Politisk aftale giver kommuner mulighed for nul-emissionszoner

Nul-emmission

Illustration: romvo/Colourbox

Højere miljøkrav til køretøjer og mulighed for at indføre særlige zoner kun for biler, der ikke udleder CO2. Det er essensen af den politiske aftale, som et flertal i Folketinget har indgået. Ifølge Dansk Elbil Alliance vil aftalen skubbe på den grønne omstilling af transporten.

Danske byer får nu nye våben i kampe for renere luft. Regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten har indgået en aftale, som skærper miljøzonerne i de store byer og giver kommunerne mulighed for at indføre såkaldt nul-emissionszoner.

Dansk Elbil Alliance roser aftalen og kalder det oplagt, at kommunerne nu får de redskaber i værktøjskassen.

Der er ingen grund til, at folk i byerne skal finde sig i luftforurening. Vi har grønne løsninger, som fungerer og ikke koster mere end de fossile. Derfor giver det god mening at skærpe miljøzoner i de store byer og give kommunerne mulighed for at indføre såkaldte nul-emissionszoner, hvor benzin- og dieselbiler ikke må køre. Det kan skubbe på den grønne omstilling af transporten, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Nul-emissionszoner er afgrænsede zoner i byområdet, hvor der som udgangspunkt kun må køre biler uden forbrændingsmotorer. Dermed er biler, der kører på benzin eller diesel, altså udelukket.

Der skal dog være undtagelser, så borgere og erhvervsdrivende med "legitime behov" kan køre i zonerne.

Det bliver ikke Folketinget, der skal beslutte, hvor disse zoner skal være. Det er derimod en mulighed, som kommunerne nu får.

– Det er et godt tidspunkt at indføre nul-emissionszoner. Der er rigtig mange elbiler i dag - både på vejene og hos bilforhandlerne. Og hvis nul-emissionszonerne meldes ud i god tid, så har folk også tid til at skifte deres bil ud, hvis de skulle bo i de nye nul-emissionszoner. Men på sigt skal nul-emissionszonerne også gælde for erhvervsdrivende og beboerne i byerne, som med den nye aftale er undtaget, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

I forhold til miljøzoner får kommunalbestyrelserne nu lov til at udvide kravene, så de også forhindrer kørsel med dieselbiler uden partikelfiltre.