Dansk Elbil Alliance: Klimarådets anbefalinger på rette vej

Pressemeddelelse
Opladning af elbil

Foto: Adam Sund

Klimarådets rapport er et godt grundlag for den grønne omstilling, der viser, at vi har brug for en national strategi for udrulning af ladeinfrastruktur i Danmark – hellere i dag end i morgen, lyder det fra Dansk Elbil Alliance.

Klimarådet har under overskriften ”Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion” præsenteret sine anbefalinger til at nå klimalovens ambitioner. Rådet har fokus på elektrificering af transporten, og her er udgangspunktet en målsætning på mindst 1 million – og måske snarere 1,5 millioner - elbiler i 2030. Derfor anbefaler Klimarådet en strategi for udrulning af ladestandere for at skabe den nødvendige infrastruktur om de mange nye elbiler.

Branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader hæfter sig ved de gode takter i rådets rapport:

– Klimarådets rapport er et solidt arbejde og et godt grundlag for den grønne omstilling, der viser, at vi har brug for en national strategi for udrulning af ladeinfrastruktur i Danmark – hellere i dag end i morgen. Vi skal sikre, at virksomheder der udruller ladeinfrastruktur har de rette rammevilkår for at opsætte ladestandere i hele Danmark, der hvor vi har brug for dem, og så vi sikrer fortsat konkurrence mellem selskaberne. Det er vi helt enige med Klimarådet i.

Klimarådet foreslår en pakke med tiltag, der skal sikre større gennemsigtighed og mere konkurrence på markedet for ladning af elbiler. Pakken skal indeholde både udbud, bedre rammevilkår for opsætning af ladestandere samt parkeringsregler, der øger omsætningen på standerne. Lærke Flader bakker op om målsætningen:

– God og effektiv ladeinfrastruktur er en afgørende forudsætning for, at flere vil vælge elbilen. Det opnår vi kun gennem større frihed og fortsat konkurrence mellem private aktører samt med støtte gennem offentlige investeringer i ladestandere der, hvor infrastrukturen ikke kommer af sig selv. Mange bilister i særligt de større byer har ikke egen garage med privat ladestander, så derfor skal vi have standerne sat op i det offentlige rum, hvor de er let tilgængelige.

– Momsregistrerede virksomheders fritagelse fra elafgift på el til opladning af elbiler er en vigtig forklaring på, at private husstande har opsat ladebokse til sikker opladning af elbiler, og at der er opbygget et fintmasket offentligt ladenetværk uden anden offentlig støtte til et begrænset antal elbiler. Fritagelsen er derfor også et væsentligt bidrag til at udbygningen kan fortsætte.

Lærke Flader ser dog kritisk på, at Klimarådet vil gøre registreringsafgiften på grønne biler markant dyrere og i stedet indføre et tilskud på op til 50.000 kr. ved køb.  Det vil ikke have den ønskede effekt, mener hun.

– Vi har set i andre lande, at et tilskud ikke giver den ønskede effekt. Vi skal generelt væk fra midlertidige støtteordninger, da det skaber usikkerhed på markedet. Det er langt bedre, at elbiler også i fremtiden fritages for registreringsafgift og i stedet pålægges en løbende afgift baseret på tekniske kriterier, siger Lærke Flader og fortsætter:

– Elbilerne er kommet for at blive, og vi skal se mange flere af dem i fremtiden. Det forudsætter, at grundlæggende bedre ladeinfrastruktur med betydeligt flere ladestandere, et udbygget elnet, der kan håndtere den større efterspørgsel, og ro om afgifterne, så omkostningerne er nemmere at gennemskue og mere forudsigelige. Kun sådan kommer vi videre ad elbilernes vej.