Norske elbiler skal styres smart for at skåne elnettet

Norske elbiler oplader

Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no

True Energy har indgået en partneraftale med LOS, der er den tredjestørste elhandler i Norge. Fra nu af vil LOS’ kunder få tilbudt intelligent styring af deres elbiler.

Norge rykker fortsat med imponerende kraft, når det handler om salg af elbiler. Og nu er danske True Energy rykket til Norge.

Det danske pionerselskab True Energy, der leverer smart opladning af elbiler, har netop indgået sin første internationale aftale - en partneraftale med Norges tredjestørste elselskab, LOS.

Samarbejdet betyder, at LOS' kunder får adgang til True Energys App, der gør det muligt at foretage en automatisk, fleksibel opladning af deres bil. Optimeringen giver samtidig mulighed for mere fleksibilitet og dermed hjælpe det eksisterende elnet, som mange steder er under stigende pres.

– I LOS ønsker vi altid at implementere nye, innovative løsninger til vores kunder. Her er True Energy og deres app til blandt andet SmartCharge-opladning af elbiler en spændende aktør. Samarbejdet gør det samtidig muligt at integrere og tilbyde en eksisterende løsning hurtigere, end hvis vi havde bygget den op fra bunden, siger adm. direktør Margit Unander fra LOS.

Spændende marked

True Energy, der ejes af bl.a. GEV, RAH og Thy-Mors Energi gennem deres fælles selskab RGT Holding, glæder sig til samarbejdet:

– Norge er med sine mange elbiler et utrolig spændende marked for os, og LOS er en perfekt partner – både rent geografisk og når det kommer til mindset. Vi arbejder begge på at give elkunder større frihed til at matche deres elforbrug med deres værdier, uden at det fører til merarbejde, siger direktør og grundlægger af True Energy, Charlotte Sand.

Branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance peger på, at netop smart opladning er vejen frem – til glæde både for elbilejere, der kan få billigere opladning, og elnetselskaber, de kan få hjælp til at nedbringe dyre forbrugsspidser.

En ny rapport fra Dansk Elbil Alliance og DTU viser, at der er store fordele for forbrugerne og elnettet, hvis de mange ladestandere, der sættes op til opladning over længere tid er smarte.

På den måde kan ladestanderne styres centralt, så elbilsejerne lader på det bedste og billigste tidspunkt, hvilket giver ejerne en økonomisk besparelse samtidig med, at det sparer samfundet for milliarder af kroner på grund af mindre behov for forstærkning og udbygning af elnettet.

– Jeg er sikker på, at pointerne om smart styring både i hjem og på parkeringspladser i boligforeninger og på virksomheder gælder både i Danmark, Norge og alle andre lande, der står overfor en massiv udrulning med elbiler. Med aftalen mellem True Energy og LOS kan styringsteknologien blive udviklet yderligere, så vi kan få fremtidssikret opladningen af millioner af elbiler, siger Lærke Flader fra elbilalliancen, der netop har lanceret en række anbefalinger til myndigheder og øvrige interessenter.

Største marked

Elbiler sælger i Norge

Indtil videre udgør elbilandelen af det norske bilsalg i år 51,7 procent plus ca. 20 procent opladningshybrider. I oktober udgjorde salget af elektriske biler 77,5 procent af privatbilmarkedet, mens leasing- og firmabilmarkedet lå på godt 40 procent.

I Norge er der over 300.000 elbiler og mindst 130.000 opladelige hybridbiler. Til sammenligning har vi cirka 50.000 elbiler og opladningshybrider i Danmark. Hvor elbiler fortsat er forbeholdt en mindre gruppe danskere, er Norge altså et mere modent marked.

Derfor har True Energy sammen med LOS omhyggeligt planlagt lanceringen af app’en til de norske elbilejere, som for længst er blevet forvænt med velfungerende ladeløsninger, oplyser de to selskaber i en pressemeddelelse. 

Den brede kundekreds og de mange elbiler i Norge betyder, at nogle netselskaber i ’myldretider’ har udfordringer med utilstrækkelig kapacitet i deres net. For at undgå overbelastninger, som vil være en stigende udfordring på vejen mod et fremtidigt, fuldt elektrisk samfund, kan True Energys løsninger hjælpe med at gøre elbilernes forbrug fleksibelt i forhold til elnettets behov - uden at det giver udfordringer eller besvær for elbilsejere.

– Dermed kan yderligere dyr og besværlig udbygning af det eksisterende elnet udskydes eller helt elimineres, påpeger Charlotte Sand.

Norsk elbilforening fejrer i øjeblikket sit 25 år jubilæum i en tid, hvor der er debat om, hvordan Norge skal nå et mål fra Stortinget om, at hele ny-bilsalget i 2025 er fri for udledninger.

– Nøglen til elbilrevolutionen ligger i at det kan betale sig at træffe det miljøvenlige valg. Det må politikerne ikke glemme, siger generalsekretær Christina Bu fra Norsk elbilforening i en jubilæumsudtalelse.

Disse fem elbiler hitter i Norge (salg i oktober)
  1. Volkswagen ID3: 2.475
  2. Toyota Rav 4 (hybrid): 706
  3. MG ZS: 586
  4. Nissan Leaf: 579
  5. Hyundai Kona electric: 520