et flertal for at opstille ladestandere. Derfor prøver vi at påvirke med kommunikation nedefra, siger Johnni Johansen.

Beboerne skal træffe en beslutning lokalt – eventuelt i samarbejde med den boligforening, de er en del af. Et af de store spørgsmål er, om der kan samles flertal for en huslejestigning til helt eller delvist at finansiere ladestanderne – eller om man skal gå efter en løsning, hvor operatøren står for det hele med de fordele og ulemper, det eventuelt giver.

– Selv om vi i AURA tager 50 eller 80 procent af investeringen i ladestandere, kabler og øvrig infrastruktur, skal det stadig besluttes. En ekstra regning på eksempelvis 100 kr. om måneden kan være mange penge og svær at acceptere for nogle beboere, der måske ikke har en bil, påpeger Johnni Johansen.

Han har hørt om livlige diskussioner med udgangspunkt i Facebook-’sandheder’ om, at dieselbiler er mere miljøvenlige end elbiler (faktuelt forkert), og at brintbilerne snart kommer i stor skala (tvivlsomt).

Fare for strid om parkeringspladser

Parkeringspladser er også et emne, der kan sætte sind i kog i boligforeninger og -selskaber. Især i større byer kan der være kamp om pladserne til sin bil.

Kommunerne har en del at skulle have sagt i forhold til parkeringspladser ved boligforeninger – bl.a. i forhold til antal pladser og særlige pladser med bilister med handicap. Kommunerne er også tilsynsmyndighed i forhold til, om reglerne bliver overholdt.

– Det er uklart, om de almene boligforeninger har lov til at sætte fx to ladepladser op med større eller mindre offentlig adgang for elbilister udefra uden at etablere to ny parkeringspladser, siger Johnni Johansen, der ser frem til at få det spørgsmål afklaret eksempelvis i forhold til Aarhus Kommune.

Lovgivningen er fra en tid, hvor ingen havde forestillet sig, at beboere i lejligheder skulle lade elbiler op på deres parkeringsplads. Danmark har et politisk ønske om millioner af grønne biler, så lovgivningen bør nok skrives om, hvis der skal mere fart på den grønne omstilling.
Johnni Johansen, Senior Business Partner, AURA

Få pligter i forhold til elbiler

Boligforeninger har ikke pligt til at etablere ladeinfrastruktur ved eksisterende bygninger, men ved større ombygninger vil det ifølge en redegørelse fra Kammeradvokaten til en række boligforeninger være et krav at forberede alle ombyggede parkeringspladser til ladestandere, når der er mere end ti parkeringspladser tilknyttet beboelsesbygningen efter ombygningen.

Dermed skal der, påpeger Kammeradvokaten, trækkes tomrør eller kabelbakker til senere fremføring af kabler til ladestandere til de parkeringspladser, der bliver ombygget. De færreste elbilister – nuværende som kommende – har dog næppe tålmodighed til at vente på en renovering.

Lovgivningen er fra en anden tid

Derfor har en række almene boligforeninger og operatører allerede forsøgt sig med diverse forretningsmodeller, hvoraf nogle ifølge redegørelsen fra Kammeradvokaten ikke holder sig inden for lovens rammer. Også her er der en nød, der skal knækkes:

– Lovgivningen er fra en tid, hvor ingen havde forestillet sig, at beboere i lejligheder skulle lade elbiler op på deres parkeringsplads. Danmark har et politisk ønske om millioner af grønne biler, så lovgivningen bør nok skrives om, hvis der skal mere fart på den grønne omstilling, vurderer Johnni Johansen.

Timing i opstilling og konkret placering af ladestanderne er også vigtig. Johnni Johansen vurderer, at der generelt er for få ladestandere i Danmark til det voksende behov.

– Paradokset er, at der stadig er en del ladestandere, der ikke bliver benyttet til fulde, men der vil stadig være brug for flere for at fremtidssikre infrastrukturen, påpeger Johnni Johansen.

Ret til opladning ved norske andelsboliger

På trods af et relativt lavt elbilsalg i februar, så har Danmark kurs mod 1 million elbiler i 2030. Høje priser på benzin og diesel gør i øjeblikket elbiler ekstra attraktive.

– Elbiler taler ind i klimadagsordenen, ligesom Ruslands krig mod Ukraine understreger de geopolitiske aspekter ved at slippe fri for fossile brændsler. Derfor skal vi have fuld turbo på opstillingen af ladeinfrastruktur i alle dele af samfundet, siger direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet.

Mens det er forholdsvis simpelt at opstille ladestandere ved parcelhuse, så er det mere komplekst, når det handler om lejligheder. Derfor er der indikationer på, at ikke mindst den almene sektor halter bagefter i forhold til lademuligheder, men der kan være inspiration at hente. I Norge er beboere lovgivningsmæssigt sikret en ret til opladning af elbiler i ejerforeninger og andelsboligforeninger.

– Dansk e-Mobilitet går nu i gang med at undersøge, hvad vi kan lære af de norske erfaringer. Det er vigtigt, at vi får involveret alle i Danmark i den grønne omstilling – også den lille million mennesker, der bor i den almennyttige sektor, siger John Dyrby Paulsen.