Nye Euro VII standarder er for uambitiøse

Foto: Pixabay

Efter at være blevet udskudt af flere omgange, præsenterede Kommissionen i går deres forslag til Euro VII standarderne, der bestemmer grænseværdierne for vejtransportens partikeludledning fremadrettet. Hvis Kommissionens forslag går i gennem, vil værdierne for udledningspartikler gælde fra juli 2025 for person- og varebiler, mens de først træder i kraft juli 2027 for den tunge transport. Men forslaget mangler total gennemslagskraft og bidrager slet ikke nok til at nedbringe antallet af fossile biler, understreger direktør i Dansk e-Mobilitet, John Dyrby Paulsen.

Først var de nye Euro-standarder sat til at blive præsenteret af Europa-Kommissionen i fjerde kvartal i 2021, så blev det 5. april, 2022, så 20. juli, 2022, så 12. oktober, så 26. oktober, men i går, d. 10. november, landede deres forslag endelig til nye skærpede standarder for den europæiske partikeludledning ved vejtransporten. Til trods for, at mange grønne organisationernes pressede på for at få forslaget ud over rampen, har det dog langt fra fået en varm modtagelse.

Forslaget kommer oven på et intensivt lobbyarbejde fra bilindustrien, der har forholdt sig kritisk til, hvordan prisbyrden på de nye emissionsstandarder vil have – særligt for forbrugeren her i inflationstider.

Det afspejles også i Kommissionens udspil, der bredt kritiseres for ikke at bidrage nok til grønnere transport og renere luft. Selvom deres egen konsekvensanalyse påpegede, at man med eksisterende teknologi kunne reducere partikeludledningen med op til 50 % for en gennemsnitlig pris på € 304. Det til trods, er NOx-værdierne for benzinbiler fortsat på 60mg/km for benzinbiler, mens dieselbiler reduceres marginalt fra 80mg/km til 60 mg/km. En ændring der af mange kritiseres for at være alt for uambitiøs.

Et af de nye tiltag i Kommissionens udspil er, at der skal indføres en censor på nye biler, der måler deres partikeludledning, så man ikke kommer ud for en ny Dieselgate. Hvis man spørger direktør ved Dansk e-Mobilitet, John Dyrby Paulsen, risikerer forslaget at være en katastrofe i egen ret, hvis ikke der gøres mere for at begrænse partikeludledningerne.

- Forslaget fra Kommissionen er ganske enkelt ikke godt nok. De havde mulighed for at sikre grønnere transport og markant renere luft frem mod 2035, og samtidig drive flere europæiske forbrugere mod elektriske drivmidler.  I stedet, har de valgt at sende et amputeret forslag ud, der fastholder udledningsværdier for benzinbiler, der blev fastsat for mere en 10 år siden.

Forslaget kritiseres bredt for ikke at begrænse partikeludledningen nok. Bl.a. Transport & Environment kritiserer forslaget for at være så svagt, at det lige så godt kunne være skrevet af bilindustrien selv. Iflg. deres beregninger betyder forslaget, hvis det bliver vedtaget, at der vil komme næsten 100.000.000 biler på vejene, der forurener mere, end eksisterende teknologi giver mulighed for. Mange af de biler vil fortsat køre rundt på de europæiske veje mange år efter 2035, hvor alle nye biler dog skal være el- eller brintbiler. Iflg. John Dyrby Paulsen er der heller ikke en fremtid for Kommissionens forslag.

- Kommissionens forslag er en katastrofe og en ’ommer’. Enten skal det styrkes markant, eller også skal det helt forkastes.