Nyt månedsnotat viser udvikling i ladeinfrastrukturen

Opladning af elbil

Foto: Adam Sund

Salget af el- og plug-in-hybridbiler er eksploderet de seneste år, og det stiller krav til at udviklingen i den offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur følger efter. Et nyt månedligt notat fra transportministeriet skal fremadrettet skabe overblik over udviklingen i ladeinfrastrukturen og i andelen af el- og plug-in-hybridbiler. Første udgave af notatet viser en fremgang i antallet af offentligt tilgængelige ladestandere.

Et nyt tiltag fra Transportministeriet skal med hjælp fra data fra ChargeX Analytics bidrage til at skabe klarhed om, hvor stort behovet for ladeinfrastruktur er, og hvor manglen på ladeinfrastruktur geografisk er størst.

- Når vi ser flere grønne biler på vejene, stiger efterspørgslen også på steder, hvor de kan lades op. Mange kan lade derhjemme, men der er også brug for, at der kan lades på vejen mellem vores gøremål. Det arbejder vi selvfølgelig på både med investeringer, medfinansiering og bedre strukturelle og lovgivningsmæssige rammer (...), siger transportminister Benny Engelbrecht.

Mange kan lade derhjemme, men der er også brug for, at der kan lades på vejen mellem vores gøremål. Det arbejder vi selvfølgelig på både med investeringer, medfinansiering og bedre strukturelle og lovgivningsmæssige rammer.
Benny Engelbrecht, transportminister (S)

Udviklingen i salget af elbiler og plug-in-hybridbiler har været markant stigende over de seneste år. Hvor de i 2018 udgjorde 2,1 procent af salget, er tallet nu 44,5 procent. Rene elbiler udgjorde 20 procent af det samlede salg. Andelen af grønne biler stiger eksplosivt og i en fremskrivning fra Dansk e-Mobilitet anslås det, at der vil være langt over regeringens målsætning om 1.000.000 grønne biler i bilparken i 2030.

Den eksplosive stigning i salget af grønne biler, kræver også en markant investering i infrastrukturen. Det er en ambition fra regeringen, at det skal være lige så let at køre i elbil som benzinbil. Derfor er den fornødne ladeinfrastruktur essentiel.

Den har haltet efter. Men tal fra transportministeriets nye månedlige notat viser, at det bevæger sig i den rigtige retning med mere end en fordobling i antallet af offentligt tilgængelige ladestandere fra 2300 til 4700 i perioden fra 2018 til 2021.

Det ifølge transportministeriet ses i lys af, at flere kan lade hjemme, og at bilerne kan køre længere på en opladning. Der er da også grund til optimisme ifølge Søren Jakobsen, chefkonsulent ved Dansk e-Mobilitet:

- Antallet af grønne biler er i en rivende udvikling, og vi står til at få flere af dem i 2030 end Regeringens målsætning. Ladeinfrastrukturen må ikke halte efter elbilsalget, så det er vigtigt branchen følger med den stigende efterspørgsel. Vi ser heldigvis de rigtige takter, og mange investeringer i ladeinfrastruktur, siger Søren Jakobsen, chefkonsulent, Dansk e-Mobilitet.

Transportministeriets notat fra 1. december viser også, at det kan gå stærkt med den offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur, men at det er sæsonbetinget. I august, 2021, blev der altså opsat 600 ladestandere, svarende til en stigning i bestanden på over 16 procent, mens der til sammenligning i oktober blev opsat 75 ladestandere.

- Overordnet bevæger vi os i den rigtige retning, og Transportministeriets månedlige notat er et tiltag, der vil hjælpe med at udpege mangler i infrastrukturen, understreger Søren Jakobsen.